Eldobott pengék, növekvő eladások
Összességében bővül a borotválkozás kellékeinek piaca, állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe. A kiskereskedelemben eladott borotvapengék és eldobható borotvák száma immár meghaladja az évi 50 milliót. Értékben pedig a forgalom 6 milliárd forint felett jár, a 2006-os adatok alapján. A borotválkozás eszközei közül a kiskereskedelmi értékesítésből mennyiségben az eldobható borotvára jut a legnagyobb rész (64 százalék), és a tendencia növekedést mutat. Utána a klasszikus kétélű zsilettpenge következik (24), míg a többi részt a pótfejek viszik el. A két utóbbi szegmensben csökkenést jeleznek a mutatók.
Értékben más a helyzet: legkeresettebbek a pótfejek és az eldobható borotvák (egyaránt 46 százalékkal), a kétélű pengére pedig 8 százalék jutott a múlt évi adatok szerint.
A pótfejek és az eldobható borotvák darabonkénti átlagára némileg emelkedett az elmúlt két év során, a kétélű pengéké viszont lényegében stagnál.
A kereskedelmi márkák ebben a kategóriában növekvő szerepet játszanak. 2004. november–decemberben 8, tavalyelőtt 11, a múlt évben pedig 14 százalékkal részesedtek a kiskereskedelmi értékesítés mennyiségéből.
Egyre több nő használja
Figyelemre méltó, hogy az eldobható borotvák szegmensében növekszik a nők által használt termékek aránya. Mennyiségben 15, értékben pedig 18 százalékot értek el tavaly. Valamelyest csökkent viszont a női pótfejek aránya; mennyiségben is, értékben is 8-8 százalékra.
A bolttípusok között a koncentráció erősödése figyelhető meg. Mindegyik szegmensben nőtt a hipermarket és a vegyiáru-szaküzlet részaránya. Különösen jellemző ez a pótfejekre, hiszen – mennyiségben mért – bolti eladásukból a hipermarket 50, a szakbolt pedig 30 százalékot vitt el tavaly.
Női nyelek: drogéria, férfinyelek: hipermarket
Ugyanakkor a nyeles borotvák sokkal kisebb, 1 milliárd forint alatt maradó kiskereskedelmi forgalma mennyiségben 7, értékben pedig 21 százalékkal csökkent egyik évről a másikra. Itt a nők által használt eszközök aránya is kisebb lett: mennyiségben 14, értékben 15 százalékot ért el tavaly.
Amíg a férfiborotvanyelek darabja átlagosan 12 százalékkal, 1675 forintra csökkent november–decemberre az előző hasonló periódushoz képest, addig a nőiborotva-nyeleké 13 százalékkal drágult, 1957 forintra.
A mennyiségben mért forgalomban a bolttípusok között a hipermarket domináns szerepe tovább erősödött, ugyanis a férfiborotvanyeleknél elérte a 47 százalékot tavaly. A női borotvák mutatója 36 százalékot ért el.
A vegyiáru-szaküzletek viszont a nőiborotva-nyelek forgalmából visz el 47 százalékot, míg a férfiak által használatos eszközökből 30-at.
A kereskedelmi márkák súlya elmarad az átlagtól ebben a termékcsoportban. November–decemberben 5 százalék jutott a kereskedelmi márkákra a mennyiségben mért bolti eladásokból. Igaz, az egy és két évvel korábbi hasonló periódusokban csak 2-2 százalék.
Zselé: közel a habhoz
A borotválkozás előtti szerek értékben mért kiskereskedelmi forgalma meghaladta a 3 milliárd forintot 2006. március és 2007. február között. Ebből 47 százalékot vitt el a legnépszerűbb aeroszol hab, majd az aeroszol zselé következett (41) és a krém (12).
Ebben a szegmensben a kereskedelmi márkák részesedése tavaly nyáron kezdett jelentősen növekedni, és idén január–februárban – mennyiségben – elérte a 11 százalékot.
A borotválkozás kellékeinek – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése, százalékban
Bolttípus Pótfej Eldobható Kétélű Férfiborotva- Női-
borotva zsilettpenge nyél borotva-nyél
2500 nm felett 50 34 8 47 36
401–2500 nm 7 22 5 8 9
201–400 nm 4 6 8 3 2
51–200 nm 9 13 34 10 5
50 nm és kisebb 1 6 28 1 2
Vegyiáru-szaküzlet 30 19 18 30 47
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Indul a karácsonyi roham a játékpiacon
Kezdetét veszi a hazai játékpiac legforgalmasabb időszaka: a karácsony előtti…
Tovább olvasom >Többutas csomagolások jövője – mire készüljön a kereskedelmi szektor?
Az Európai Parlament 2024. április 24-én jogalkotási állásfoglalást adott ki…
Tovább olvasom >10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >