Élményeket főzünk
Idén 165 éves a Dreher Sörgyárak, Magyarország egyik legrégebbi, folyamatosan működő vállalata. A születésnap okán Békefi Gábor vezérigazgatót kérdeztük tradíciókról, üzletfilozófiáról, innovációról, jövőképről.
Ön mit tart ma legfontosabbnak kiemelni a sikeres múltból?
– A sörgyártás az élelmiszeripar egyik olyan területe, amelyben igen komoly szerepet játszik a hagyománytisztelet. Ami az elmúlt 165 évből engem leginkább megfog, az az alapító Dreher Antal kreativitása és tudatossága: az a korát megelőző üzleti szellem és tehetség, amivel az üzemét vezette, folyamatosan fejlesztette és nemzedékeken át sikeressé tette – inspiráló előd, akire másfél évszázaddal később is érdemes figyelni. És nemcsak mi, utódai látjuk így: a Kőbányai Önkormányzat kezdeményezésére – a gyár alapításának évfordulója alkalmából – Dreher Antal megkapta a Kőbánya Díszpolgára posztumusz címet, és róla nevezték el a Jászberényi útnak az érintett – Kőrösi Csoma Sándor úttól a Maglódi útig tartó – szakaszát.
Hogyan ünnepelnek Önök?
– Ami a terméket illeti: júniusban a polcokra került az alapító képével és a sörgyár fotójával ellátott, kétféle limitált csomagolású Dreher Gold sör.
Pályázatot hirdettünk hivatásos és amatőr grafikusok, dizájnerek, képzőművészek részére, próbálják újraértelmezni a sörgyárnak és a márkának a hazai reklám világában ikonikussá vált art deco és konstruktivista Dreher-posztereit. Emellett a 165 éves évfordulót egy fotókiállítással is megünnepeljük.
Milyen változásokat hozott a Dreher Sörgyárak életében a 2017-es tulajdonosváltás?
– Az Asahi két és fél éve vásárolta fel a SABMiller magyar, cseh, lengyel, szlovák és román érdekeltségeit. A japánok nem országokra bontott stratégiával érkeztek: hozzánk jövőképet, gondolkodásmódot és persze pénzügyi terveket hoztak. Az általunk kialakított stratégia egybecseng az Asahi elképzeléseivel; a termékfejlesztést és a kommunikációt ránk bízzák.
Ugyanakkor az Asahi a kelet-közép-európai térségre vonatkozóan nemzetközi stratégiát dolgozott ki, az érintett országokban közös a nemzetközi márkák építése, a best practice-ek alkalmazása.
Mi az, ami speciálisan japán a Dreher fejlődésében?
– Az Asahi üzleti attitűdje kevéssé különbözik a hasonló európai vállalatokétól, de ami igazán jellemző, az az, hogy gondolkodásukat áthatja a tökéletességre való törekvés. Kulcsszerepet kap a folyamatos megújulás, amely meghatározza a vállalkozás tevékenységét a termékfejlesztéstől, gyártástól a kereskedelemig és a kommunikációig. Ez a kaizen filozófia, amelynek alapja a jobb, a különlegesebb és – a termékre lefordítva – a minőségibb keresésének állandó igénye.
A hangsúlyok az itt és most élményéről a teljesség felé tolódnak, ez a kando, ami esetünkben a fogyasztónak nyújtott élmény fokozását jelenti, legyen szó ízekről, karakterekről, kiszerelésről.
A hagyományok, a kulturális értékek tisztelete és az Asahi 130 éves tradíciói szerencsés összhangban, majdhogynem párhuzamban állnak a miénkkel, Dreher Antal kreativitása, fogékonysága az innovatív megoldásokra pedig egybecseng a mai tulajdonosok szellemiségével.
Mit jelent mindez 2019-ben?
– Minthogy a Dreher lehetséges fejlesztéséről, illetve annak irányáról alkotott elképzeléseink hasonlóak az Asahi vezetése által elképzelt jövőképhez, a termékinnováció és a kommunikáció kérdéseiben gyakorlatilag mi döntünk. A prémium szegmens erősítésére koncentrálunk, és ugyan a magyar piaci viszonyokhoz és a fogyasztói ízléshez igazodva, de a premiumizálódás világtrendje mentén végezzük a termékfejlesztést: minőségi komlókat használunk, ale típusú sörökkel gazdagítottuk portfóliónkat, és idéntől az alapsörünk, a Dreher Gold kukoricagríz hozzáadása nélkül készül, tisztán árpamalátából, komlóból és kristálytiszta vízből. Az eredmények pedig azt mutatják, hogy nemcsak a tulajdonosváltást megelőző időszak eredményeit múltuk felül, de még a tulajdonosi elvárásoknál is jobban teljesítünk, és pozíciónk a prémium szegmensben folyamatosan erősödik. 2018-ban 2,3 millió hektoliter sört adtunk el belföldön, a társaság piaci részesedése 34,4 százalék volt.
Kiindulva a hazai sörfogyasztás éves 64 literes átlagából miben látja a továbblépés tartalékait?
– Innovációs stratégiánk láthatóan sikeres. Az ale típusú és a hidegkomlós söreink nagyon népszerűek a minőségi sörfogyasztók között, jó ár-érték arányúak; a vásárlók hajlandóak 30-40 forinttal többet fizetni értük, mint a kategória „hagyományos” söreiért.
A fogyasztók minden szezonban várhatják az újdonságokat: idén ez a Dreher Red Ale megjelenését és az alkoholmentes Dreher 24 termékcsalád megújulását jelentette. Így lesz ez a jövőben is; figyeljük a trendeket és a fogyasztói igényeket, anélkül, hogy túlságosan előremennék, elmondhatom: ezek alapján a jövőben is kínálunk kellemes meglepetéseket a Dreher sörök kedvelőinek!
Ami pedig a szegmens helyzetét illeti, a gazdaság erősödése komoly szerepet játszik a sörfogyasztás növekedésében, sőt a teljes sörkategória megújulásában, nem utolsósorban a minőségi színvonal emelkedése révén. A prémium sörök szegmense tavaly közel egyötödével bővült Magyarországon, ennek a trendnek a folytatódását várjuk a közeljövőben is.
A piac szereplői feladatuknak tekintik a kategória imidzsének folyamatos javítását. Pozitív szerepet játszik az alkoholmentes termékek gyorsan növekvő népszerűsége is, elsősorban az ízesítetteké; ezek forgalomemelkedése két számjegyű. Amellett, hogy megfelelnek az alkoholok világában érzékelhető trendeknek, remek alternatívái az üdítőitaloknak. Éppen ezért a Drehernél figyelünk ezek kalóriatartalmára is, cukortartalmuk kiegyensúlyozottságára.
Milyen szerepet szánnak a vendéglátásnak?
– Idén megkezdtük egy márkasöröző-hálózat kiépítését, ez a Dreher Concept Pub (lásd keretes anyagunkat!), ezekben a bartenderek speciális képzésével magas színvonalú kiszolgálást és a minőségi csapolt sör élményét kívánjuk nyújtani fogyasztóinknak.
A sörhöz kicsit is értőknek aligha kell magyarázni, mi a megfelelő csapolás jelentősége; közel két éve indult Minőségi Csapolt Sör Programunkban vendéglátós partnereink tréningeken vesznek részt. A Dreher világában megjelent a Sörnagykövet intézménye – ők ikonikus képviselői a szakmának, akik a csapos munkáját segítik.
Ugyancsak a Dreher innovációja a tanksör hazai bevezetése – ez sörkultúránk új és különleges „műfaja”. A szűrés után az ital nagy tartályokban, pasztörizálás nélkül kerül a sörözőkbe, így veszteség nélkül tartalmazza mindazokat az íz- és illatanyagokat, amelyek az erjedés során keletkeztek. Viszonylag rövid ideig eltartható, így csak olyan vendéglátóhelyeken tudjuk ezt a rendszert kiépíteni, ahol ezt a nagy forgalom megengedi.
Modern cég, 21. századi gondolkodás – mit tesznek a fenntarthatóságért az alumíniumdobozok visszagyűjtésén túl?
– Hosszú a lista: az elmúlt években több olyan beruházást végeztünk, amelyekkel csökkenteni tudtuk környezeti terhelésünket, miközben növeltük üzemünk energiahatékonyságát. Kiemelt figyelmet fordítunk az üvegházhatású gázok kibocsátásának mérséklésére. Csökkentettük a vízlágyítási technológiák terheltségét, így sikerült minimalizálni a vízlágyítás során keletkezett hulladék mennyiségét is. Minden fejlesztésünkkel a környezeti terhelés csökkentésén, az energiahatékonyság növelésén és a tisztább energiaforrások használatán dolgozunk. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >DRS-rendszer Magyarországon: tanácsok a sikeres visszaváltáshoz
2024. január 1-jén indult el Magyarországon a DRS (Deposit Return…
Tovább olvasom >Start-uppal együttműködve kínál fenntarthatóbb kávét a német Kaufland
A Cotierra nevű startuppal együttműködésben törekszik a Kaufland arra, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >