Egyre több saját márkás termék szerepel az akciós újságokban

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 12. 16. 08:00

Az akciós újságok, azaz leafletek piacának fejlődése továbbra is töretlen – derült ki a GfK Hungária Piackutató Intézet Leaflet Monitorának legfrissebb jelentéséből. A kereskedők által még mindig az egyik leghatékonyabb marketingeszköznek tekintett hirdetési eszközben a saját márkás termékek aktivitása továbbra is növekvő tendenciát mutat, és a legtöbb itt hirdetett termék még mindig az élelmiszer-kategóriákból kerül ki.A GfK Hungária Piackutató Intézet 2003 óta kíséri figyelemmel a hazai napi fogyasztási cikkeket értékesítő kereskedelmi csatornák által megjelentetett akciós újságok piacát. A legnagyobb hirdetők évek óta, így 2007-ben is a több kategóriában érdekelt multinacionális gyártók és forgalmazók voltak. A beszállítók terén a hirdetések számát tekintve az élen nem történt változás, azonban a 2007-es év már az egyik áruházlánc saját márkás termékeinek második helyezését hozta.
A saját márkás termékek aktivitása továbbra is növekvő tendenciát mutat az akciós kiadványokban és a boltokban egyaránt. A saját márkás termékek jelenléte az élelmiszerek, azon belül a zöldség- és gyümölcskonzervek, a felvágottak és üdítőitalok kategóriájában a legerőteljesebb.

Minden második hirdetett FMCG-termék
A kategóriákat tekintve továbbra is az élelmiszerek a legjelentősebbek, 2007-ben a hirdetett termékek 37,6 százaléka volt élelmiszer. Összességében változatlanul az FMCG-termékek adják a hirdetett termékek közel felét (49,8 százalék).
Az élelmiszer-kategóriát már évek óta az ital- és a húsáru vezeti, amelyek a legtöbb lánc leafletjében több oldalt is elfoglalnak. Húsáruhirdetésekkel az esetek több mint egyharmadában a hipermarketek leafletjeiben találkozhatunk, míg az italok esetében a C+C áruházak kiadványai szerepelnek az élen.
A vegyi áruk terén a versenybe a hipermarket (7929 db) és a drogéria (7873 db) mellett a cash & carry (7922 db) is beszállt, és rögtön átvette a második helyet a hipermarketek mögött. A vegyesboltok (5264 db) jelentősen lemaradva a negyedik helyet szerezték meg, és megállapíthatjuk, hogy sem a diszkontokban (2240 db), sem a szupermarketekben (1491 db) nem ez a leghangsúlyosabb kategória.

Saját leafletek a non food áruknak
Az előző évek tendenciáihoz hasonlóan a non food termékek egyre nagyobb jelentőséggel bírnak a kereskedelmi láncok kiadványaiban. Ezt bizonyítja az is, hogy sok kereskedő és áruházlánc már külön leafletet jelentet meg a számukra. Emellett továbbra is igen hangsúlyos szerepet játszanak a non food termékek az egyes kiadványokban.
A két legjelentősebb árucsoport évek óta a barkácsáruk és az elektromos áruk piaca. Ebben a két kategóriában a 2007-ben mért hirdetések száma (78 806 db termék) több mint kétszerese a hirdetett vegyi árukénak, és évről évre biztosítja magának az előkelő második helyet az élelmiszerek után.
A barkácsáruk esetében a kert, növények (10 426 db termék), valamint az építkezés (10 226 db) kategória emelkedik ki. Ez azért érdekes, mert mindkét árucsoportban szezonális termékek szerepelnek, melyeket leggyakrabban szezonális kiadvá-nyokban hirdetnek. E kategóriák mégis kétszer akkora mennyiségben jelennek meg az akciós újságok hasábjain, mint a többi alkategória. Az elektromos áruk kategóriáján belül legnagyobb arányban háztartási elektromos cikkeket népszerűsítettek, összesen 15 576 db terméket hirdettek ebben a kategóriában. Ezt követi a szórakoztató elektronika közel 11 000 db hirdetéssel. Érdekes módon 2008 I. félévében sem sikerült a szórakoztató elektronikának átvenni az első helyet, pedig az előrejelzések alapján várható volt némi fellendülés a labdarúgó Európa-bajnokságnak köszönhetően, de ez hirdetési számokban nem mutatkozott meg.

Kapcsolódó cikkeink