Egyre több az elérhető direkt EU-s forrás
Az Európai Unió közvetlen forrásai egyre nagyobb jelentőséggel bírnak, különösen az innováció, a fenntarthatóság és a digitális átalakulás terén. Az EU jelenlegi költségvetési ciklusában a közvetlen programokra szánt pénzügyi keret összege jelentősen növekedett, ami lehetőséget nyújt a magyar vállalatok számára, hogy hatékonyabban részt vegyenek ezekben.
A Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium háttérintézményeként működő Magyar Fejlesztésösztönző Iroda (MFOI) azért jött létre, hogy támogassa a magyar cégeket ezen pénzalapokhoz való hozzáférésben és a pályázatok kidolgozásában.
– Magyarországon és a régió többi országában a közvetlen uniós források lehívása eddig alacsonyabb volt, mint Nyugat-Európában. Például Magyarországon évente 13-14 euró jut egy főre a közvetlen forrásokból, míg Ausztriában ez 50 euró, Németországban 380 euró és Luxemburgban közel 700 euró. Az iroda pártfogolja a magyar vállalkozásokat abban, hogy sikeresen pályázzanak, és kihasználják a rendelkezésre álló lehetőségeket – tájékoztat dr. Petri Bernadett, a Magyar Fejlesztésösztönző Iroda (MFOI) ügyvezetője és a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium közvetlen uniós forrásokért felelős miniszteri biztosa.
A régión belül is jelentős különbségek mutatkoznak a közvetlen források lehívásában. Míg Budapest és az északnyugati régió eredményesebben szerepel, addig a délkeleti régiókban komoly kihívásokkal kell szembenézni. Az MFOI szándéka, hogy ezeken a területeken is növelje a forráslehívás mértékét, ezzel megvalósítva az egyenlőbb fejlesztési opciókat az ország különböző részein.
Technológiai fejlesztés
Az innováció és technológiai fejlesztés területe kiemelt jelentőségű, főként az élelmiszeriparban és az agráriumban. Az EU különböző programjai, mint például a Horizont Európa, jelentős támogatásokat biztosítanak olyan projektekhez, amelyek új termékek és eljárások kifejlesztésére irányulnak. Ezek nemcsak az élelmiszer-biztonságot javíthatják, hanem növelhetik a feldolgozási hatékonyságot és előmozdíthatják az egészséges élelmiszer-fogyasztást. Az MFOI szakértői segítik a magyar vállalatokat a tájékozódásban, információszerzésben, pályázatképes projektfejlesztésben, pályázatok előkészítésében és nemzetközi konzorciumi partnerkeresésben egyaránt.
– Ez különösen fontos, mivel az EU közvetlen forrásainak elnyerése gyakran több ország szereplőinek közös munkáját igényli, amihez elengedhetetlen a megfelelő partneri kapcsolatok kiépítése – avat be dr. Petri Bernadett.
Fenntarthatóság és környezetvédelem
A fenntarthatóság és környezetvédelem szintén jelentős hangsúlyt kap az EU támogatási politikájában, leginkább a közvetlen források esetében. Az Európai Zöld Megállapodás célja, hogy Európa 2050-re klímasemlegessé váljon, ami fontos az agrárium és az élelmiszeripar számára. Az MFOI támogatja azokat a vállalkozásokat, amelyek fenntartható megoldásokat keresnek, mint például a környezetbarát csomagolóanyagok használata, az élelmiszer-pazarlás csökkentése és az energiahatékonyság növelése.
– Az ilyen projektek hosszú távon elősegítik a vállalatok versenyképességét is, amely az EU támogatási programjainak egyik lényege – emeli ki az MFOI ügyvezetője.
Digitális átalakulás
A digitális átalakulás ugyancsak kulcsfontosságú, és az EU közvetlen forrásai ösztönzik az ilyen irányú fejlesztéseket. Az MFOI segíti a vállalatokat abban, hogy szerepet vállaljanak olyan projektekben, amelyek törekvése a digitális technológiák bevezetése az élelmiszer-ellátási láncban, ezáltal javítva az átláthatóságot, a nyomon követhetőséget és az ellátási hatékonyságot.
– Az MFOI azt szeretné elérni, hogy a magyar cégek minél nagyobb arányban részesüljenek a közvetlen uniós forrásokból, és ezáltal hozzájáruljanak a hazai gazdaság fejlesztéséhez és a nemzetközi versenyképesség növeléséhez – jegyzi dr. Petri Bernadett. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Kihívásokkal teli piac: miért nehéz fenntarthatóan termeszteni az édesburgonyát Magyarországon?
Bár az édesburgonya népszerűsége és a kereslet iránta folyamatosan nő…
Tovább olvasom >Alkalmazkodás és megújulás
Az elmúlt időszak kihívásai arra kényszerítették a hazai nagykereskedelmi szektort,…
Tovább olvasom >Maximális pontszámot kapott környezetvédelemből a Lucart az EcoVadistól
A harmadik egymást követő évben nyerte el a platina minősítést…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mikulas Herskovic: „Az ügyfélszolgálat a Lyreco szíve és lelke”
A következő interjúban Mikulas Herskovic, a Lyreco Közép-európai régiójának ügyvezető…
Tovább olvasom >A Liebherr megújítja professzionális használatra tervezett hűtési megoldásainak kínálatát
A Liebherr bemutatja kereskedelmi felhasználásra szánt hűtési és mélyhűtési megoldásainak…
Tovább olvasom >Mosolyogj!
Az Amodent Magyarország legrégebbi fogkrémmárkája. 1965 óta volt elég időnk kitapasztalni,…
Tovább olvasom >