Elmozdult a mélypontról a magyar vállalatok innovációs tevékenysége
A kedvezőtlen gazdasági helyzetben a magyar cégek innovációs tevékenysége változatlanul alacsony szinten stagnál – derül ki a K&H innovációs indexének második féléves felméréséből. A cégvezetők elsősorban a háttérfolyamatok ésszerűsítésére összpontosították újító szándékukat, ezzel igyekeztek vállalatuk működését hatékonyabbá tenni. Emellett a cégek fokozottan fejlesztenek a kiberbiztonság területén. Az innovációban a legnagyobb cégek járnak élen.

A kiberbiztonság fejlesztésére egyre nagyobb figyelem összpontosul
„Ez volna a fény az alagút végén?” – teszi fel magának is a kérdést Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője, mivel a K&H innovációs indexe – 12 hónapos stagnálást követően – 2023 második felében ugyan mindössze csak 1 ponttal, de 29 pontra emelkedett, ami továbbra is közepesnél gyengébb teljesítménynek felel meg. A K&H 2021 óta félévente megismételt kutatásának őszi felmérése arra enged következtetni, hogy a magyar vállalatok innovációs tevékenysége vélhetőleg elmozdult a mélypontról. Pezsgőt bontani azért még korai.
Még mindig minden második (52%) cégvezető szerint némileg vagy jelentősen befolyásolta az újítási terveket a kedvezőtlen gazdasági helyzet (ez az arány 2023 első félévében még 60% volt). A közeljövővel kapcsolatban némileg optimistábbak a cégvezetők, mint fél évvel korábban voltak, hiszen már „csak” minden másodikuk (50%) innovációját befolyásolhatja némileg vagy jelentősen negatívan a gazdasági helyzet (ez az érték tavasszal még 56% volt).
Jelentősen, majdnem duplájára emelkedett azoknak a cégeknek az aránya, amelyek rendelkeznek írott innovációs stratégiával, vagy legalábbis a vállalati stratégián belül innovációra vonatkozó résszel – bár ez még mindig csak a hazai cégek 15 százalékára igaz.
Az innovációs aktivitás a leginkább a 4 milliárd forint feletti árbevételű cégeket jellemzi – ebben a körben 12 hónappal ezelőtt mérték a mélypontot, immár második féléve azonban folyamatosan emelkedik az innovációs index, igaz, csak 1-1 ponttal, és még így is mindössze 39 pontot ér el. Ágazati bontásban az iparban 4 ponttal visszatért a 30 pontos szintre, ahol a kereskedelem is található, míg a mezőgazdaságban kirívóan alacsonyabb az index értéke (mindössze 19 pont).
Megállt azon cégek arányának csökkenése, amelyek a közeljövőben a korábbinál több innovációt terveznek (most 24%, míg hat hónapja még csak 18% volt). Ezzel párhuzamosan jelentősen csökkent azon cégek aránya, amelyek a korábbinál kevesebb innovációt terveznek (már csak 18%, míg hat hónapja még 28% volt), ez nagyságrendileg az egy évvel ezelőtti szinthez (16%) hasonló.
Összességében azonban elmondható, hogy a magyar vállalatok innovációs aktivitása lagymatag. Tíz vállalatból három (32%) vezetett be új terméket vagy szolgáltatást az elmúlt két évben, ami jelentős, 9 százalékpontos csökkenést jelet az első félévhez képest (és 13 százalékpontos az egy évvel ezelőtthöz képest).
A vállalatoknak mindössze hatoda (16%-a) tervezi új termék vagy szolgáltatás bevezetését az elkövetkező egy évben, ami jelentős, 6 százalékpontos csökkenés a megelőző félévhez képest, s összességében már 26 pontos csökkenést jelent a felmérés 2021 első félévi indulásához képest.
Annak ellenére, hogy a vállalatok ötöde (22%) pályázott sikerrel támogatásra az új termékek/szolgáltatások kifejlesztése kapcsán, a megkérdezett cégvezetők inkább panaszkodnak a támogatások elnyerésének nehézségeire, bizonytalanságára, mintsem a forráshiányra.
A digitális átalakulást előtérbe helyező cégek aránya az egy évvel ezelőtti szint közelébe zuhant (ősszel 57%, ami tavasszal még 66% volt). A cégek fele (50%) számolt be arról, hogy jelentősebb digitális fejlesztés történt a szoftverek, a távmunka támogatása, az automatizáció, a Big Data vagy a mesterséges intelligencia alkalmazása kapcsán. Ez az arány ugyan jelentős emelkedést jelent az előző félévhez képest (41%), de még így is csak hasonló szintre tért vissza, mint ahol egy évvel ezelőtt állt (48%).
„Világosan körvonalazódik, hogy a cégek ma elsősorban a háttérfolyamataik észszerűsítésére koncentrálnak, mintsem új terméket vagy szolgáltatást terveznének piacra dobni” – emelte ki a kutatási eredmények közül Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője. Szerinte ugyanis így tudják feltárni a belső tartalékaikat, hatékonyabbá tenni működésüket. „Ahol mégis folyik innováció, ott az új piacok megszerzése játssza a főszerepet, hiszen a hazai piacon jelentősen visszaesett a kereslet” – tette hozzá, kiemelve, hogy a digitális átálláshoz kapcsolódóan fontos motivációt jelent még a cégek számára a kiberbiztonság fokozása is.
Kapcsolódó cikkeink
K&H Elemzői kommentár: Élbolyban a forint
A forint, a lengyel zloty és a cseh korona a…
Tovább olvasom >K&H: összefogás a fővárossal a klímasemlegesség jegyében
Budapest Főváros és a K&H Bank aláírta azt az együttműködési…
Tovább olvasom >Színt vált a csomagolás, ha romlik az étel – új találmány forradalmasíthatja az élelmiszer-pazarlás elleni harcot
Három spanyol fiatal, Pilar Granado, Pablo Sosa Domínguez és Luis…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >