Élményt kérünk karácsonyra zokni és hajszárító helyett
Mit fogunk adni és mit szeretnénk kapni? Hogyan és kikkel töltjük a karácsonyt, mit szeretnénk valójában az ünnepek alatt csinálni? A Bónusz Brigád és a GKI Digital közös, 2000 magyar internetező karácsonyi terveit vizsgáló kutatásából arra is fény derül, hogy egyre többször kerül élményt adó program a fa alá tárgyi ajándék helyett.
A nők már tudják, a férfiak kivárnak
Habár az ünnep csak december végén esedékes, a felkészülést nem lehet elég korán kezdeni. Különösen igaz ez aktív internetező nők esetében, hiszen 5-ből 2-en már októberben elkezdik az ünnepi készülődést és az ajándék-ötletek gyűjtését. A férfiak hagyományosan jóval tovább halogatják a karácsonyi ajándékokkal kapcsolatos teendőiket. A félmérésben részt vett, aktív internetező férfiak több mint 25%-a az ezen a pénteken esedékes Black Friday kezdete előtt még csak nem is gondolkozik arról, hogy kinek milyen ajándékot vegyen.
Már az élmény a legnépszerűbb ajándék
„Gyerekkorunk emlékei között kutatva, a karácsonyi ajándékok kapcsán mindenki szemei előtt a fa körül tornyosuló dobozok képe jelenik meg. Noha a kereskedők ma is mindent megtesznek azért, hogy ez a kép tovább éljen a fejekben, a felnőttek közel fele már nem egy újabb tárgyra vágyik karácsonykor. Egyre nagyobb szerep jut ugyanis az ajándékba adott élményeknek. Ezek jellemzően olyan, a szeretteinknek szóló programok, melyekre, akár az együtt töltött felhőtlen kikapcsolódás, akár a hétköznapokból való kiszakadás okán, évekkel később is szívesen emlékezhetünk vissza.”
– emelte ki Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője.
Így gondolják ezt az aktív internetezők is, hiszen a GKI Digital által 2017. októberében készített felmérés szerint idén karácsonykor az ajándékozó felnőttek több mint 45%-a élményt ad szeretteinek. Természetesen kivételt képeznek ez alól a legfiatalabb családtagok, hisz a gyerekek kívánságlistáit továbbra is a játékok uralják.
Ahány generáció, annyi szokás
Az ajándékozási terveket illetően minden korosztály rendelkezik valamilyen sajátossággal:
A 30 év alatti internetezők 60%-a a funkcionális ajándékokra esküszik. Olyan ajándékot szeretne venni, (és ő maga kapni is) amire az ajándékozottnak amúgy is szüksége van, pl. fitness bérlet, KRESZ tanfolyam, fogfehérítés stb.
A legfiatalabbak (20 év alattiak), és a tanulók közül meglepően sokan (35%) gondolkodnak saját készítésű karácsonyi ajándékban is, vagy olyan élményben, ahol az ajándékozott tud kreatív módon létrehozni valamit, ilyen pl. A főzőkurzus, szappankészítő tanfolyam, vagy épp a mostanság divatba jövő jobb agyféltekés rajztanfolyam stb.
Előre leadott kívánságlistákat, és vágyakat leginkább a 30 év felettiek teljesítenek. Esetükben már gyakran kiskorú gyermek is él a családban, illetve nekik van a legkevesebb idejük a kreatív ötletelésre. Egymást viszont előszeretettel ajándékozzák meg élménnyel, pl. falmászás, élményautózás, borkóstoló stb.
Végül, a 60 felettiek körében minden más korosztálynál jellemzőbb (39%) a pénz, vagy ajándékkártya adása. Habár ezek az ajándékok talán fantáziátlannak hatnak, semmiképp se mondhatók feleslegesnek, hiszen egy ajándékkártyával vásárolt személyre szabott élmény is lehet örök emlék.
A legfontosabb, hogy örüljön neki
Az ajándékok személyessége, ötletessége és egyediessége a legfontosabb szempontok a vásárlás során. A kedvezmény mértéke és az ajándék ára csak minden ötödik internetező esetében befolyásolja érdemben a beszerezni tervezett ajándékok körét.
Az élménnyel, emlékkel párosuló meglepetések, és az amúgy is szükséges dolgok kettőse határozza meg jórészt a fa alá kerülő élmény-ajándékok összetételét.
A tárgyi ajándék pillanatnyi öröm, az élmény viszont örök emlék
És hogy miért lett az egyik legkedveltebb ajándéktípus az élmény? Az aktív internetezők véleménye szerint az ünnepek alatt szeretteinkkel közösen eltöltött időt egy emlékezetes, ajándékba kapott élmény teheti még feledhetetlenebbé. Az ajándékozók többsége úgy véli, hogy az élmény lehetőséget ad örök emlékek szerzésére. Sokak számára számít pénzben nem kifejezhető értéknek a közösen eltöltött idő és a hétköznapokból való kiszakadás lehetősége. Ráadásul az élményt ajándékozók több mint negyede már kialakult hagyományt követ ezzel a választással.
Az élmények ajándékozásának népszerűségét mutatja, hogy míg az internetezők alig 10%-a tud olyan tárgyi ajándékot mondani, aminek igazán örülne, addig a megkérdezettek 30%-a tudna választani magának élmény-programot karácsonyra.
Élmény, élmény, élmény
Az élmények tekintetében széles skálán mozog az, aminek leginkább örülnénk. Csaknem minden harmadik válaszadó számára okozna örömöt közös program a szeretteivel, sokan örülnének, ha ilyen ajándékot kapnának. Legnagyobb arányban valamilyen utazásnak örülnénk, ezen belül is a wellness, szépség-egészség típusú programok a legkedveltebbek, a válaszadók csaknem 60%-a örülne ilyen ajándéknak. Népszerűek a különböző beltéri programok is, csaknem minden második ember örülne mozi-, színház- vagy étteremlátogatást biztosító ajándéknak a fa alatt. Ezzel párhuzamosan a kültéri élmények is vonzóak. A megkérdezettek csaknem 2/5-e örülne, ha szabadtéri élményt kapna ajándékba. Az extrém programok különösen népszerűek a legfiatalabbak körében, a 18-24 éves korosztály több mint 40%-a venne szívesen részt például sétarepülésen vagy élményautózáson.
Nem lehet, hogy idén csak magunk ünnepeljünk?
Az ajándékozás mellett maga az ünneplés is fontos része a karácsonynak. A három nap jó lehetőség a sokak által vágyott minőségi közös időtöltésre, habár a felmérés eredményei alapján úgy tűnik, hogy az ünneplés nem mindenki számára zajlik az elképzelései szerint.
A többség (62%) otthon tölti az ünnepet a szűk család körében, közülük pedig minden második válaszadó vesz részt vendéglátóként vagy vendégként nagyobb családi összejöveteleken is.
Azonban az így eltöltött ünnep nem feltétlenül egyezik az álmokkal: az internetezők kevesebb vendégségre és vendégül látásra vágynak.
Az internetezők 40%-a szíve szerint inkább elutazna pihenni, kikapcsolódni a legközelebbi családtagjaival, hogy elmeneküljön a kötelező programok elől. A valóságban azonban mindössze csak 6% tesz majd így.
Az egyedül élők esetében azonban ennek fordítottja igaz, miközben 28%-uk egyedül is tölti majd az ünnepet, önszántából mindössze 13%-uk töltené csak így a karácsonyt.
A munka is sokakat gátol az ünnep álomszerű eltöltésében: az internetezők közel 10%-a ugyanis részben vagy egészében munkával tölti a karácsonyt.
Legyünk együtt egyedül
A karácsony ideális ünneplése az internetezők nagy része számára társaságban telik, azonban a valóság és a vágyak sok esetben ezen a területen sem egymás tükörképei.
Érdekes a kétoldalúság azok esetében, ahol a gyerekek és a szülők együtt töltik a karácsonyt. Habár a szüleikkel együtt élők 88%-a velük is tölti a karácsonyt, valójában csak kevesebb mint a felük (46%-uk) számára ideális ez az állapot így. Érdekes, hogy a szülők oldaláról sem egyértelmű a lelkesedés. A gyermekükkel élő szülők 94%-a ünnepel majd gyermekével, de ezt legszívesebben csak háromnegyedük tenné így.
A párral, családban élők gyakran ünnepelnek párjuk szüleivel is, az ilyen, kötelező rokonlátogatások viszont sokszor messze vannak az ideális karácsonyi társaságtól. Akár saját, akár párunk rokonságáról van szó, ez az erős kettősség jellemzi a távolabbi rokonokkal töltött ünnepet is, és valószínűleg ez az oka a vendégségek iránt mutatkozó alacsonyabb lelkesedésnek is.
Az ideális karácsony mindenkinek más és más, de a kutatás alapján a szűk családdal otthon, vagy máshol pihenéssel töltött ünnep, élményt és minőségi időtöltést biztosító ajándékkal fűszerezve sokak számára biztos recept lehet a nyugodt, békés karácsony valódi megéléséhez.
Kapcsolódó cikkeink
Fenntarthatóság a polcon – Mit gondolnak a vásárlók a csomagolásról és a környezetvédelemről?
A környezettudatosság egyre fontosabbá válik a mai világban, és a…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Átfogó kutatás a hazai sajtfogyasztásról
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács célkitűzése, hogy több magyar…
Tovább olvasom >További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >