Elképesztő drágulás a tejtermékek piacán – egyre többen fordulhatnak az import felé

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 03. 04. 11:34

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint a tejtermékek az élelmiszer-infláció egyik legjelentősebb tényezőjévé váltak. A tej és tejtermékek a KSH élelmiszerkosarának több mint 10%-át teszik ki, így árváltozásuk közvetlen hatással van a háztartások kiadásaira – írja az Agrárszektor.

Markáns a drágulás

2025 januárjában a nyerstej termelői átlagára Magyarországon elérte a 206,96 forint/kilogrammot, ami:

  • 3%-kal magasabb, mint az előző hónapban,
  • 26%-kal magasabb, mint egy évvel korábban.

A felvásárolt mennyiség is nőtt:

  • Januárban 5%-kal több nyerstejet vásároltak fel, mint az előző hónapban.
  • A kiviteli ár ugyanakkor csökkent, 7%-kal alacsonyabb volt az előző hónaphoz képest, de így is 28%-kal meghaladta a 2024 januári árat.

A feldolgozott tejtermékek árai az előző hónaphoz képest az alábbi mértékben változtak:

  • Nőtt:

    • Adagolt vaj: +5%
    • Trappista sajt: +4%
    • Tejföl, dobozos UHT-tej (1,5% és 2,8% zsírtartalom): +3%
    • Gyümölcsös joghurt: +2%
  • Csökkent:

    • 2,8%-os zsírtartalmú friss tej: -1%

A tejtermékek hosszú távú drágulása már több éve tart, és a tendencia tovább folytatódik.

A magyar tejipar versenyképességi problémái

Bár a kormány és az agrárszakmai szervezetek kiemelt figyelmet fordítanak a tejtermékek drágulására, a helyzet nem egyszerű. Egyre nagyobb problémát jelent, hogy a magyar tej és tejtermékek drágábbak, mint az importált alternatívák.

A különbség oka elsősorban a termelési körülményekben keresendő:

  • Éghajlati adottságok:

    • Nyugat-Európában, különösen az Atlanti-óceán közelében fekvő országokban a hűvösebb, csapadékosabb klíma kedvez a tejtermelésnek.
    • Magyarországon a nyári forróság és az aszályok komoly kihívást jelentenek a szarvasmarhatartók számára.
  • Takarmányozás:

    • Nyugat-Európában a hatalmas legelők olcsóbb és természetesebb takarmányozási lehetőséget biztosítanak.
    • Magyarországon főként silókukoricát használnak, ami aszályos időszakban nem mindig elérhető megfelelő mennyiségben.
  • Feldolgozási hatékonyság:

    • A nagy nyugat-európai tejüzemek fejlettebb technológiát alkalmaznak, hatékonyabb gyártási folyamatokkal dolgoznak, így alacsonyabb önköltséggel tudják előállítani a tejtermékeket.

Mit tehetnek a fogyasztók és a termelők?

A magyar termelőknek és tejfeldolgozóknak komoly kihívásokkal kell szembenézniük, ha versenyképesek akarnak maradni a piacon. A kormány és az agrárszakmai szervezetek többféle intézkedésen dolgoznak, hogy enyhítsék az árnövekedés hatásait és támogassák a hazai tejágazatot.

A szakértők szerint a megoldás az alábbiakban keresendő:

  1. Hatékonyabb termelési módszerek bevezetése, például modern tejgazdasági technológiák alkalmazása.
  2. Költséghatékonyság javítása a tejtermelő gazdaságokban, különösen a takarmányozás és az állattartás területén.
  3. Támogatások és fejlesztési források kihasználása a tejfeldolgozók és tejtermelők számára.
  4. Fogyasztói szemléletformálás, hogy a magyar vásárlók továbbra is hazai tejtermékeket válasszanak, még ha azok esetenként drágábbak is.

A tej és tejtermékek ára tovább emelkedik Magyarországon, ami egyre nagyobb terhet ró a fogyasztókra. A magyar tejipar versenyképességét gyengíti a magasabb termelési költség, az éghajlati kihívások és az import olcsóbb árai.

Bár a kormány lépéseket tesz a helyzet kezelésére, hosszú távú megoldásokra van szükség ahhoz, hogy a hazai termékek megfizethetőbbek és versenyképesebbek legyenek. A fogyasztóknak pedig fontos szerepük van abban, hogy a magyar tejtermékeket támogassák – hiszen, ha a hazai tejágazat tovább gyengül, az hosszú távon az ellátásbiztonságot is veszélyeztetheti.

Címkék: , ,

Kapcsolódó cikkeink