Egyre több saját márkás termék szerepel az akciós újságokban
Az akciós újságok, azaz leafletek piacának fejlődése továbbra is töretlen – derült ki a GfK Hungária Piackutató Intézet Leaflet Monitorának legfrissebb jelentéséből. A kereskedők által még mindig az egyik leghatékonyabb marketingeszköznek tekintett hirdetési eszközben a saját márkás termékek aktivitása továbbra is növekvő tendenciát mutat, és a legtöbb itt hirdetett termék még mindig az élelmiszer-kategóriákból kerül ki.A GfK Hungária Piackutató Intézet 2003 óta kíséri figyelemmel a hazai napi fogyasztási cikkeket értékesítő kereskedelmi csatornák által megjelentetett akciós újságok piacát. A legnagyobb hirdetők évek óta, így 2007-ben is a több kategóriában érdekelt multinacionális gyártók és forgalmazók voltak. A beszállítók terén a hirdetések számát tekintve az élen nem történt változás, azonban a 2007-es év már az egyik áruházlánc saját márkás termékeinek második helyezését hozta.
A saját márkás termékek aktivitása továbbra is növekvő tendenciát mutat az akciós kiadványokban és a boltokban egyaránt. A saját márkás termékek jelenléte az élelmiszerek, azon belül a zöldség- és gyümölcskonzervek, a felvágottak és üdítőitalok kategóriájában a legerőteljesebb.
Minden második hirdetett FMCG-termék
A kategóriákat tekintve továbbra is az élelmiszerek a legjelentősebbek, 2007-ben a hirdetett termékek 37,6 százaléka volt élelmiszer. Összességében változatlanul az FMCG-termékek adják a hirdetett termékek közel felét (49,8 százalék).
Az élelmiszer-kategóriát már évek óta az ital- és a húsáru vezeti, amelyek a legtöbb lánc leafletjében több oldalt is elfoglalnak. Húsáruhirdetésekkel az esetek több mint egyharmadában a hipermarketek leafletjeiben találkozhatunk, míg az italok esetében a C+C áruházak kiadványai szerepelnek az élen.
A vegyi áruk terén a versenybe a hipermarket (7929 db) és a drogéria (7873 db) mellett a cash & carry (7922 db) is beszállt, és rögtön átvette a második helyet a hipermarketek mögött. A vegyesboltok (5264 db) jelentősen lemaradva a negyedik helyet szerezték meg, és megállapíthatjuk, hogy sem a diszkontokban (2240 db), sem a szupermarketekben (1491 db) nem ez a leghangsúlyosabb kategória.
Saját leafletek a non food áruknak
Az előző évek tendenciáihoz hasonlóan a non food termékek egyre nagyobb jelentőséggel bírnak a kereskedelmi láncok kiadványaiban. Ezt bizonyítja az is, hogy sok kereskedő és áruházlánc már külön leafletet jelentet meg a számukra. Emellett továbbra is igen hangsúlyos szerepet játszanak a non food termékek az egyes kiadványokban.
A két legjelentősebb árucsoport évek óta a barkácsáruk és az elektromos áruk piaca. Ebben a két kategóriában a 2007-ben mért hirdetések száma (78 806 db termék) több mint kétszerese a hirdetett vegyi árukénak, és évről évre biztosítja magának az előkelő második helyet az élelmiszerek után.
A barkácsáruk esetében a kert, növények (10 426 db termék), valamint az építkezés (10 226 db) kategória emelkedik ki. Ez azért érdekes, mert mindkét árucsoportban szezonális termékek szerepelnek, melyeket leggyakrabban szezonális kiadvá-nyokban hirdetnek. E kategóriák mégis kétszer akkora mennyiségben jelennek meg az akciós újságok hasábjain, mint a többi alkategória. Az elektromos áruk kategóriáján belül legnagyobb arányban háztartási elektromos cikkeket népszerűsítettek, összesen 15 576 db terméket hirdettek ebben a kategóriában. Ezt követi a szórakoztató elektronika közel 11 000 db hirdetéssel. Érdekes módon 2008 I. félévében sem sikerült a szórakoztató elektronikának átvenni az első helyet, pedig az előrejelzések alapján várható volt némi fellendülés a labdarúgó Európa-bajnokságnak köszönhetően, de ez hirdetési számokban nem mutatkozott meg.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >