Élelmes kettős: februárban másodszor együtt a Foodapest és az UKBA

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 12. 22. 13:32

A HUNGEXPO 2012. február 5-8. között a tavalyi struktúraváltásnak megfelelően ismét együtt rendezi a FOODAPEST és UKBA kiállításokat. A két kiállítás együtt az élelmiszer, ital, az élelmiszeripar és élelmiszer-gépipar, a vendéglátóipar, valamint a cukrászat, sütőipar és gasztronómia területeit foglalja magába, s ezzel az ágazat legátfogóbb piaci fórumát kínálja a szakembereknek és a közönségnek. A rendezvényről SIKLÓSI Csabát, a HUNGEXPO kereskedelmi igazgatóját kérdeztük.

– Mindenekelőtt – már csak a FOODAPEST közelgő 20 éves évfordulójának kapcsán is – kérem emlékeztesse olvasóinkat a HUNGEXPO gasztronómiai kiállításainak indulására!

– Hajdan volt az IKBA Németországban, aztán lett belőle Magyarországon UKBA- Ungarische Konditorei und Bäckerei Austellung – azaz Magyar cukrászati és pékipari kiállítás. Mindez még abban az időben történt, amikor leginkább „úttörő kezdeményezés”-nek hívták a hajdani KGST piacok valamelyikén megjelenő, újszerű szakkiállításokat. Ekkor a nyolcvanas években járunk. Az UKBA fogalom lett a hazai piacon, s bár a rövidítés „U” betűje magyart jelent, mégis egy komoly, nemzetközi rendezvénnyé „gyúrták” a szervezők, s hamarosan e régió egyik legjelentősebb cukrász-pék és gasztronómiai bemutatója lett.

Mindeközben 1992-ben megszületett egy új, a gazdasági változásokat tükröző, már a nyugatra hangolódó élelmiszeripari fórum, a FOODAPEST. Egy jól sikerült név, amelyet a nemzetközi piacon nem kellett magyarázni, egy jó ütemben megjelenő kiállítás, ami elébe ment a piaci szereplők igényeinek – a HUNGEXPO egyik legsikeresebb vállalkozása lett.

A történet harmadik szereplője a HOVENTA, amely hosszú ideig vendégeskedett a Budapesti Vásárközpontban, szervezője a HOVENTA Kft. volt. Ennek terítékén a piacnak főként azon szeleteit lehetett megtalálni, amelyek az UKBA és FOODAPEST étlapjáról hiányoztak, vagy legalábbis „kisebb betűkkel voltak írva”.

A piac és ezért a kiállítások folyamatosan változtak. Anélkül, hogy sorba venném ezeket rögtön a 2010-es évre térve elmondhatom, hogy a három kiállítás mindegyikében alapvető változást jelentett ez az esztendő.

A HUNGEXPO megvásárolta a HOVENTA szervezési jogát, új időpontra kaptak meghívást a FOODAPEST kiállítói és látogatói, az UKBA pedig a helyén maradva alakult át, hiszen – az élelmiszeripari kiállítással együtt sokkal-sokkal szélesebb piaci környezetbe került, annak új lehetőségeivel és új kihívásaival együtt.

– 2010-ben először rendezték együtt a FOODAPEST élelmiszer-, ital- és élelmiszer-gépipari, valamint az UKBA cukrászati, pékipari és gasztronómiai szakkiállításokat, miközben a HOVENTA más időpontban került megrendezésre. Hogyan vált be ez az új koncepció, milyen eredményeket hozott a tavalyelőtti FOODAPEST-UKBA?

– Igen, 2010-ben február 21-24. között gasztronómiai versenyekkel is tarkított programmal zajlott a két esemény együtt. A FOODAPEST-hez kapcsolódva először rendezték meg Budapesten a Bocuse d’Or magyar döntőjét. Tizenkét ország 255 kiállítója mutatkozott be a szakközönség, és – akkor először – a nagyközönség előtt. A látogatók száma a húszezret közelítette.

A HUNGEXPO folyamatosan értékeli a kiállítások eredményeit, s így az a tény, hogy 2012-ben a FOODAPEST és UKBA ismét együtt lesz, azt is jelenti, hogy a változtatások hatása megfelelt számításainknak. Itt nem csak magunkról beszélek, hanem azokról a visszacsatolásokról is, amelyeket partnereinktől kaptunk.

Az új stratégia fontos része az, hogy igyekszünk minél hatékonyabban kihasználni a francia anyacég által kínált szinergiákat. A GL Events mintegy 37 kiállítási és rendezvényhelyszínnel rendelkezik világszerte. A cégcsoporton belül jelentős fejlesztési folyamat zajlik, annak érdekében, hogy a különböző országok és helyszínek egymás lehetőségeit, adatbázisait, kapcsolatrendszereit, know-how-ját a legoptimálisabban ki tudják használni. Ezt szeretnénk a gasztronómiai rendezvényeinken is érvényesíteni, ahogy ezt tettük is például a legutóbbi HOVENTA esetében, ehhez kapcsoltuk most a Bocuse d’Or nemzetközi szakácsverseny magyar döntőjét.

– Milyen programok köszönnek vissza a két évvel ezelőtti tematikából?

– Fontosnak tartjuk most is a hazai és külföldi szakember-látogatások megszervezését, így erre 2012-ben is lehet számítani. A nagy bevásárló láncok – az Auchan, a CBA, a Coop, a Match, a Metro, a Spar és a Tesco – szakembereire mindenképpen számítunk. A TRADE Magazinnal szorosan együttműködve konferenciákon tálaljuk majd az aktuális szakmai finomságokat. Az előadásokon olyan kérdésekre is keresik majd a választ, hogy mi a magyar termék, milyen kitörési lehetőségei vannak a magyar áruknak külföldön, milyen hatásai vannak a cégfúzióknak, illetve hogy milyen hatásai lesznek a közelmúltban megváltozott adó- és jogszabályoknak.
Az UKBA-n már most „ínycsiklandó szakmai programok” sorjáznak a négy napos kínálatban: leveles tésztanyújtás, magvas pékáru, pozsonyi kifli sütés, hagyományőrző asszonyok pékmestersége, feldobásos pizza készítés és olasz szendvics bemutató. Kitüntetett szerep jut majd a rétes szakértőinek, valamint a vendégségbe érkező német pékek lúgos perecének és almás süteményének. Több versenyt is rendeznek, így a diákoknak szóló Nemzetközi Briós Verseny, hagyományos alapanyagokból készülő kenyérsütő verseny, s díszmunka készítés, amelynek aktuális témája: hazánk.

– Milyen új elemeket vonultat fel a 2012-es FOODAPEST-UKBA a 2010-eshez képest?

– Külön figyelmet szentelnek a hungaricumoknak, és a védjeggyel megkülönböztetett termékcsoportoknak, köztük a Kiváló Magyar Élelmiszereknek. A 2012-es alkalomra készülve a korábbinál is nagyobb hangsúlyt fektetünk a külföldi látogatók elérésére. A FOODAPEST szerepét funkcionális rendezvényekkel kívánjuk erősíteni, így üzletember találkozók, termékbemutató előadások, beszerzői „meeting point”-ok kialakítása szerepel a tervek között. Ezekkel az interaktív fórumokkal tágítjuk a szakkiállítás érdekeltségi körét, s az élelmiszeriparhoz kapcsolódó más ágazatok képviselőinek is kihagyhatatlan programot ajánlunk.

– A szakmai vagy a fogyasztói közönség jelenlétét szeretnék erősíteni idén?

– A szakmai közönség jelenlétét szeretnénk inkább erősíteni. Ez minden B2B kiállításunk célja, nem titok, hogy a szakmai látogatottság erősítése az üzleti kiállítások sikerének egyik alapvető feltétele. Tapasztalataink azt mutatják, hogy a kiállítók részéről igény van a nagyközönségre is, hiszen a tudatos fogyasztói réteg kialakítása minden kiállító számára fontos szempont.

– Melyek azok a legfontosabb érvek a FOODAPEST-UKBA mellett, amelyekkel a részvételre buzdítják partnereinket?

– Hadd kezdjem egy jó hírrel, ami egyben az egyik komoly érvünk is. Felismerve azt, hogy a piaci szereplők szekere itt-ott komoly kátyúba került, de ebből a helyzetből éppen a kiállítás erejével tudna kikecmeregni, segítségül ezért a kiállítói területet 2012-ben is a 2010-es áron kínáljuk. További érvünk, hogy a 2012-es Foodapestre készülve sokkal többet teszünk a hírnevünkért és a kiállítás presztízsének növeléséért. Részt vettünk a neves külföldi kiállításokon, aktivizáltuk nemzetközi ügynökhálózatunkat. A 20 éves FOODAPEST a közép-európai régió és a balkán vezető élelmiszeripari kiállítása, az UKBA pedig hasonlóan nagy hagyományokkal és meghatározó piaci sikerekkel dicsekedhet.
Szóval, ha nekem volna „élelmes” vállalkozásom, egy ilyen piaci seregszemlén biztos kiállítanék!

Kapcsolódó cikkeink