Kiskereskedelem: további növekedést várnak az elemzők
Az év hátralévő részében tovább növekedhet a kiskereskedelmi forgalom az MTI-nek nyilatkozó elemzők szerint, akik a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) csütörtökön publikált adataira reagáltak.
Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője MTI-hez eljuttatott kommentárja szerint az októberi éves 4,5 százalékos növekedés közel volt a várakozásokhoz. A szakértő úgy véli, éves átlagban 5,5 százalékos lehet a kiskereskedelem bővülése és a növekedés üteme jövőre is meghaladhatja a 3 százalékot.
Az elemző szerint a növekvő reálbérek és foglalkoztatás mellett a devizahitelek elszámolása is jelentősen növelte a háztartások elkölthető jövedelmét. Az újra megugró fogyasztói bizalom szintén dinamikus forgalomnövekedést vetít előre – vélekedett. A hiteltörlesztések kiszámíthatóvá válása egyre kevésbé indokolja a háztartások óvatossági megtakarításait, így az elmúlt években elhalasztott fogyasztás pótlása is hozzájárulhat a vásárlások dinamikus növekedéséhez – véli Suppan Gergely.
Barczel Vivien és Ürmössy Gergely, az Erste makroelemzői MTI-hez eljuttatott kommentárjukban kifejtették: a növekedés jövőre is folytatódhat, amelyet várakozásaik szerint a reálbér emelkedése is segíthet. A bruttó hazai termék (GDP) bővülésben továbbra is meghatározó szereppel bírhat a háztartások fogyasztása – áll a kommentárban.
A legnagyobb mértékben, éves alapon 7,8 százalékkal a nem élelmiszer jellegű kiskereskedelem tudott bővülni, ami arra enged következtetni a szakértők szerint, hogy a háztartások válság során elhalasztott fogyasztása egyre inkább megjelenik. A létszükségleti cikkek mellett azon termékek is bekerülnek a „kosárba”, melyet a recesszió miatt nem engedhettek meg maguknak a vásárlók – vélik az Erste elemzői.
Kiemelték: a háztartások fogyasztásának bővülésével párhuzamosan az import volumen is emelkedést mutathat, ami annak is köszönhető, hogy a kereslet egy része az import termékeken csapódik le. Ezzel párhuzamosan az Erste makroelemzői szerint a külkereskedelmi többlet is alacsonyabb lehet a korábban vártnál.
Az OKSZ kommentárja szerint novemberben még mérséklődhet a növekedés, de decemberben erősebb, akár 5-6 százalékos forgalombővülés várható. Több áruházlánc is kétszámjegyű forgalombővülést vár decemberben, a vállalkozások jelzései is jelentősebb bevásárló rohamot jeleznek előre, az OKSZ továbbra is 940-950 milliárdos decemberi kiskereskedelmi forgalommal számol.
Felfelé húzza az éves mérleget a gazdaság idei növekedése, ezen keresztül a reáljövedelmek bővülése mellett az online pénztárgép rendszer, a devizahiteleseket segítő csomag és a külföldön dolgozók jelentős mértékű hazautalása (természetesen az említett többletjövedelmeknek csak egy részét költik el a családok a boltokban). Egyértelműen segíti a családi költekezést az alacsony benzinár is – írja az OKSZ.
A kiskereskedelem a júliustól október végéig 5 százalékkal nőtt, ami egy százalékkal kisebb az első félévi piacbővülés üteménél – írják. A második félévi kisebb növekedési ütemet már év elején jelezte az OKSZ, mivel az online pénztárgép rendszer kiépítése 2014. augusztusában lezárult, így piactisztító hatása az őszi hónapokban fokozatosan mérséklődik.
Az OKSZ közleményében kitér arra, hogy fékezi a kiskereskedelmi piacot a kisméretű boltok számának csökkenése. A KSH adatai szerint 2015. első félévében több mint kétezerrel csökkent a számuk – írják. Nehezíti a kiskereskedelem helyzetét a korábbi évekhez képest gyengébb devizaárfolyam is, ami az import cikkek költségeit drágítja, ugyanakkor az átlagos bolti költekezést tekintve összességében nincs inflációs mozgás – áll az OKSZ közleményében. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Új főtitkár az Országos Kereskedelemi Szövetség élén
Dr. Kozák Tamás váltja Vámos Györgyöt az OKSZ főtitkári pozíciójában.…
Tovább olvasom >Az élelmiszerkereskedelmi üzletekben több mint 1400 italcsomagolás-visszaváltó automata üzemel majd
Január elsejétől indul az üdítő- és szeszesitalok csomagolásának – műanyag,…
Tovább olvasom >Főtitkárt keres az Országos Kereskedelmi Szövetség
Főtitkárt keres az Országos Kereskedelmi Szövetség, Magyarország egyik vezető érdekképviseleti…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >