Egyre több light terméket adnak el
A szénsavas üdítőitalok 50 milliárd forintnál nagyobb kiskereskedelmi forgalma értékben öt százalékkal emelkedett 2006 július-2007 júniusban – többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.
Mennyiségben 2 millió literrel nőttek az
eladások, és meghaladják az 510 millió litert. A legkedveltebb cola íz
népszerűsége tovább nőtt, és a bolti eladás majdnem fele jut rá. Utána a
narancs és a szőlő következik. A light termékekből mennyiségben a
kiskereskedelmi értékesítés 29 százaléka jutott, 2006 július-2007 júniusban; 5
százalékponttal több, mint az előző év során.
Egy liter szénsavas üdítőital átlagos
fogyasztói ára 109 forint, az idei júniusi adatok szerint, szemben az egy évvel
korábbi 102, és a tavalyelőtti 103 forinttal. Az átlagár alakulásában szerepet
játszik egyebek mellett a kiszerelések mérete, a bottípusok részaránya és a
kereskedelmi márkák súlya. Ebből a szempontból figyelemre méltó, hogy az
alacsony átlagáron adott, két literes, nem visszaváltható műanyag palackos
kiszerelésben adják el az összes szénsavas üdítőital több mint kétharmadát, és
a tendencia növekszik. A kisebb, két decis és fél literes palackok részaránya
viszont csökken.
Az árversenyt diktáló modern bolttípusokban
adják el a szénsavas üdítőital mind nagyobb részét. A 401-2 500 négyzetméter
közötti csatorna 3 százalékponttal növelte részesedését, 2006 július-2007
június között, az előző évhez viszonyítva. A hipermarkettel együtt a modern csatornk immár elviszik az összes
eladott mennyiség felét.
A kereskedelmi márkák részaránya a
mennyiségi értékesítésből ugyanúgy 23 százalék idén júniusban, mint a tavalyi
hatodik hónapban. Tavalyelőtt még 20 százalékot regisztrált a Nielsen.
A kiszerelési anyagok közül a nem visszaváltható
műanyag növelte amúgy is magas részarányát, és 90 százalék jut rá a mennyiségi
eladásokból. Emelkedő tendencia jellemzi a fémdoboz pozícióját is, míg a
visszaváltható műanyag palack trendje csökken. Az üveg részaránya pedig 1
százalék alatt marad.
Táblázat 1. A szénsavas üdítőitalok –
mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából az ízek részesedése.
Százalékban.
Íz szegmens |
2005 július- 2006 június |
2006 július- 2007 június |
Cola |
48 |
49 |
Narancs |
18 |
17 |
Szőlő |
|
9 |
Lemon-lime |
5 |
5 |
Citrom |
4 |
4 |
Egyéb |
17 |
16 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat 2. A szénsavas üdítőitalok
kiskereskedelmi forgalmából a light termékek részesedése. Százalékban.
Szegmens |
Mennyiségben |
Mennyiségben |
Értékben |
Értékben |
2005 július-2006 június |
2006 július-2007 június |
2005 július-2006 június |
2006 július-2007 június |
|
Light |
24 |
29 |
18 |
21 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat 3. A szénsavas üdítőitalok –
mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok részesedése.
Százalékban.
Bolttípus |
2005 július- 2006 június |
2006 július- 2007 június |
Hipermarket |
24 |
24 |
401-2 500 nm |
23 |
26 |
201-400 nm |
8 |
8 |
101-200 nm |
9 |
8 |
51-100 nm |
14 |
13 |
50 nm alatt |
22 |
21 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >