Kiskereskedelem: további növekedést várnak az elemzők
Az év hátralévő részében tovább növekedhet a kiskereskedelmi forgalom az MTI-nek nyilatkozó elemzők szerint, akik a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) csütörtökön publikált adataira reagáltak.
Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője MTI-hez eljuttatott kommentárja szerint az októberi éves 4,5 százalékos növekedés közel volt a várakozásokhoz. A szakértő úgy véli, éves átlagban 5,5 százalékos lehet a kiskereskedelem bővülése és a növekedés üteme jövőre is meghaladhatja a 3 százalékot.
Az elemző szerint a növekvő reálbérek és foglalkoztatás mellett a devizahitelek elszámolása is jelentősen növelte a háztartások elkölthető jövedelmét. Az újra megugró fogyasztói bizalom szintén dinamikus forgalomnövekedést vetít előre – vélekedett. A hiteltörlesztések kiszámíthatóvá válása egyre kevésbé indokolja a háztartások óvatossági megtakarításait, így az elmúlt években elhalasztott fogyasztás pótlása is hozzájárulhat a vásárlások dinamikus növekedéséhez – véli Suppan Gergely.
Barczel Vivien és Ürmössy Gergely, az Erste makroelemzői MTI-hez eljuttatott kommentárjukban kifejtették: a növekedés jövőre is folytatódhat, amelyet várakozásaik szerint a reálbér emelkedése is segíthet. A bruttó hazai termék (GDP) bővülésben továbbra is meghatározó szereppel bírhat a háztartások fogyasztása – áll a kommentárban.
A legnagyobb mértékben, éves alapon 7,8 százalékkal a nem élelmiszer jellegű kiskereskedelem tudott bővülni, ami arra enged következtetni a szakértők szerint, hogy a háztartások válság során elhalasztott fogyasztása egyre inkább megjelenik. A létszükségleti cikkek mellett azon termékek is bekerülnek a „kosárba”, melyet a recesszió miatt nem engedhettek meg maguknak a vásárlók – vélik az Erste elemzői.
Kiemelték: a háztartások fogyasztásának bővülésével párhuzamosan az import volumen is emelkedést mutathat, ami annak is köszönhető, hogy a kereslet egy része az import termékeken csapódik le. Ezzel párhuzamosan az Erste makroelemzői szerint a külkereskedelmi többlet is alacsonyabb lehet a korábban vártnál.
Az OKSZ kommentárja szerint novemberben még mérséklődhet a növekedés, de decemberben erősebb, akár 5-6 százalékos forgalombővülés várható. Több áruházlánc is kétszámjegyű forgalombővülést vár decemberben, a vállalkozások jelzései is jelentősebb bevásárló rohamot jeleznek előre, az OKSZ továbbra is 940-950 milliárdos decemberi kiskereskedelmi forgalommal számol.
Felfelé húzza az éves mérleget a gazdaság idei növekedése, ezen keresztül a reáljövedelmek bővülése mellett az online pénztárgép rendszer, a devizahiteleseket segítő csomag és a külföldön dolgozók jelentős mértékű hazautalása (természetesen az említett többletjövedelmeknek csak egy részét költik el a családok a boltokban). Egyértelműen segíti a családi költekezést az alacsony benzinár is – írja az OKSZ.
A kiskereskedelem a júliustól október végéig 5 százalékkal nőtt, ami egy százalékkal kisebb az első félévi piacbővülés üteménél – írják. A második félévi kisebb növekedési ütemet már év elején jelezte az OKSZ, mivel az online pénztárgép rendszer kiépítése 2014. augusztusában lezárult, így piactisztító hatása az őszi hónapokban fokozatosan mérséklődik.
Az OKSZ közleményében kitér arra, hogy fékezi a kiskereskedelmi piacot a kisméretű boltok számának csökkenése. A KSH adatai szerint 2015. első félévében több mint kétezerrel csökkent a számuk – írják. Nehezíti a kiskereskedelem helyzetét a korábbi évekhez képest gyengébb devizaárfolyam is, ami az import cikkek költségeit drágítja, ugyanakkor az átlagos bolti költekezést tekintve összességében nincs inflációs mozgás – áll az OKSZ közleményében. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Az OKSZ optimista a kötelező akciózás kivezetése kapcsán
Július elseje óta Magyarországon megszűnt a kötelező bolti akciózás, amely…
Tovább olvasom >OKSZ: ügyelni kell a visszaváltható palackokra
2024 július 1-től a 400m2 feletti üzletekben kötelezően a MOHU…
Tovább olvasom >Az Országos Kereskedelmi Szövetség üdvözli a kötelező akciózás július 1-től történő kivezetését
Az Országos Kereskedelmi Szövetség üdvözli a kötelező akciózás július 1-től…
Tovább olvasom >További cikkeink
A nagyvállalatok ellenállnak a gazdasági bizonytalanságnak
Visszafogott várakozások jellemzik a hazai nagyvállalati szektort a következő egy…
Tovább olvasom >Cégtrend 2024-ben: pozitívabb félév, de még mindig negatív üzenet
Az elmúlt öt év legalacsonyabb cégszámát idén júniusban regisztrálták. Az…
Tovább olvasom >A Magyar Marketing Szövetség a szakma utánpótlásáért
A Magyar Marketing Szövetség aktívan tesz a szakma jövőjéért, ezért…
Tovább olvasom >