Egyre több az ételintolerancia
Egyre nagyobb az érdeklődés a funkcionális, speciális összetételű élelmiszerek iránt. Ennek okait a felgyorsult életmódban, az egyre növekvő számú ételintoleranciában találták meg az általunk megkérdezett piaci szereplők.
A boltok polcain sorakozó termékek tízezreiből kitüntetett figyelemmel adózik a fogyasztó azoknak a funkcionális, speciális összetételű élelmiszereknek, melyek a különböző ételintoleranciákban, betegségekben szenvedőket és az egészségtudatos fogyasztókat szólítják meg.
Egy 2015 elején publikált Nielsen-felmérés szerint a tíz megkérdezett magyar fogyasztóból legalább nyolc odafigyel kisebb-nagyobb mértékben arra, hogy az általa fogyasztott élelmiszer hozzájáruljon egészsége megőrzéséhez. Azon belül pedig átlagosan a magyar válaszadók 27 százaléka tartja étkezésében nagyon fontosnak az egészség és a wellness szempontjait.
Többet fizetnénk értük
Egészségükkel kapcsolatos huszonhét szempont közül a magyar válaszadók legtöbbje (51 százalék) számára „nagyon fontos”, és vásárlásaikat is ösztönzi, ha egy élelmiszer zöldségből vagy gyümölcsből készül. Utána az, hogy mentes legyen génmódosított összetevőtől (50), illetve csak természetes összetevőket tartalmazzon (47 százalék).
Felmerül a kérdés, hogy azok a fogyasztók, akik fontosnak tartják az egészséges étkezést, hajlandók-e magasabb árat fizetni a számukra értékesebb árucikkekért? A válasz igen, de különböző hangsúlyokkal. Ha a költési szándékokat négy szempont szerint nézzük, akkor a magyar válaszadók legnagyobb, 40 százalék körüli része csak „mérsékelten kész” megadni magasabb árat az egészségét szolgáló élelmiszerért. Erre „erősen hajlandó” a magyar megkérdezettek 9–29 százalék közötti része. A 9 százalékos mutató a koffeinmentes italokra vonatkozik, a 29-es pedig a zöldségből vagy gyümölcsből készült élelmiszerekre.
Keresett a funkcionális élelmiszer
Szintén szóródik a magasabb árat megfizetni „kevéssé szándékozó” magyarok aránya, terméktől függően, 19 és 45 százalék közt. Az elutasító vélemények aránya 8 és 15 százalék között mozog, szintén terméktől függően.
Szembetűnik, hogy a fogyasztók világszerte keresik a funkcionális élelmiszereket, amelyek előnyösek az egészség megőrzése szempontjából vagy csökkentik bizonyos betegségek kockázatát. Hatvan ország átlagában a megkérdezettek 36 százaléka „nagyon fontosnak” tartja a rostokat, tízből hárman pedig a proteint, a teljes kiőrlésű gabonát, valamint a hozzáadott kalciumot, vitaminokat és ásványokat.
„A kevesebb több”, tartja koleszterinnél az összes megkérdezett fogyasztók átlag 38 százaléka, sónál 33, cukornál 32, zsírnál pedig 30.
Évente 2-3 százalékos fejlődés
– Az Euromonitor adatai alapján Magyarországon a fortifikált/funkcionális termékek piaca évente 2-3 százalékkal fejlődik, összehasonlítva a többi országgal; Németországban a duplája, Ausztriában a háromszorosa, míg az Egyesült Királyságban a négyszerese az egy főre jutó eladás – tájékoztat Kiss-Tóth Bernadett, a Nestlé dietetikusa. A különböző ételallergiákra vagy -intoleranciákra megoldást nyújtó termékek kategóriájában a gluténmentes a legnagyobb szegmens, ezt követi a speciális bébiétel, majd a laktózmentes termékek harmadikként.
Egyre nagyobb a kereslet az olyan élelmiszerek iránt, amelyek a speciális táplálkozási igényeket is kielégítik, állapítja meg Kiss-Tóth Bernadett. Ennek egyik oka lehet, hogy egyre többen felismerik, hogy egy ételallergiával vagy -intoleranciával is biztosítható a kiegyensúlyozott és változatos táplálkozás (pl. laktóz- és gluténmentes termékek). Emellett nő a kereslet az olyan fortifikált élelmiszerek iránt, amelyek egy-egy tápanyaghiányt céloznak meg, mint a dúsított gabonapelyhek, kakaóitalpor, növényi tejek, margarinok stb.
A dietetikus úgy véli, a mai felgyorsult életmódunk mellett gyakran a fogyasztók úgy érzik, nehezen megvalósítható a kiegyensúlyozott táplálkozás, így ennek hatására is növekszik a kereslet a speciális tápanyag-összetételű élelmiszerek iránt, amelyek hozzájárulnak a tápanyagok ajánlott fogyasztási mennyiségének eléréséhez. A vitaminokkal és ásványi anyagokkal történő dúsítás mellett továbbra is fontos szempont, hogy szem előtt tartsák a fogyasztók ízlésvilágát, illetve minél szélesebb körű tájékoztatást biztosítsanak arról, hogy a termék miként illeszthető a kiegyensúlyozott táplálkozásba (pl. adagolási javaslat, friss hozzávalókkal történő elkészítés, a teljes étkezésre vonatkozó javaslatok).
Főszerepben a csomagolás
Fontos, hogy a kereskedelmi egységekben a fogyasztó a megfelelő helyen megtalálja az általa keresett terméket, így például a gluténmentes kukoricapelyhet a gluténmentes termékek között és a standard kínálatban is. Mivel gyakran ezek egy meglévő betegségre, esetleg hiánybetegségre adnak megoldást, így nagy szerepet kap a csomagolás, azon belül is a frontoldal, ahol egyértelműen kommunikálhatja a gyártó a termékelőnyöket, biztosítva így a fogyasztó számára a tudatos választást.
A Nestlé a tavalyi évben 10 táplálkozási vállalást fogalmazott meg a termékfejlesztés, a tájékoztatás és az oktatás terén, hogy minél jobban hozzásegítsék fogyasztóikat a hazai és nemzetközi táplálkozási ajánlások eléréséhez. Az előremutató termékfejlesztési irányokon túl külön beszámoltak az eddigi eredményekről is. Így például 2013 során több mint 200 millió adag ásványi anyagokkal és vitaminokkal dúsított élelmiszert biztosítottak fogyasztóiknak, különös tekintettel a gyermekeknek szánt termékekre, mint a Nesquik kakaóitalpor és a Nestlé reggelizőpelyhek.
Emellett 2011–2013 között a gyermekeknek szánt reggelizőpelyhek kalciumtartalmát átlagosan 73 százalékkal növelték. Szintén 2013-ban több mint 9 millió adag ásványi anyagokkal és vitaminokkal dúsított, 6 hónaposnál idősebb csecsemőnek és kisdednek szánt terméket állítottak elő. 2014-ben a Nesquik kakaóitalpor, valamint az összes, gyermekeknek szánt reggelizőpelyhet D-vitaminnal is dúsították. Fogyasztóik különleges igényeinek kielégítése szempontjából termékpalettájukon az idei év elején megjelent a gluténmentes kukoricapehely.
– A cégnél a termékportfóliót folyamatosan fejlesztjük annak érdekében, hogy a legfrissebb táplálkozási felmérésekben kimutatott tápanyagbeviteli problémákra megoldást biztosítsunk fogyasztóinknak, születésüktől fogva végigkísérve az életüket – zárta gondolatait Kiss-Tóth Bernadett.
E-szám-mentes pékáru
– A fogyasztói és kereskedelmi visszajelzések alapján elmondható, hogy növekszik a kereslet a speciális összetételű pékáruk iránt – ismerteti Forrás Dániel, a Ceres Zrt. brand managere. – Különösen a teljes kiőrlésű lisztből készült termékek iránt nőtt az érdeklődés, az egészségtudatos táplálkozás előtérbe kerülésével.
Tapasztalatuk szerint nincs jelentős különbség az értékesítés szerkezetében a különböző termékeknél. A funkcionális termékeket leginkább a nemzetközi áruházláncok hipermarketjeiben keresik a vásárlók. Ezekben az üzletekben található a legnagyobb választék is.
Forrás Dániel megemlítette, hogy egyrészt a funkcionális termékek esetén a célcsoportot könnyebben el lehet érni. Ez segíti a kommunikáció hatékonyságát, ami az értékesítésre is pozitív hatással van. Másrészt pedig többnyire külön törvényi előírások is vonatkoznak ezekre a termékekre, ezek pedig egyaránt befolyásolják az összetételt, a csomagoláson a jelöléseket és a kommunikációt is.
