Élelmiszer termékpálya: kérdéses a polcpénz sorsa
A Napi Gazdaság információi szerint az élelmiszer-termékpálya törvénytervezetéből kikerülhet a 3 százalékos másodlagos visszatérítési limit, azaz a polcpénz.
A kereskedők, forgalmazók és beszállítók kapcsolatát szabályozó törvényt a köztársasági elnök megfontolásra visszaküldte a parlamentnek, amely több mint 60 napig nem döntött róla. Így a módosítókkal kiegészített szabályozót új törvényként kell kezelni, és újra meg kell járatni az illetékes parlamenti bizottságoknál. Hétfőn akár már a parlament is tárgyalhatja.
A 3 százalékos másodlagos visszatérítési limitet (egy beszállítótól a beszállított áru számlaértékéből összesen ennyit vonhat le különféle jogcímeken a kereskedő) már a termékpályakódexbe is szerették volna belobbizni a gyártók, sikertelenül.
Jelenleg a másodlagos visszatérítések a számlaérték 40 százalékát is elérhetik, ami a kisebb beszállítóknak komoly terhet jelent, ugyanakkor a multinacionális gyártók sokszor a másodlagos visszatérítésekkel versengnek egymással. Nem mindegy számukra, hogy a beszállított termék hova kerül az áruházon belül, ráadásul a könyvelésükben a másodlagos visszatérítések miatt jóval magasabb számlaérték szerepel, mint a termék "valós" ára, továbbá a halasztott visszafizetéssel pénzügyi műveleteket hajthatnak végre.
A kondíciók megszüntetése tehát nem feltétlen érdeke a nagyoknak. Ugyanakkor ha a szabályozóban benne marad a 3 százalékos limit, a láncok elhagynák a kisebb beszállítókat, és a szabályozót megkerülve külföldről szereznék be a termékek egy részét. Akivel megmaradna a kapcsolat, azzal a nettó elszámolás "végezne" – az árverseny miatt.
Elemzők szerint a 3 százalék kihagyása kisebb károkat okozna, mint ha benn maradna a szabályozásban. Azt egyelőre nem tudni, hogy az újraírt termékpályatörvényben mennyire vették figyelembe a Gazdasági Versenyhivatal ajánlásait.

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Bizalomzuhanás a globális gazdaságban az amerikai vámháború nyomán
A világgazdaság vezető szereplőinek gazdasági bizalmi indexei jelentősen romlottak az…
Tovább olvasom >Föld napja: Felemás a magyar lakosság klímatudatossága
Április 22-e a Föld napja, így kifejezetten aktuális kérdés a…
Tovább olvasom >Országos kampányt indított a Tej Terméktanács a trappista sajt népszerűsítésére
A Tej Terméktanács országos marketingkampányt indított a hazai előállítású trappista…
Tovább olvasom >