Egyre több light terméket adnak el

Szerző: trademagazin Dátum: 2007. 08. 06. 00:00

A szénsavas üdítőitalok 50 milliárd forintnál nagyobb kiskereskedelmi forgalma értékben öt százalékkal emelkedett 2006 július-2007 júniusban – többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.

Mennyiségben 2 millió literrel nőttek az
eladások, és meghaladják az 510 millió litert. A legkedveltebb cola íz
népszerűsége tovább nőtt, és a bolti eladás majdnem fele jut rá. Utána a
narancs és a szőlő következik. A light termékekből mennyiségben a
kiskereskedelmi értékesítés 29 százaléka jutott, 2006 július-2007 júniusban; 5
százalékponttal több, mint az előző év során.

Egy liter szénsavas üdítőital átlagos
fogyasztói ára 109 forint, az idei júniusi adatok szerint, szemben az egy évvel
korábbi 102, és a tavalyelőtti 103 forinttal. Az átlagár alakulásában szerepet
játszik egyebek mellett a kiszerelések mérete, a bottípusok részaránya és a
kereskedelmi márkák súlya. Ebből a szempontból figyelemre méltó, hogy az
alacsony átlagáron adott, két literes, nem visszaváltható műanyag palackos
kiszerelésben adják el az összes szénsavas üdítőital több mint kétharmadát, és
a tendencia növekszik. A kisebb, két decis és fél literes palackok részaránya
viszont csökken.

Az árversenyt diktáló modern bolttípusokban
adják el a szénsavas üdítőital mind nagyobb részét. A 401-2 500 négyzetméter
közötti csatorna 3 százalékponttal növelte részesedését, 2006 július-2007
június között, az előző évhez viszonyítva. A hipermarkettel együtt  a modern csatornk immár elviszik az összes
eladott mennyiség felét.

A kereskedelmi márkák részaránya a
mennyiségi értékesítésből ugyanúgy 23 százalék idén júniusban, mint a tavalyi
hatodik hónapban. Tavalyelőtt még 20 százalékot regisztrált a Nielsen.

A kiszerelési anyagok közül a nem visszaváltható
műanyag növelte amúgy is magas részarányát, és 90 százalék jut rá a mennyiségi
eladásokból. Emelkedő tendencia jellemzi a fémdoboz pozícióját is, míg a
visszaváltható műanyag palack trendje csökken. Az üveg részaránya pedig 1
százalék alatt marad.

Táblázat 1. A szénsavas üdítőitalok –
mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából az ízek részesedése.
Százalékban.

Íz

szegmens

2005 július-

2006 június

2006 július-

2007 június

Cola

48

49

Narancs

18

17

Szőlő

 

  9

Lemon-lime

  5

  5

Citrom

  4

  4

Egyéb

17

16

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Táblázat 2. A szénsavas üdítőitalok
kiskereskedelmi forgalmából a light termékek részesedése. Százalékban.

Szegmens

Mennyiségben

Mennyiségben

Értékben

Értékben

2005 július-2006 június

2006 július-2007 június

2005 július-2006 június

2006 július-2007 június

Light

24

29

18

21

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Táblázat 3. A szénsavas üdítőitalok –
mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok részesedése.
Százalékban.

Bolttípus

2005 július-

2006 június

2006 július-

2007 június

Hipermarket

24

24

401-2 500 nm

23

26

201-400 nm

  8

  8

101-200 nm

  9

  8

51-100 nm

14

13

50 nm alatt

22

21

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

 

Kapcsolódó cikkeink