Egyre nagyobb a baj a tejágazatban
Jelenleg literenként 15 forint a tejtermelők vesztesége. A feldolgozók 55-60 forintot adnak egy literért, a boltokba 100 forint körül jut, a vásárlók pedig 180-220 forintért vehetik meg.
"A tejágazat válságáért felelősség terheli az Európai Uniót, de a magyar agrárkormányzatot is" -állítja Bakos Erzsébet, a Tej Terméktanács szakmai koordinátora. Nincs jövőképük a termelőknek, csak a veszteség termelődik napról napra. A tej felvásárlási ára a múlt év januárjához képest több mint 40 százalékkal csökkent, ami jóval alacsonyabb az uniós átlagárnál is. Bakos szerint a gond az, hogy a felvásárlási árat meghatározó feldolgozóipar és kereskedelem nem hajlandó a termelők felé engedményt tenni. Miközben olcsón veszik át a tejet, a fogyasztói árak nem hogy nem csökkentek, hanem 8-14 százalékkal tovább emelkedtek.
"Literenként 15 forint körül van a veszteségünk" – mondta el Gamos András, a Paks-földespusztai székhelyű Milkmen Kft. ügyvezetője. A vásárlók többsége szerint, ha olcsóbb lenne a tej, akkor jóval többet vásárolnának belőle. A literenkénti 120-150 forintos tejből akár a duplája is elfogyna, így viszont az elmúlt évben közel 30 százalékkal esett vissza a tejtermékek fogyasztása a megyében.
A tejpiac helyzetét tovább nehezíti, hogy nagy mennyiségben, alacsony áron ömlik be a külpiacról a vitatható minőségű tej, tejszín, sajt. Gamos András hozzátette: az agrártárca által ígért literenkénti 22 forintból 8,30 forintot fizettek ki a termelőknek a történelmi bázisalapú támogatás jogcímen. A jövő év októberére ígérik – tehát 11 hónap múlva -, hogy az értékesített tej literje után 5-6 forint támogatást fizetnek – közli az Origo.

Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Növekszik a 3D-nyomtatott hús elfogadottsága Németországban
Németországban egyre nyitottabbak a fogyasztók a 3D-nyomtatott, laboratóriumi körülmények között…
Tovább olvasom >Mélytechnológiai központot nyit a Nestlé az innováció felgyorsítására
Új mélytechnológiai központ létrehozását tervezi a Nestlé Svájcban, hogy megerősítse…
Tovább olvasom >Új saját márkás hús-termékcsaládot vezet be a Lidl az USA-ban
A Lidl US első alkalommal vezet be saját márkás frisshús-termékcsaládot…
Tovább olvasom >