Magazin: Egyszer volt, hol nem volt: Business Days 2018 (2. rész)
A mesés gazdasági környezet fölé a következő két évben felhők gyülekeznek majd. A megoldandó, főképp munkaerőt érintő problémákat várhatóan egy új gazdasági világválság tetézheti. A sárkány érkezése azonban senkit sem ér felkészületlenül: a disztribúciós csatornák növekedésről, emelkedő kosárértékről és online fejlesztésekről szőtték tovább a legendás 2010-es évek végéről szóló meséiket a Business Days konferencia harmadik és negyedik napján.
Dr. Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért felelős államtitkára Élelmiszer-gazdasági kihívások című előadásával vette kezdetét a Business Days konferencia harmadik napja. A hazai agrárexport jelenlegi és az élelmiszeripar elmúlt időszakbeli mutatói mellett az államtitkár elemezte az élelmiszer-gazdasági folyamatok aktuális, változóban lévő trendjeit, valamint részletesen bemutatta az európai uniós és hazai támogatásokat. Az államtitkár a szektor kihívásai kapcsán elmondta:
– Összetett kockázatrendszerben dolgozunk. A dinamikusan növekvő agrárexport mögött munkaerőhiány, bérköltségnövekedés, kiegyensúlyozatlan üzemi struktúra és alacsony tőkeellátottság jellemzi a mezőgazdaságot. A változóban lévő trendekben a magyar élelmiszer-gazdaság szempontjából minden szereplő egymásra van utalva. Az élelmiszer-feldolgozás lehetőségei szoros összefüggésben vannak a kiskereskedelem lehetőségeivel, a mezőgazdaság pedig az élelmiszer-feldolgozók és -kereskedők által kidolgozott termékpályaszintek nélkül nem működhet megfelelően.
Ezt követően Jaksity György, a Concorde elnöke a globális és hazai pénzügyi környezet aktuális helyzetének értékelését a válságciklusok és azok fiskális, monetáris részleteinek elemzésével
kezdte.
– A jelenlegi ciklus végéhez közeledünk akár a munkaerőpiaci viszonyokat, akár a megszűnő kibocsátási rést nézzük, de többek között az amerikai hozamgörbéből is ez olvasható ki. Magyarországon jelenleg kedvezőek a monetáris kondíciók, a beruházások pozitív megtérülése igen nagyarányú, ugyanakkor a 3-4%-os növekedés és fegyelmezett fiskális politika mellett az eladósodás mértéke viszonylag magas, és az államháztartás strukturális egyenlege is romlik – emelte ki az elnök, aki elemzését azzal zárta, hogy a válság ritmusát a nemzetközi politikai viszonyok erősen befolyásolják majd, melynek mértékét megbecsülni, európai viszonylatban még a Brexit miatt sem lehetséges.
A robot máshogy jelent veszélyt
A nap első kerekasztal-beszélgetésében Krizsó Szilvia moderátor a következő gazdasági válságra való felkészülésről, valamint az agráriumot és kereskedelmet érintő kihívásokról és lehetőségekről beszélgetett a szekció meghívott szakértőivel.
Dr. Feldman Zsolt az Agrárminisztérium mezőgazdaságért felelős államtitkára kifejtette, hogy szélesülő finanszírozási körrel és az élelmiszeripar bizonyos területein megvalósult áfacsökkentéssel erős az agrárágazat tőkevonzó- és hitelképessége, hozzátette ugyanakkor, a munkaerő-megtartás az egész Európai Unióban kihívás elé állítja a szektort. A válságra való felkészüléssel kapcsolatban kiemelte:
– Az agrárium vonatkozásában a magyar kormány rendelkezik eszközrendszerrel, fejlesztésekkel a nagyobb hullámok és ingadozások kiegyenlítésére és kezelésére.
Dr. Hajdu Balázs, az Országos Kereskedelmi Szövetség Jogi Munkabizottságának vezetője kitért az ún. rendeltetésmódosítási engedély, plázastop 3 néven is ismert, új jogszabályára, amely a 400 m² feletti, nem építésiengedély-köteles kereskedelmi építmények átalakítását hatósági engedélyhez köti.
– Ez az új rendelet a beruházások megvalósításában lassító tényezőként jelenhet meg, valamint a kiskereskedelmi konjunktúra növelését is befolyásolhatja. Ugyanakkor még sok értelmezés követi majd jogalkotói szinten is, de ez mindenképp kihívás lesz a közeljövőben a vállalkozások számára.
Jaksity György, a Concorde elnöke a válságkezelés lehetőségeit Európa fiskális politikáján keresztül is vázolta, a munkaerőhiánnyal kapcsolatban pedig elmondta:
– A munkaerőpiac különösebb beavatkozás nélkül, önmaga is meg tudja oldani a problémáit. Egy robot üzembehelyezése az általa betöltött munkahely 1 évi költségéből megtérül, így a vállalatvezetők ennek előnyeit ki fogják használni, ugyanakkor érdemes a negatív vetületét is figyelembe venni: a megtakarított munkabér a kereskedelem fogyasztási oldaláról hiányozni fog.
Pénz van, de nincs kinek adni
A pénzügyi eszközök lehetőségeit elemezte Krisán László, a KAVOSZ vezérigazgatója, a VOSZ Kereskedelmi Tagozatának elnöke, aki elmondta, hogy vállalkozói hitelekből nem lehet többet kihelyezni, mert a 700 ezer hazai kkv. zöme, mintegy 450 ezer kényszerből, „nanovállalkozásként” működik.
– Emellett 2020–2022 között uniós pályázatok nélküli időszakra készülhetünk, így ma a tőketámogatás az egyetlen használható eszköz. A munkaerőhiányra azonnali könnyítést a járulékcsökkentés, a nyugdíjas szövetkezetek, illetve a kereskedelemben az automata fizetési módok jelenthetik – fogalmazott.
Soltész Gergő, a Takarék Jelzálogbank igazgatósági tagja hozzátette, hogy a vállalati hitelezés az elmúlt két évben két számjegyű növekedést produkált, és ez a tendencia várhatóan még fennmarad.
– Ugyanakkor a beruházás szerényebb a környező országokhoz képest, és a munkaerőhiányra sem tudunk gyorsan reagálni. A pénzügyi eszközök közül érdemes első körben a még rendelkezésre álló európai uniós, valamint az állami forrásokat igénybe venni, és további szempont kell legyen a munkaerő megbecsülése. Azt a vállalkozást kell támogatási előnyben részesíteni, amelyik élőmunkát foglalkoztatna.
Fenntartható öröklét
A második kerekasztal-beszélgetést Fekete Zoltán, a Magyar Márkaszövetség főtitkára, a Lánchíd Klub tagja moderálta, aki a márka és storytelling kapcsolatáról, a márkarelevanciáról, a gyártói és saját márkák egymáshoz való viszonyáról és a fenntarthatóság modelljeiről intézett kérdéseket beszélgetőpartnereihez. Bevezetőjében úgy fogalmazott: minden erős márka egy erős sztorival indul.
– Nem ugyanazt a történetet meséljük, másrészt mégis ugyanazt – kezdte José Matthijsse, a HEINEKEN akkori vezérigazgatója, aki kifejtette, hogy minden erős márka a megkülönböztethetőség és egyediség alapjaira épül, és ezek megtartásával kell mindig az adott korban relevánsnak lenni. A fogyasztói elvárásoknak való megfelelés és a fenntartható működés kulcstényezők a fennmaradáshoz.
– A vállalat globális stratégiáján túl a HEINEKEN hisz a helyi piacban és a helyi innovációkban is. Emellett fontosnak tartjuk, hogy a márka új, digitális kereskedelmi modellekben is jelen legyen.
Minas Agelidis, a Coca-Cola HBC Magyarország ügyvezető igazgatója kifejtette, hogy a gyártói márkák pozicionálása a diszkontokban fontossá vált, de az online csatornára is kiemelt fókusz kell, így beruházásaik 47%-át a digitális médiában való kommunikáció adja.
– A Coca-Cola 50 éve van jelen Magyarországon, elkötelezettségünket a magyar gazdaság iránt befektetéseink és társadalmi szerepvállalásaink sora bizonyítja. A fenntarthatóság területén minden gyártónak van feladata. A Coca-Cola hazánkban forgalmazott PET-palackjai már most is 100%-ban újrahasznosíthatóak, a hazai gyártás során felhasznált műanyag mennyisége pedig 15%-kal csökkent az elmúlt pár évben – emelte ki Minas Agelidis.
Ugye, mi jó barátok vagyunk?
Noszek Péter, a Nestlé Hungária ügyvezető igazgatója szerint a gyártói és saját márkák jól megférnek egymás mellett, a fogyasztókat pedig minden csatornában meg kell szólítani. A magyar gazdaság és a vállalati együttműködések iránt elkötelezett Nestlé Hungária a foglalkoztatás és a beszállítók terén is előtérbe helyezi a hazai erőforrásokat.
– Büki gyárunk 80%-ban hazai beszállítóktól vásárol. A Nestlé globális szinten évi 1,7 milliárd svájci frankot fordít kutatás-fejlesztésre, szerencsi kutatóközpontunk fejlesztései pedig Európa-szerte bekerülnek a termékinnovációk közé.
Az Essity márkáinak diszkontjelenléte várhatóan erősödni fog, tudtuk meg Venter Zoltántól, a cég ügyvezető igazgatójától, aki a kihívások kapcsán elmondta, hogy már az influencer marketingben is telített piac, emellett tradicionális problémát jelent a polci elérhetőség csökkenése. Ahogy fogalmazott, 2-3% out of stock a profit 10%-át is elviheti.
– Egy márkát hosszú idő és sok pénz felépíteni, de a digitális világban két perc alatt le lehet rombolni, ezért az algoritmusokra épülő, digitális jelenlétet minden márkának komolyan kell vennie.
Fontos csatornának tartja a diszkontokat Sófalvi Attila is, a Mars ügyvezető igazgatója. Véleménye szerint a gyártói és saját márkák egymást segítő, egymást kiegészítő szerepet játszanak. A storytelling témájához hozzátette, hogy egy márka számára az a valódi szintugrás, amikor a róla szóló mesét már mások mondják.
– Fontos – tette hozzá –, hogy olyan ügyeket karoljunk fel, amelyek hitelessé teszik márkánkat, és olyan kontextusba helyezzük azt, ami mentén így tovább beszélnek róla. Emellett a hazai gazdaság támogatásában fenntarthatósággal és befektetéseinkkel is az élmezőnyben vagyunk.
A beszélgetést követően Hermann Zsuzsanna, a Lánchíd Alapítvány kuratóriumi elnöke és Matus István kuratóriumi tag átadták a Lánchíd Klub által létrehozott alapítvány ez évi támogatásait a kiválasztott hátrányos helyzetű középiskolás diákoknak.
Nem félünk a diszkonttól
A nap második fele a kereskedelem kérdéseit járta körül, elsőként a hipermarket, diszkont és drogéria csatornákkal a fókuszban. Strasser-Kátai Bernadett, a Real Nature tulajdonos-ügyvezetője és a Lánchíd Klub tagja moderálása mellett a diszkontok erősödéséről, a fogyasztókkal való kommunikáció fontosságáról, valamint az egyes csatornák fejlesztési irányairól beszélgettek a meghívott kereskedelmi vezetők.
A beszélgetés egyik bevezetőjeként Turcsán Tünde ügyfélkapcsolati igazgató a GfK adatai alapján a diszkontok aktuális piaci súlyáról elmondta, hogy Magyarországon 23,1%-os aránnyal vesznek részt a teljes kereskedelmi forgalomban. A vásárlói megítélések továbbra is kimagaslók, az eredményességi mutató két számjegyű növekedési ütemet mutat, melyhez legjelentősebb arányban a 40 év alatti fogyasztók tettek hozzá. A szakember beszámolója szerint a fogyasztói felmérésekben egyetlen érzékeny pontként a választék jelenik meg a csatornával kapcsolatban.
A piaci mozgások elemzését Kurucz Péter, a Nielsen kereskedői kapcsolatok igazgatója a hipermarketek és drogériák számaival folytatta. Az általános fogyasztási trendek alakulását követően kitért a hipermarketekben azonosított változó vásárlási szokásokra, a drogériát jellemző, más üzlettípusoktól eltérő fogyasztói preferenciákra, valamint bemutatta a saját márkás termékek csatornánkénti részarányait. (A Nielsen-elemzés megállapításairól bővebben Értékesítés és üzletfejlesztés rovatunkban olvashat.)
A drogéria erős, és élvezi
Flórián László, a Rossmann ügyvezető igazgatója a diszkontok erősödése kapcsán kifejtette, hogy nemcsak az egyes csatornák piaci aránya, de az egyes termékkategóriák csatornánkénti súlya is változott.
– Ennek ellenére jól kiegészítjük egymást. Üzleteink mellett lévő diszkontok számunkra is vásárlókat hoznak – fogalmazott Flórián László. – Mivel a Rossmann is folyamatos erősödésben van, lehetőségünk van a hazai viszonyokhoz igazodó stratégiával dolgozni, egyebek mellett a termékválasztékot is az adott régió igényeihez igazíthatjuk. A növekedés az egész piacon töretlen, tehát nem egymással versenyzünk.
A dm részéről Józsa Mariann cégvezető is hasonlóan látja:
– Jelentősen eltér a két csatorna szortimentje, így nem érzem, hogy a diszkontok támadnák a drogériákat. Minden kereskedelmi lánc tudatosan építi saját márkáját, ahogy azt tesszük mi is, ezért növekedésünkhöz a dm márkák nagy arányban járulnak hozzá. Fejlesztéseink az új, egészségközpontú és kényelmi trendeket célozzák.
Józsa Mariann az online piac kapcsán hozzátette, hogy bár folyamatosan növekvő forgalmat és magas kosárértéket tapasztalnak, az offline üzletek forgalmát és szerepét ez még nem veszélyezteti.
Nincs veszély, míg szűk a választék
A drogériákat a diszkontok erősödése láthatólag nem hozta zavarba. Lakatos Attila, az Azúr Drogéria ügyvezető igazgatója is csatlakozott az előtte szóló két drogériavezetőhöz, és a diszkontok melletti elhelyezkedés előnyei közül az árak és termékválaszték összehasonlíthatóságát emelte ki.
– Stratégiánkban márkás termékeket kínálunk tartósan alacsony árakon, ugyanakkor az a diszkontokénál kedvezőbb. Az egyetlen veszélyt az jelentheti, ha a diszkont csatornában szélesedni kezd a portfólió – fogalmazott.
Strasser-Kátai Bernadett felvetésére, miszerint az Eurofamily árstratégiájával a piac számára kihívást jelent, Czigány Ferenc, a cég kereskedelmi igazgatója úgy reagált, hogy a bolthálózat brand termékek tartósan alacsony árakon való értékesítésével a saját piacát építi, nem a versenytársak legyőzését tűzte ki célul.
– Vásárlóink a kedvező árakat és a nagy választék előnyeit évről évre meghálálják – mondta a kereskedelmi igazgató. – Igényeik feltérképezése nyomán szeretnénk vásárlási élményt nyújtani, így például ragaszkodunk ahhoz a működési modellhez, hogy üzleteinkben kereskedőket alkalmazzunk, emellett hazai cégként lehetőségünk van helyi szortiment kialakítására.
Digitálisan előre!
Függetlenül a diszkontok erősödésétől, a kerekasztalnál ülő szupermarket- és hipermarket-vezetők is növekedésről számoltak be. Heiszler Gabriella, a SPAR ügyvezető igazgatója elmondta, hogy az áruházlánc 2017-ben, versenytársaihoz képest nagyobb mértékben tudta növelni piaci részesedését, hozzátéve, hogy ma a legkisebb üzletek nőnek a legdinamikusabban.
– Fejlesztési irányaink között az egészségtudatos termékkategória kiemelt szempont, de minden területen a vásárlói igényeknek való megfelelés áll a fókuszban. 2019 második negyedévében elindítjuk online áruházunkat is, hogy az ezt az értékesítési csatornát preferáló vásárlóinkat is megtarthassuk..
Hipermarket csatornában növekvő pályán áll az Auchan is, tudtuk meg Szomolányi Márktól, az Auchan Retail Magyarország digitalizációért és internetes kereskedelemért felelős vezetőjétől. Online csatornája szintén erős, és már szupermarketben is organikus a cég fejlődése. Az áruházlánc stratégiájának középpontjában a vásárlói élmény áll, melyet egyebek mellett lojalitásprogrammal erősítenek.
– Az online csatorna nyitásával érzékelünk némi kannibalizációs hatást az offline területen, de az omnichannel vásárlói igények mellett ma már nem lehet elmenni – hangsúlyozta a vezető.
A kerekasztal-beszélgetést két előadás is tarkította. Zájer Attila, a TV2 ügyfélkapcsolati igazgatója a TV2 Csoport partneri együttműködési stratégiáját bemutatva kitért a médiacég csatornakínálatára, műsorstruktúrájára, és beszélt a mára oly fontos márkamegjelenés különböző lehetőségeiről.
A TV2 Csoport stratégiai partnereként Oggy Popov, a Prospecto.hu alapító-vezérigazgatója a digitális szórólapokat, a márkák legújabb kommunikációs platformját mutatta be a jelenlévőknek. A szakember kiemelte, hogy az új digitális leaflet a papíralapú kiváltásával, többlépéses terjesztés helyett egy lépésben eljuthat a fogyasztóhoz, egyebek mellett olyan alkalmazási területeken is, mint az Uber és taxik utastere.
Megosztom, tehát vagyok
A kereskedelmi kerekasztal az online csatornával zárta a csütörtöki eszmecseréket. A Business Days konferenciák sorában idén első alkalommal kapott önálló panelt az e-kereskedelem, mely szekciót Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnöke, a G’Roby online üzletágának vezetője és a Lánchíd Klub tagja vezette, aki bevezetőjében kiemelte, hogy mintegy 20 évvel az e-kereskedelem megjelenését követően, mára az FMCG-szektor is olyan súlyt ért el ebben a csatornában, amiről érdemes és szükséges beszélgetni, bizonyos tévhiteket eloszlatni.
– Az elmúlt 3 évben felgyorsult a fogyasztói igények változása, egy új generáció lépett be a vásárlói körbe, illetve maguk a kereskedők is megváltoztak fókuszok és működési modellek tekintetében – fogalmazott a szakember. – Adott tehát a kérdés: kik is valójában az online kereskedelem fogyasztói, és hogyan lehet a tevékenységeket a lehető legeredményesebb kiszolgálás érdekében alakítani?
A témaindítóhoz először Tari Annamária pszichoanalitikus generációkról szóló előadásával csatlakozott. Az Y-, Z- és Alfa-generációk legjellemzőbb attitűdje egy szűkebb csoportba való bezárkózás, és annak értékeihez, véleményéhez való igazodás. A kereskedelem, amely ezen alapokon az influencerekre építkezik, érzékeny területen jár, mert az online tér egyértelmű pozitív érzelmei nem garantáltak.
– Az Y- és Z-generáció nemcsak, hogy nem márkahű, hanem bármikor értékítéletet és érzelmet vált, negatív véleményének pedig könnyen hangot ad, mindezt a – Andrew Keen kifejezéséve élve – „szent amatőrök kultuszában”, amikor mindenki önmaga láttatására vágyik – hangsúlyozta a szakember.
Emellett a generációs különbségek egy másik attitűdje is üzenet a kereskedelem számára: a Baby boomerek és X-generáció szívós elszántsága, amivel vágyott egy dologra, mára a múlté. Amit az Y-, Z- és Alfa-generáció azonnal nem ér el, ahelyett mást keres.
Dobra Zsanett, a dunnhumby customer knowledge leadje, Vásárlói kalandok E-commerce-földén c. meséjében a cég legfrissebb vásárlói kutatásának eredményeiről számolt be. A felmérés azt vizsgálta, melyek az online csatornában leggyakrabban vásárolt kategóriák Magyarországon, milyen gyakoriságúak a vásárlások, valamint mi motiválja az online vásárlás kipróbálását, és melyek a gátló tényezői. A dunnhumby adatai szerint az online is vásárlók költéseinek fele az e-kereskedelemben realizálódik, a megkérdezettek 1/3-a havi rendszerességgel vásárol ezen a platformon.
– Az e-commerce vezető kategóriái az elektromos eszközök, ugyanakkor az FMCG-kategóriák növekedése is jól látható. A fogyasztóknál egyre inkább nő az online vásárlás kipróbálása, vásárlási akadályokat és gátló tényezőket pedig csak olyanok említettek, akik még soha nem vásároltak ebben a csatornában. Aki számára pozitív élményt adott, vissza fog térni – emelte ki Dobra Zsanett.
Többcsatornás, vagy sem?
Horti Zoltán, a Tesco online üzletágvezetője az FMCG online csatorna felé való nyitását nem érzi későnek, úgy véli, önmagához képest minden szereplő megfelelő időben lépett. Ugyanakkor ez nagy feladatot is ró mindenkire.
– Tudnunk kell, a vevőnk mit gondol a termékeinkről és rólunk, mert valójában mi is influencerek vagyunk. Emellett minden pillanatunkat annak szenteljük, hogy kitaláljuk jövőbeli igényeiket – fogalmazott, hozzátéve, hogy a Tesco omnichannel fejlesztései megelőzik a vásárlók szándékait, akik a vásárlást sokcsatornás modell helyett sok esetben még a megszokott módon kívánják intézni.
Az online-ba való belépésről az Auchan Retail Magyarország digitalizációért és internetes kereskedelemért felelős vezetője is ugyanezt vallja. Szomolányi Márk elmondta, hogy a hazai és nemzetközi példákat, saját tapasztalataikat, valamint a technológiai fejlesztéseket egybegyűjtve a megfelelő időben egy Auchanhoz méltó platformmal nyitottak.
– Mi úgy látjuk, hogy a legtöbb vásárló alapvetően „többcsatornás”, az online-t preferálók ráadásul magasabb igényekkel, tudatosabban vásárolnak. Nem kerülhető ki, hogy ezeket a technológiákat vásárlói élménnyé alakítsuk – hangsúlyozta.
– A korai belépésben még a pénz jelentette a nagy motivációt – tette hozzá Őri Gergely, a Jateknet.hu ügyvezető igazgatója. – Akik az elején kapcsolódtak az online piachoz, teljes szabadsággal rendelkeztek működési modellek terén, ugyanakkor ma szükséges a vásárlók edukációja abban, hogy az online vásárlást minden termékkategóriánál bátran használják, emellett azt gondolom, a valódi omnichannel működéstől is távol van még a hazai piac.
Az ügyvezető kiemelte, hogy a külföldi szereplők a hazai kereskedők számára az ingyenes, vagy termék árába beépített, alacsony szállítási költséggel nagy kihívást jelentenek.
Kövesd a vásárlót!
