Elindult a K&H agrár CO2-kalkulátor
Habár a klímaváltozás, a Közös Agrárpolitika elvárásai és a szigorúbb fogyasztói elvárások is a környezetet kímélő megoldások irányába tolják az agráriumot, csupán minden tizedik agrárcégnek van erre irányuló írott stratégiája, és eseti jelleggel is mindössze a vállalkozások 40%-a foglalkozik a fenntarthatósággal – derül ki a K&H fenntarthatósági indexéből.
A K&H Csoport és az Agrárközgazdasági Intézet ezért hiánypótló kezdeményezést hozott létre: a K&H agrár CO2-kalkulátor megmutatja, hogy mekkora károsanyag-kibocsátása van az adott gazdaságnak. Ezáltal a vállalkozások tudatosságát és fenntartható működését egyaránt támogatja. Emellett elősegítheti a nyereséges működést és az ESG-jelentésekhez szükséges beszállítói információszolgáltatást, további lendületet adva a zöld gazdaságra való átálláshoz.
2019-ben a K&H, a KBC Csoport tagjaként komoly vállalást tett a klímavédelem terén, hiszen az elsők között csatlakozott az ENSZ pénzügyi szervezeteket tömörítő CCCA (Collective Commitment To Climate Action) egyezményéhez. Ebben azt vállalta, hogy hitelezési portfólióját a Párizsi Egyezménnyel összhangban úgy alakítja át, hogy az tükrözze és finanszírozza az alacsony szén-dioxid-kibocsátású, az éghajlatváltozással szemben ellenálló gazdaságot.

Demeter Zoltán
agrárüzletág-vezető
K&H
– Célunk, hogy 2030-ra a hitelezési portfóliónkban az agrárüzletág üvegházhatásúgáz-kibocsátását 21%-kal csökkentsük. Ennek érdekében tudásunkat gyakorlatorientáltan kívánjuk átadni a partnereknek, hiszen a fenntartható mezőgazdasági termelés megvalósulásában és a hazai élővilág gazdagságának megőrzésében nekünk is komoly felelősségünk van – mondta el Demeter Zoltán, a K&H agrárüzletágának vezetője.
Ismert uniós elvárások, hiányzó mérések
Az agrárcégek jelenlegi fenntarthatósági gyakorlatáról képet adó K&H fenntarthatósági index szerint az agrárszektor tájékozott az EU karbonkibocsátási elvárásaival kapcsolatban: 90%-uk hallott már a célkitűzésekről, 72-uk pedig tisztában is van azok tartalmával. A saját cég karbonlábnyomát azonban a túlnyomó többség nem számszerűsíti.
– A fenntarthatóság ma már nem csak szabályozói és fogyasztói elvárás, de a magas energiaköltségek miatt a hatékony működés kulcsa is. Ezért hívtuk életre a K&H agrár CO2-kalkulátort, amely az Agrárközgazdasági Intézet által fejlesztett és hitelesített tudományos kritériumoknak megfelelő számításokat végez, így támogatva a vállalkozások tudatosságát és fenntartható gazdálkodását. Az adatok számszerűsítése abban is segíthet, hogy a cég termékei megfeleljenek a kor és a vevők igényeinek, illetve az ESG-jelentésekhez szükséges saját és beszállítói adatszolgáltatási kötelezettségnek – hangsúlyozta Demeter Zoltán.
Még nem stratégiai kérdés a fenntarthatóság
Az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) összesítése szerint hazánk CO2-kibocsátása 2021-ről 2022-re 7%-kal mérséklődött, az 1990-es bázisévhez képest pedig ez 37%-os csökkenést jelent. Így elérhető távolságba került hazánk vállalása, ami szerint 2030-ra 40%-os csökkenést érünk el.
– Az ágazatokat nézve az ipar 18%-kal, a mezőgazdaság pedig 12%-kal csökkentette környezetterhelését 2022-ben az előző évhez képest. Az irány jó, de vannak még hiányosságok. A felmérésünk ugyanis arra is rámutat, hogy messze vagyunk attól, hogy az agrárágazat fenntartható módon működjön. Alig minden tizedik (11%) cégnek van írásos fenntarthatósági stratégiája, és egyelőre inkább eseti jelleggel foglalkoznak ezzel a témával (39%) – tette hozzá a K&H agrárüzletágának vezetője.
A K&H agrár CO2-kalkulátor az alábbi oldalon elérhető: https://www.kh.hu/vallalat/agrar-co2-kalkulator (x)
Kapcsolódó cikkeink
Felvásárlással és kompenzációval segíti az állam az RSZKF miatt bajba jutott sertéstartókat
A ragadós száj- és körömfájás (RSZKF) betegség miatt korlátozás alatt…
Tovább olvasom >Amikor a mesterséges intelligencia segít a klímavédelemben
Valódi vállalásokkal valódi hatást érhetünk el a természet- és klímavédelemben…
Tovább olvasom >Komoly áremelkedéssel várja a húsvétot a tojás és a torma
Az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a ketreces tartásból származó…
Tovább olvasom >További cikkeink
Bemutatkozik a Henkel Magyarország Consumer Brands új vezetője – Maurizio Salvaggio a csapat erejében hisz
Április elsejétől új igazgató, Maurizio Salvaggio vezeti a Henkel Magyarország…
Tovább olvasom >Mantova: Olasz ízorgia, fűszerekkel
A Fratelli Mantova BBQ termékcsalád új szintre emeli a grillezést. Egész évben, akár grillsütő…
Tovább olvasom >Grillszezon a PENNY-ben: még több íz, még nagyobb választék 2025-ben!
Ahogy beköszönt a jó idő, egyre többen gyűlnek össze a…
Tovább olvasom >