Élelmes kettős: februárban másodszor együtt a Foodapest és az UKBA
A HUNGEXPO 2012. február 5-8. között a tavalyi struktúraváltásnak megfelelően ismét együtt rendezi a FOODAPEST és UKBA kiállításokat. A két kiállítás együtt az élelmiszer, ital, az élelmiszeripar és élelmiszer-gépipar, a vendéglátóipar, valamint a cukrászat, sütőipar és gasztronómia területeit foglalja magába, s ezzel az ágazat legátfogóbb piaci fórumát kínálja a szakembereknek és a közönségnek. A rendezvényről SIKLÓSI Csabát, a HUNGEXPO kereskedelmi igazgatóját kérdeztük.
– Mindenekelőtt – már csak a FOODAPEST közelgő 20 éves évfordulójának kapcsán is – kérem emlékeztesse olvasóinkat a HUNGEXPO gasztronómiai kiállításainak indulására!
– Hajdan volt az IKBA Németországban, aztán lett belőle Magyarországon UKBA- Ungarische Konditorei und Bäckerei Austellung – azaz Magyar cukrászati és pékipari kiállítás. Mindez még abban az időben történt, amikor leginkább „úttörő kezdeményezés”-nek hívták a hajdani KGST piacok valamelyikén megjelenő, újszerű szakkiállításokat. Ekkor a nyolcvanas években járunk. Az UKBA fogalom lett a hazai piacon, s bár a rövidítés „U” betűje magyart jelent, mégis egy komoly, nemzetközi rendezvénnyé „gyúrták” a szervezők, s hamarosan e régió egyik legjelentősebb cukrász-pék és gasztronómiai bemutatója lett.
Mindeközben 1992-ben megszületett egy új, a gazdasági változásokat tükröző, már a nyugatra hangolódó élelmiszeripari fórum, a FOODAPEST. Egy jól sikerült név, amelyet a nemzetközi piacon nem kellett magyarázni, egy jó ütemben megjelenő kiállítás, ami elébe ment a piaci szereplők igényeinek – a HUNGEXPO egyik legsikeresebb vállalkozása lett.
A történet harmadik szereplője a HOVENTA, amely hosszú ideig vendégeskedett a Budapesti Vásárközpontban, szervezője a HOVENTA Kft. volt. Ennek terítékén a piacnak főként azon szeleteit lehetett megtalálni, amelyek az UKBA és FOODAPEST étlapjáról hiányoztak, vagy legalábbis „kisebb betűkkel voltak írva”.
A piac és ezért a kiállítások folyamatosan változtak. Anélkül, hogy sorba venném ezeket rögtön a 2010-es évre térve elmondhatom, hogy a három kiállítás mindegyikében alapvető változást jelentett ez az esztendő.
A HUNGEXPO megvásárolta a HOVENTA szervezési jogát, új időpontra kaptak meghívást a FOODAPEST kiállítói és látogatói, az UKBA pedig a helyén maradva alakult át, hiszen – az élelmiszeripari kiállítással együtt sokkal-sokkal szélesebb piaci környezetbe került, annak új lehetőségeivel és új kihívásaival együtt.
– 2010-ben először rendezték együtt a FOODAPEST élelmiszer-, ital- és élelmiszer-gépipari, valamint az UKBA cukrászati, pékipari és gasztronómiai szakkiállításokat, miközben a HOVENTA más időpontban került megrendezésre. Hogyan vált be ez az új koncepció, milyen eredményeket hozott a tavalyelőtti FOODAPEST-UKBA?
– Igen, 2010-ben február 21-24. között gasztronómiai versenyekkel is tarkított programmal zajlott a két esemény együtt. A FOODAPEST-hez kapcsolódva először rendezték meg Budapesten a Bocuse d’Or magyar döntőjét. Tizenkét ország 255 kiállítója mutatkozott be a szakközönség, és – akkor először – a nagyközönség előtt. A látogatók száma a húszezret közelítette.
A HUNGEXPO folyamatosan értékeli a kiállítások eredményeit, s így az a tény, hogy 2012-ben a FOODAPEST és UKBA ismét együtt lesz, azt is jelenti, hogy a változtatások hatása megfelelt számításainknak. Itt nem csak magunkról beszélek, hanem azokról a visszacsatolásokról is, amelyeket partnereinktől kaptunk.
Az új stratégia fontos része az, hogy igyekszünk minél hatékonyabban kihasználni a francia anyacég által kínált szinergiákat. A GL Events mintegy 37 kiállítási és rendezvényhelyszínnel rendelkezik világszerte. A cégcsoporton belül jelentős fejlesztési folyamat zajlik, annak érdekében, hogy a különböző országok és helyszínek egymás lehetőségeit, adatbázisait, kapcsolatrendszereit, know-how-ját a legoptimálisabban ki tudják használni. Ezt szeretnénk a gasztronómiai rendezvényeinken is érvényesíteni, ahogy ezt tettük is például a legutóbbi HOVENTA esetében, ehhez kapcsoltuk most a Bocuse d’Or nemzetközi szakácsverseny magyar döntőjét.
– Milyen programok köszönnek vissza a két évvel ezelőtti tematikából?
– Fontosnak tartjuk most is a hazai és külföldi szakember-látogatások megszervezését, így erre 2012-ben is lehet számítani. A nagy bevásárló láncok – az Auchan, a CBA, a Coop, a Match, a Metro, a Spar és a Tesco – szakembereire mindenképpen számítunk. A TRADE Magazinnal szorosan együttműködve konferenciákon tálaljuk majd az aktuális szakmai finomságokat. Az előadásokon olyan kérdésekre is keresik majd a választ, hogy mi a magyar termék, milyen kitörési lehetőségei vannak a magyar áruknak külföldön, milyen hatásai vannak a cégfúzióknak, illetve hogy milyen hatásai lesznek a közelmúltban megváltozott adó- és jogszabályoknak.
Az UKBA-n már most „ínycsiklandó szakmai programok” sorjáznak a négy napos kínálatban: leveles tésztanyújtás, magvas pékáru, pozsonyi kifli sütés, hagyományőrző asszonyok pékmestersége, feldobásos pizza készítés és olasz szendvics bemutató. Kitüntetett szerep jut majd a rétes szakértőinek, valamint a vendégségbe érkező német pékek lúgos perecének és almás süteményének. Több versenyt is rendeznek, így a diákoknak szóló Nemzetközi Briós Verseny, hagyományos alapanyagokból készülő kenyérsütő verseny, s díszmunka készítés, amelynek aktuális témája: hazánk.
– Milyen új elemeket vonultat fel a 2012-es FOODAPEST-UKBA a 2010-eshez képest?
– Külön figyelmet szentelnek a hungaricumoknak, és a védjeggyel megkülönböztetett termékcsoportoknak, köztük a Kiváló Magyar Élelmiszereknek. A 2012-es alkalomra készülve a korábbinál is nagyobb hangsúlyt fektetünk a külföldi látogatók elérésére. A FOODAPEST szerepét funkcionális rendezvényekkel kívánjuk erősíteni, így üzletember találkozók, termékbemutató előadások, beszerzői „meeting point”-ok kialakítása szerepel a tervek között. Ezekkel az interaktív fórumokkal tágítjuk a szakkiállítás érdekeltségi körét, s az élelmiszeriparhoz kapcsolódó más ágazatok képviselőinek is kihagyhatatlan programot ajánlunk.
– A szakmai vagy a fogyasztói közönség jelenlétét szeretnék erősíteni idén?
– A szakmai közönség jelenlétét szeretnénk inkább erősíteni. Ez minden B2B kiállításunk célja, nem titok, hogy a szakmai látogatottság erősítése az üzleti kiállítások sikerének egyik alapvető feltétele. Tapasztalataink azt mutatják, hogy a kiállítók részéről igény van a nagyközönségre is, hiszen a tudatos fogyasztói réteg kialakítása minden kiállító számára fontos szempont.
– Melyek azok a legfontosabb érvek a FOODAPEST-UKBA mellett, amelyekkel a részvételre buzdítják partnereinket?
– Hadd kezdjem egy jó hírrel, ami egyben az egyik komoly érvünk is. Felismerve azt, hogy a piaci szereplők szekere itt-ott komoly kátyúba került, de ebből a helyzetből éppen a kiállítás erejével tudna kikecmeregni, segítségül ezért a kiállítói területet 2012-ben is a 2010-es áron kínáljuk. További érvünk, hogy a 2012-es Foodapestre készülve sokkal többet teszünk a hírnevünkért és a kiállítás presztízsének növeléséért. Részt vettünk a neves külföldi kiállításokon, aktivizáltuk nemzetközi ügynökhálózatunkat. A 20 éves FOODAPEST a közép-európai régió és a balkán vezető élelmiszeripari kiállítása, az UKBA pedig hasonlóan nagy hagyományokkal és meghatározó piaci sikerekkel dicsekedhet.
Szóval, ha nekem volna „élelmes” vállalkozásom, egy ilyen piaci seregszemlén biztos kiállítanék!
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >