Ellentétes forgalmi trendek a németeknél
A német gyógyszerek és gyógyhatású készítmények piaca minimális mértékben, 0,5 százalékkal nőtt 2005. október–2006. szeptember között, az előző hasonló időszakhoz képest. Így együttes évi forgalmuk 34,35 milliárd eurót ért el. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen németországi leányvállalatának elemzése.A forgalomból 79 százalék jut a receptköteles, 21 százalék pedig a recept nélkül vásárolható gyógyhatású készítményekre (OTC) Németországban.
Vénnyel a vény nélkülit
A receptköteles és a vény nélkül kapható szerek trendjei ellentétesen alakulnak a német piacon. A csak receptre kapható termékek értékben mért eladásai emelkedtek 2005. október–2006. szeptemberben, mégpedig 1,5 százalékkal az előző kumulált évhez képest. Viszont az OTC szegmensé 3,3 százalékkal csökkent.
A német Nielsen adatai szerint az OTC forgalmának nagyobbik része, 79 százaléka jut az úgynevezett „öngyógyításra,” amikor valaki saját belátása szerint, valóban vény nélkül vásárol. További 11 százalékot azonban magán-betegbiztosítók receptjeivel szereznek be, amelyeknél a biztosító hozzájárul a termékért kifizetett összeghez.
A csomagolási egységek szempontjából a teljes német piac 2,5 százalékkal lett kisebb, egyik évről a másikra. Az OTC csökkenési üteme nagyobb, mint a receptköteles szegmensben.
Összesen 1,84 milliárd darab csomagolási egységet értékesítettek Németországban 2005. október–2006. szeptember között. Ebből 34 százalékkal részesedtek a receptköteles, 66-tal pedig a recept nélküli termékek.
Patikák és élelmiszerboltok
Az OTC negatív trendjének fő oka, hogy Németországban tavaly május elsején életbe lépett egy törvény a gyógyszerellátás gazdaságosságáról. Azt célozza, hogy a betegbiztosítók kevesebbet költsenek gyógyszerre. Ennek következtében a német lakosság kevesebb vény nélkül kapható gyógyhatású készítményt vásárol receptre, mivel annak támogatását is kénytelenek visszafogni a betegbiztosítók.
A korábbi támogatás csökkenése, illetve megszűnése sok fogyasztó számára visszatartó erő: ritkábban, kevesebb ilyen készítményt vásárolnak. Ez a csökkenés egyik lényeges oka. A recept nélkül vásárolt OTC termékek fő értékesítési csatornája a gyógyszertár Németországban, 86 százalékos piaci részesedéssel. Az élelmiszer-kiskereskedelemre (Aldi és drogériák nélkül) 14 százalék jut. Az összes csomag jóval több mint egyharmadát adják el a gyógyszertárakon kívül Németországban.
Melisek Eszter–Turcsán Tünde
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >