Elkerülhetetlen a tej drágulása
A tejtermékek átvételi árát az utóbbi időben gyakorlatilag minden lánc megemelte, a nemzetközi piacokon ugyanis olyan áremelkedés volt, hogy a termelők ott literenként már akár 30-35 forinttal is drágábban adhatták volna el a tejet, ahhoz képest, mintha a magyar felvásárlókkal üzleteltek volna. Míg Magyarországon 70 forint körül volt az átadási ár, az úgynevezett spot (azonnali) piacokon már a 110 forintot is megadják a vevők a tejért – írja a hvg.hu.
A HVG meggkérdezett néhány élelmiszerboltláncot arról, hogy ez a literenként egyelőre mintegy 10 forintos növelés (ami ideiglenesen stabilizálta a piacot, de még nem tekinthető hosszabb távú megoldásnak) megjelent-e már a polcokon, de egyelőre úgy tűnik, a boltok igyekeztek benyelni a drágulást, és nem hárították át a fogyasztókra.
„Az UHT, az ESL tej, a vaj és a sajtok esetében mindenképpen további áremelésekre lesz szükség, és arra számítunk, hogy ez végső soron valamennyire a polcokon is meg fog mutatkozni” – mondja Mélykuti Tibor, a Tej Terméktanács elnöke.
A tej átvételi ára egyébként az oroszországi embargó 2014-es bevezetése után kezdett csökkenni, akkor még 110 forint körül mozgott az árszint, de az Európában bennragadt mennyiség túlkínálathoz vezetett. A csökkenés üteme 2015-ben ugyan mérséklődött ugyan, de maradt a nyomott 80 forint körüli szint. Idén viszont beindult a hullámvasút. Először az év első felében 65 forintig zuhant az árfolyam, ami már tényleg az a szint, amikor a gazdák inkább kiöntik a tejet egy-egy nagyáruház parkolójába, vagyis elértük a trend alját. Hamarosan el is indult az emelkedés, amit most elsősorban a kínai kereslet élénkülése hajt, és végső soron ez érkezik meg most a magyar boltok polcaira is, némi fáziskéséssel.
Januártól a baromfihús és a tojás mellett a friss tej áfája is 5 százalékra csökken, ez azonban nem érinti a feldolgozott termékeket, ahol az adóteher továbbra is 27 százalék marad. (hvg.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Újabb árcsökkentés a Lidlnél: 30-féle tej és tejtermék lesz olcsób
Újabb segítséget kapnak a magyar emberek a mindennapi bevásárláshoz: a Lidl az…
Tovább olvasom >A Tej Terméktanács már 20 éve edukálja a gyerekeket
A Tej Terméktanács több mint 20 éve végez országos szintű,…
Tovább olvasom >Kiemelt figyelem a tejtermékek árain: Az árfigyelés és a piaci trendek hatásai
A Kormány gazdaságpolitikai intézkedései középpontjában az alapvető élelmiszerek, így a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Kamatkedvezmény a zöldhitelre
Még kedvezőbb lesz a népszerű lakáscélú zöldhitel a K&H-nál. A legnépszerűbb…
Tovább olvasom >Friss felmérés: A visszautasítástól való félelem bénítja a vállalkozásokat
Egy friss felmérés szerint a vállalkozások 33 százaléka a visszautasítástól…
Tovább olvasom >Jelentősen nőtt az Alibaba negyedéves nyeresége
Az Alibaba Group Holding kínai e-kereskedelmi óriás adózott eredménye jelentősen…
Tovább olvasom >