A brand manager az elmúlt időszak új termékei közül az E-free, azaz E-szám-mentes termékcsaládjukat emelte ki, amelynek tagjai természetes eredetű összetevőkből készülnek, és nem tartalmaznak E-számmal jelölt adalékanyagokat. Elsősorban az egészségtudatos vásárlók részére készült, de nem titkolt céljuk a szélesebb fogyasztói körökben is népszerűsíteni. Kínálatukat folyamatosan fejlesztik, jelenleg az egészséges életmódot támogató termékek vannak fókuszban.
– A szortimentünket teljes kiőrlésű, szénhidrát-csökkentett és gluténmentes termékekkel tervezzük bővíteni – fejezte be Forrás Dániel.
Diabéteszes betegeknek
– Az Urbán és Urbán Kft. pillanatnyilag diabetikus termékekkel áll a táplálékintoleranciában szenvedő betegek rendelkezésére – tájékoztatott Csúvár Csaba kereskedelmi igazgató. Kétféle töltött ostyát és egy mártott ostyát gyártanak 2012. év vége óta. A korábban fruktózzal édesített terméket 2014 ősze óta maltittal édesítik, annak kedvezőbb élettani hatásai miatt. A kereskedelmi igazgató előnyüknek tartja, hogy a piacon forgalmazott egyéb diabetikus termékekkel szemben ők elérhető áron kínálják speciális termékeiket, valamint, hogy nemcsak a diabéteszes, hanem a szénhidrátbevitelre ügyelő egészséges vevőik igényeire is figyelnek – amit a termék csomagolásának grafikáján is jeleznek. Az igazgató szerint sikerült olyan receptúrát kidolgozniuk, mely az egészséges fogyasztók számára is teljes értékű élvezeti élményt nyújt. Emiatt a diabetikus termékek forgalmi adatai nagyon meggyőzőek.
A vállalkozás a napokban jelent meg további két diabetikus termékkel a piacon, a Diabetikus mini vaníliás karika 160 grammos és a Diabetikus Darálós keksz 180 grammos kiszereléssel. Ezek forgalmi adatairól még nem állnak rendelkezésükre adatok, de az előzetes beharangozók alapján partnereik már nagyon várták e két terméket is. A termékek fejlesztésekor továbbra is szempont volt a diabéteszes fogyasztók mellett az egészséges, de a tudatos táplálkozást előtérbe helyező fogyasztók megnyerése is – mondta végezetül Csúvár Csaba.
Ételintoleranciára megoldás
– Mindennapjaim során azt tapasztalom, hogy a felgyorsult világ, a túlhajszolt életvitel és az egészségtelen életmód következtében egyre szélesebb körben jelentkeznek azon betegségek is, melyek a különböző ételintoleranciában mutatkoznak meg – mondja Fekete Angéla, a Fodorostya diabetikus üzletágának vezetője. Ismerősei körében egyre többnél diagnosztizálnak laktóz-, glutén- és egyéb érzékenységet. Ezért a speciális élelmiszerek gyártása aktuálisabb, mint valaha. A boltok mostanra már odafigyelnek arra is, hogy ennek a speciális termékcsoportoknak külön helyet biztosítsanak, így könnyítve meg azon vásárlók keresgélését, akik kizárólag valamely, számukra megfelelő ételt fogyaszthatnak. Azt is figyelembe kell venniük, hogy sokan a tudatos, egészséges életmód jegyében választanak például szénhidrátcsökkentett és diabetikus termékeket.
Három éve, egy fúziót követően, a diabetikus ostyáikat a Fodorostyával (Fodor és Társa 2004 Kft.) közösen készítik és értékesítik. Az elmúlt két és fél évben a termékek receptúrájától, a hagyományos, kézzel készült gyártási technológiától nem tértek el. A mai piac igényeit követve változtattak a csomagoláson, és azon dolgoznak, hogy régi és új vevőik számára továbbra is minőségi diabetikus édességet állítsanak elő. A fogyasztói visszajelzések pozitívak, így továbbra is ezen az úton haladnak előre.Fekete Angéla szerint ennek a piaci szegmensnek rengeteg kiaknázatlan területe van, így a lehetőségek tárháza szinte végtelen. Konkrétumok említése nélkül az üzletágvezető végezetül csak annyit említett, hogy jelenleg több receptúra kifejlesztésén is dolgoznak.
Vass E.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >