Elit buborékok

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2025. 04. 28. 09:31

Néhány éve jól érezhetően meglódult a mixerek, azaz a high end tonikok, kólák, gyömbérsörök és hasonló szénsavas italok piaca. A kiskereskedelmi adatok azt mutatják, hogy a vásárlók is rájöttek a szuperprémium szénsavas italok ízére. Bár a spiritek világára jellemző prémiumizáció trendje a mixeritalok forgalmát is pozitívan befolyásolja, mindenhol ott vannak a minőségi gasztronómiában, ám a romló gazdasági helyzetben a fogyasztók már számolnak, mielőtt leveszik ezeket a termékeket a polcokról.

A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.

E számos aktuális trendhez is illeszthető szénsavas italoknak nincs egységesen elfogadott magyar neve, az angol és a német szakirodalom a mixer szót használja gyűjtőnévként – úgy ítéltük meg, ez megfelelő lesz nekünk is.

A mixerek nem most lettek ennyire népszerűek. A Londonban évente tartott IWSC Nemzetközi Bor és Párlat Versenyen már hosszú idő óta külön kategóriákba sorolják a spiritek és a mixerek közös kóstolását – az ilyen kategóriák száma évről évre nő. Már nemcsak a gineket és vodkákat párosítják tonikokkal, a repertoárban ott vannak a rumok, tequilák, sőt vermutok, a másik oldalról pedig a gyömbérek, kólák is.

A profi italkeverők egyfajta előkészített hozzávalót is látnak, láthatnak bennük, szeretik őket, mert feldobják az egyszerű italízeket is: kis erőfeszítéssel nagy ízeket produkálhatnak segítségükkel, és feldobhatják az alkoholmentes koktélok választékát is.

Gin-tonik, az ősrobbanás

Dr. Pálffy László
vezető
Mobilkoktél

– A kisebb kiszerelésű, prémium mixeritalok megjelenése egyértelműen a gin-boomhoz és a minőségi tonikok megjelenéséhez köthető – véli dr. Pálffy László, a Mobilkoktél vezetője. – Mixerként azt a szerencsére már uralkodónak tekinthető bárfilozófiát vallom, hogy egy kiváló minőségű spirit mellé olyan italt kell párosítani, amely nem elnyomja az ízét, inkább kiemeli annak aromáit és az ízélményt. Azokon a vendéglátóhelyeken, ahol minőségi alkoholokat kínálnak, ott már biztosan találunk a választékban prémium mixereket is.

Az utóbbi 2-3 év slágertermékei szerintem egyértelműen az ízesített szódák – jól használhatók long-drinkek elkészítésére, teljes ízélményt adnak, és biztosítják a jó koktélokhoz szükséges „adalékokat”: friss buborék, markáns íz, cukor és sav, szóda, élénk szín.

Látok jó magyar termékeket is a piacon, az &T Tonics széles portfóliója például egyértelműen megállja a helyét a nemzetközi piacon is, vagány ízekkel, trendi megjelenéssel és marketinggel, folyamatos új fejlesztésekkel.

Piri Attila
marketingigazgató
Heinemann Testvérek

– A mixeritalok trendje az utóbbi években erősödött – állapítja meg Piri Attila, a Heinemann marketingigazgatója –, ami részben egybeesik a gin felfutásának időszakával, emiatt jelentős a kategória meghatározó alapízét adó, különböző ízvilágú tonikok szerepe. A trend ellenére számottevő hazai termék nem jelent meg a piacon.

A Heinemann e kategóriából a Thomas Henry termékcsaládot forgalmazza. Ezekkel elsődlegesen a HoReCa-csatornára fókuszálunk, de az otthonfogyasztás erősödéséből fakadóan előtérbe kerülnek a prémium retailben és az online webshopokon is. A 0,25 l-es termék javasolt fogyasztói ára 649 Ft, a 0,75 l-es kiszerelésé 1590 Ft.

A mixeritalokat alapvetően koktélalapanyagként fogyasztják, de kisebb hányadukat tisztán is. A Thomas Henryből tapasztalataink szerint tisztán leginkább a gyömbér (Ginger Ale), a Mistic Mango,a Bitter Lemon és a Tonic fogy, a gyömbérsör (Ginger Beer), a Cherry Blossom, a Botanical Tonic és a Pink Grapefruit pedig főleg koktélban.

 

Ízek permutációja

Gyarmati Erika
key account manager
Panna Cocktail

– Magyarországon jóval nagyobb a verseny a mixeritalok területén – érvel Gyarmati Erika, a Panna Cocktail Kft. key account managere –, mert lényegesen több szereplő versenyez egymással a piacon, mint tőlünk nyugatra Európában. A piac egyre szűkül, a verseny viszont erősödik.

2016 óta forgalmazzuk a világhírű Fever-­Tree Tonic márkát, amelyet a világ legjobb bárjai a Drinks International szaklap szavazásán egy évtizede rendre a legnépszerűbb mixermárkának választanak.

Fever-Tree portfóliónk részeként 9-féle terméket kínálunk 200 ml-es kiszerelésben (Ginger Ale, Distiller’s Cola, Sparkling Pink Grapefruit Soda, Elderflower Tonic Water, Premium Light Indian Tonic Water, Premium Indian Tonic Water, Premium Mediterranean Tonic Water, Ginger Beer, Raspberry & Rhubarb Tonic Water), valamint az utóbbi négyet 500 ml-es formátumban is – szeretnénk, ha ezeket minél több üzletben elérnék az egyéni vásárlók.

Termékeinket a vendéglátásban széles lefedettségben értékesítjük, és a retailben is sok helyen megtalálhatók a nagy láncoktól a kis üzletekig. A két csatorna forgalma közel azonos, emellett web­shopos értékesítésünk is erős.

Takács Iván
vezető
Eckberg Minőségi Ital

– A prémium mixer­italok Magyarországon az elmúlt 10-15 évben váltak egyre népszerűbbé – állítja Takács Iván, az Eckberg Minőségi Ital Kft. vezetője –, nagyjából a bárkultúra szélesebb körű elterjedésével párhuzamosan. Az első nemzetközi márkák a 2010-es évek elején jelentek meg, míg a magyar gyártók az utóbbi években kezdtek el felzárkózni a trendhez. A hazai fejlesztésű tonikok és gyömbérsörök legismertebb gyártói a Balatonic és az &T, de több magyar kézműves sörfőzde – például a Monyó és a Mad Scientist – is hasonló saját termékek készítésébe kezdett. Az egyértelmű, hogy a piacot továbbra is a nagy nemzetközi brandek uralják.

A piacon importőrként és nagykereskedőként is jelen vagyunk. Két dél-afrikai márkával, a Barker and Quinnel és a Fitch and Leedesszel dolgozunk közvetlenül, mindkettőt egyenesen a Dél-afrikai Köztársaságból importáljuk. A Fitch and Leedes kiváló ár-érték arányú, fémdobozos, prémium mixercsalád, különlegessége többek között a természetes kininben, széles ízválasztékban, praktikus kiszerelésben és kiváló árakban rejlik. A Barker and Quin termékcsalád ezzel szemben egyértelműen a legfelső polcokat célozza.

 

A mixeritalokkal kis erőfeszítéssel nagy ízek produkálhatók

Hendikep

Bősze Ákos
HoReCa
üzletágfejlesztési vezető
METRO

– A mixeritalok forgalomnövekedésének legfőbb akadályát az árukban látom – értékel Bősze Ákos, a METRO HoReCa-üzletágfejlesztési vezetője –, és fellendülést a közeli jövőtől se várok: az átlagembernek egyszerűen nehéz megfizetnie ezeket a szuperprémium kategóriába tartozó szénsavas italokat. Minthogy elsősorban tonikokról van szó, jövőjüket olyan változások is befolyásolhatják, mint a nagy toniktrend lecsengése és a gin divathullámának mérséklődése.

A pandémia végével, amikor az emberek kiszabadultak, és újra vendéglátóhelyekre kezdtek járni, mi is forgalomnövekedést tapasztaltunk, de egy ideje a magyar fogyasztók száma csökken, és a fizetőképes turisták érdeklődése is stagnál a vendéglátóhelyeken.

2024-ben ezeknek az italoknak a forgalma az előző évihez képest a METRO-láncban 3-4%-kal csökkent. Nekem úgy tűnik, vásárlóik az úgynevezett food lover kategóriából kerülnek ki, akik ragaszkodnak a kimagasló minőséghez, és az ízek területén is folyamatosan edukálják magukat.

– Az elmúlt 6-8 évben nemcsak a HoReCa képviselői, az egyéni fogyasztók is jól megismerték ezeket a termékeket – hangsúlyozza dr. Pálffy László –, a retailben a minőségi ginválaszték mellé prémium tonikok is kerülnek a polcokra és a bevásárlókosarakba is. Ezek elfogadása aztán magával hozta azt, hogy elkezdtek más mixereket is keresni, amelyek már jobban fogyaszthatók önmagukban is: egyedi ízesítésű kólákat, ízesített szódákat, teaalapú italokat.

A vendéglátásban jóval nagyobb választékot tartanak ezekből a mixerekből, mint amit az egyéni vásárlók otthon fogyasztanak, szinte presztízskérdés, hogy legyen 2-3-féle prémium mixer, frissítő a kínálatban. Egyre többen odafigyelnek már a márkák közötti különbségekre is, például cukortartalmukra vagy buborékjaik jellegére.

Az íz mellett ki kell emelni egy másik óriási előnyét a kisebb kiszerelésnek – ezek általában 150–250 ml-esek –, a frissességet! A kis kiszerelésnél végig friss és teljes buborékokat, jó hőmérsékletet kapunk, ellentétben a nagy kiszerelésű italokkal.

Utánunk az átlagos!

– Az „átlagbártender” ismeri az elérhető márkákat – állapítja meg Piri Attila –, ám mélyebb szaktudással sajnos nem rendelkezik. A vendéglátósok többsége megáll ott, hogy a népszerű brandek közül kiválasztja azt, amelyikkel a legkedvezőbb árban tud megállapodni. Még a top bárokban is előfordul, hogy nem a minőség alapján döntenek. Báronként általában egyetlen italmárka szerepel a kategóriából, vannak üzletek, amelyek már nem dolgoznak a sztenderd üdítőmárkákkal. A bártenderek szeretik saját elképzeléseikre vagy külföldi ötletekre építve kialakítani koktélválasztékukat – mi segítünk nekik koktélreceptek megosztásával, valamint koktéllapok készítésével, összeállításával.

– A Fever-Tree alapítói úgy fogalmaztak – emeli ki Gyarmati Erika –, hogy kizárólag kiváló minőségű, fenntartható forrásból származó, természetes összetevőknek kell a mixerekbe kerülniük, hiszen ezek adják a koktél háromnegyed részét. Ugyanakkor a vásárlók önmagukban, üdítőitalként is szívesen fogyasztják őket.

Termékeink kizárólag kongói kininnel, illetve különleges gyömbérfajtákból készülnek, döntően mesterséges édesítő-, tartósítószer- és ízfokozómentesek, gyártásuknál szacharin helyett nádcukrot használnak. Az ízesített termékek alapanyagai természetes virág-, gyümölcs- és növényolajok.

Számos nagy italmárkával működünk együtt, és vannak olyan vendéglátóhelyek, ahol kizárólag a mi termékeinkkel dolgoznak. Jobb megismerésüket work­shopokkal támogatjuk, valamint bartender iskolákkal is együtt dolgozunk. Értékesítő csapatunk folyamatosan hasznos információkkal, receptekkel, marketinganyagokkal látja el partnereinket.

– A különböző felmérések szerint a mixerek 70-80%-a bárokban, éttermekben, szállodákban fogy – állapítja meg Takács Iván –, a többi a kiskereskedelemben, ahol árak tekintetében nagy a szórás: egy jobb minőségű, 0,2 literes mixerért bruttó 5-900 forintot kell fizetni. Az Eckberg ugyan még feltörekvőben lévő cég, a mintázatok nálunk is nagyon hasonlóak.

Vendéglátós partnereinket a gyártó, illetve a cégünk által készített anyagokkal segítjük, az oktatásainkon alapvetően kóstolással egybekötött termékismertető zajlik, ahol az alapanyagokat, a gyártási folyamatot és az optimális felhasználást mutatjuk be. //

 

Váltás a hagyományosról az egyedire

A mixerek jó ideje alapvető elemei az italkultúrának, készüljenek az italok akár otthon, akár vendéglátóhelyeken. A klasszikus gin-tonikok, whisky-kólák némileg háttérbe szorulnak, mivel a fogyasztók új ízeket keresnek, és nyitottabbá válnak a kreatívabb italpárosításokra. E trend a gyártók számára is új irányokat diktál: így már egyre több izgalmas, egzotikus összetevőkre építő, regionális alapanyagokon nyugvó újdonsággal találkozhatunk.

A high-end mixerek készítéséhez szirupokat is gyártanak

Innovatív ízek

A görög Three Cents például a helyi terményekre építve vezette be új, fügefaleveles szódáját, amely a gasztronómiában már népszerű ízjegyeket hozza át az italok világába is. A prémium, mégse túlbonyolított alapanyagok lehetőséget nyújtanak a bartendereknek is kreativitásuk kibontakoztatására. Az ital jól működik olasz bitterrel és vermuttal, de tequila- és whiskyalapú long drinkekben is kiválóan teljesít.

Dél-Amerikában a perui Mr Perkins márka az egzotikus és különleges ízek iránti igényt szolgálja ki 16 merész ízesítésű mixerrel, például a rózsaszín szódával, az amazonasi tonikkal vagy passiógyümölccsel. A brand a perui biodiverzitásra támaszkodik, így kínálatuk nemcsak gazdag, de kulturálisan is mélyen gyökerező.

Az Egyesült Királyságban működő London Essence újdonságai között szerepel a narancs- és fügearomás, illetve a málna-rózsa szódavariáció is, amelyek gondosan válogatott botanikai alapanyagokból készülnek.

Klasszikusok újragondolva

A gin-boom lehalkulása új utakat nyit meg más italpárosítások felé is. A tonikok terén megjelenő minőségi kínálat új ízpárosításokat hoz, amelyek izgalmasak sör vagy bor alternatívájaként, de kevésbé extravagánsak, mint egy koktél. Új favorit például a tequila-tonik, valamint a feltörekvő portói-tonik kombináció is.

A citrusos és fűszeres ízvilág mellett az új trendekben megjelenik a limoncello spritz, mint frissítő „naplemente-ital, és újra erősödik a presszókávé-tonik mix, amely először a cold brew hullám után tört előre. A Mr Perkins kávés tonikja nyári kedvenccé vált, különösen a bartenderek körében, más népszerű ízek – az ananászos szóda és különféle gyógynövényes vagy virágos variációk – pedig sötét italokkal párosíthatók jól: whiskyvel vagy rummal.

A sötét spiritek – némi kényszerszünet után – újra kedvelt alapanyagaivá válnak a mixer­italokkal szívesen dolgozó bartenderek kreációinak. A gyömbéralapú mixerek népszerűsége nő, különösen a klasszikus Highball és a Mule koktélokban. Az ízesített szóda is gyorsan növekvő szegmenssé válik, egyre több prémium változata jelenik meg, izgalmasabb ízprofilokkal – nemcsak a tequila, hanem a vodka- és boralapú spritzek is profitálnak ebből. //

Kapcsolódó cikkeink