Az idén 12. születésnapját ünneplő Petissimo webshop értékesítési menedzsere, Vadkerti Réka a jelenlévőkkel megosztotta stratégiájuk néhány elemét, amelyek alapját képezik a piacon való sikeres jelenlétnek:
– Hazánkban, kategóriájában piacvezető cégként minél több áru belistázására törekszünk, továbbá saját gyártású termékeink számát is növeljük. Innovációink, szakképzéseink folyamatosak. Kommunikációnkkal elsősorban az X- és Y-generációt szólítjuk meg, pozíciónkat pedig adatgyűjtéssel, és aktív, több területet magában foglaló online jelenléttel is erősítjük.
Az e-kereskedelem kerekasztal-beszélgetéséből természetesen nem hiányozhatott maga a platform sem, melyet a 20 éves Google részéről Vadász Illés industry manager képviselt a konferencián. Az információkezeléssel foglalkozó óriáscég szakembere a technológiai hátteret egy egységes filozófiába rendezte:
– A fejlesztéseket az tartja életben, ha az az információ, amelyet megjelenítünk a felhasználónak, számára releváns. A Google több országban már bevezette azt a technológiát, mely segítségével a hirdetők mérhetik, hogy a Google Ads hirdetés milyen foot trafficet tud terelni a fizikai üzletekbe, így jobban elemezhetők a digitális és nem digitális vásárlói útvonalak.
A csütörtök esti gálavacsorán átadásra kerültek a Trade magazin által alapított SuperStore díj 2018-as elismerései, ezt követően a Trade magazin és a Lánchíd Klub Életműdíjasaként ez évben Pavlova Olga, a Detki Keksz tulajdonos-ügyvezetője szakmai tevékenységét méltatták, majd az est további részében köszöntötték a születésnaposokat.
Legyél győztes!
Az utolsó, pénteki napon egy kicsit elmozdultuk az FMCG-szektor számaitól, trendjeitől, és Hamuban sült pogácsa címmel amolyan cégvezetői útravalót, coachingot igyekeztünk nyújtani búcsúzóul a konferencia résztvevőinek.
Elsőként rendezvényeink állandó moderátora, Krizsó Szilvia műsorvezető és kommunikációs tanácsadó, tréner ragadta meg a mikrofont – miközben az ég felé nézett, és mindkét kezét a feje fölé emelte jó pár másodpercig. Aztán persze elárulta: neki ez a kabalája, ő így készül fel egy-egy nagyobb megmérettetésre, mert ez a gyakorlat csökkenti a stresszt és növeli az önbizalmat.
Előadásában – az agykutatásokon alapuló eredmények ismertetésén, valamint konkrét példákon keresztül – sikerhez vezető rögös és kevésbé rögös (élet)utakat mutatott be, kiemelve a szorongás, megfelelési kényszer áldásos és ártó hatásait, illetve a magabiztosság szerepét a boldogságban. Ezeket egyrészt az üzleti életben, másrészt Krizshow című talk show-jában szerzett tapasztalataival illusztrálta. A lejátszott felvételek és a hozzájuk tartozó humoros elemzések megalapozták a hallgatóság jókedvét, egyben segítették a fő üzenetek átadását.
– Mindennel üzeneteket küldünk magunkról – figyelmeztetett Krizsó Szilvia. – A testbeszédünket, mimikánkat mások a tudatalattijukkal értelmezik, ez alapján szűrik le a véleményüket, így – saját érdekünkben – egyáltalán nem mindegy, mit mutatunk. De – és ez nagyon fontos – a saját magunkról alkotott képet is a tudatalattink készíti el, amit – ha tudatosak vagyunk – meg tudunk változtatni, és ezáltal olyan változásokat indítunk be, amelyek segítenek elérni céljainkat. Azért állok két percig a győztesek pozíciójában egy-egy adás vagy fellépés előtt, mert elképzelem, hogy a végén sikerem van, és ezzel a jó érzéssel megyek ki a színpadra, vagy pódiumra, ami megalapozza azt a magabiztosságot, ami a siker elengedhetetlen feltétele.
– Tettesd magad olyannak, amilyen lenni szeretnél, egészen addig, amíg nem hiszed el magadról, hogy olyan vagy, mert ha elhiszed, olyan is leszel! – idézett egy amerikai szociálpszichológust, majd saját személyes élményeit is megosztva elmondta, egy kurzuson ráébresztették arra, hogy az élettől azt kapod, amit elvársz tőle. Megpróbál ennek szellemében élni, de ez nem mindig sikerül, ahogy talk show-jának vendégei, pl. Geszti Péter, Stohl András, Alföldi Róbert, Náray Tamás, Jaksity Görgy, Bródy János vagy éppen Csernus Imre is megküzdöttek, vagy még mindig küzdenek a saját démonjaikkal, miközben a külvilág nem lát mást, mint sikert és csillogást.
A végtelenbe, s tovább
Záró beszélgetésünk moderátora Németh Ottó, a Magyar Marketing Szövetség Sportmarketing Tagozatának alelnöke, a Henkel Magyarország üzletág-igazgatója volt, aki két nagyszerű sportemberrel érkezett. Rakonczay Gábor elsősorban extrém körülmények között végrehajtott expedícióiról vált ismertté, Klein Dávid pedig az ország egyik legjobb hegymászója. Mozgóképekkel bőven illusztrált kalandjaikon keresztül a hallgatóság betekintést nyerhetett abba, hogyan lehet az akadályokat leküzdeni és kijjebb tolni az emberi teljesítőképesség határait.
Klein Dávid mászta meg a legtöbb 8000 fölötti csúcsot a magyar hegymászók közül. Számára – és a magyar hegymászósport számára – jelenleg a legnagyobb kihívást a „Himalája koronája” jelenti: mind a 14 nyolcezres főcsúcsot megmászni.
– A célom, hogy lehetőleg felérjek a csúcsra, de mindenképpen le is érjek, és közben önmagammal, a társaimmal és a heggyel harmonikus módon létezzek – fogalmazta meg Klein Dávid. – Ez tulajdonképpen érvényes a „lenti” világra is. A csúcsokat nem legyőzni kell. Ez inkább olyan, mint a szörfözés: alkalmazkodás a környezethez, meglovagolni a kedvező körülményeket. Katarzis helyett folyamatos reflexió.
Rakonczay Gábor, aki egyetemistakánt evezte át először az óceánt, elmondta, hogy kezdetben a kalandvágy hajtotta, majd az újrázás izgalma. Ma már arra törekszik, hogy meghaladja tegnapi önmagát – legutóbb Grönlandot szelte át gyalog hosszanti irányban: a 650 kilométert 29 nap alatt tették meg. Most a Déli-sarkra készül.
– A hosszú távú teljesítményeknél a mentális erő ugyanolyan fontos, mint a fizikai – emelte ki Rakonczay Gábor. – Szerencsére én olyan alkat vagyok, hogy ha mellettem a profik feladják, az engem inspirál, és még többet beleadok. Minden rossz körülményből lehet építkezni!
Mindkét sportoló kiemelte, mennyire át kell gondolniuk, mit visznek magukkal az útra. Menet közben megváltoznak a preferenciák, a túlélés érdekében – ahogy az üzleti életben is – kompromisszumok sorát kell kötni.
A beszélgetés végén Németh Ottó ismertette az Antarktisz-expedíció előkészületeit és stratégiáját. A végcél: elsőként elérni a Déli-sarkot a magyarok közül gyalog. A fő támogatójuk az RTL Magyarország, és az expedíció mögé állított marketing is különleges lesz, ígérte Németh Ottó. //
Találkozzunk jövőre is a Business Days konferencián, Tapolcán, 2019. szeptember 24–27. között!
Kapcsolódó cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Employer Branding az AI és a GenZ-k korában konferencia: A folytatás
2024. november 27-én a Pasaréti Közösségi Házban került megrendezésre a…
Tovább olvasom >Több mint 223 tonna élelmiszerrel segít nehéz sorsú embereknek az idei Adni Öröm! karácsonyi adománygyűjtő akció
Több mint 26 ezer csomag jut nehéz sorsú emberekhez karácsony…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >