Egyre-másra alakulnak a gyorséttermek Oroszországban
Pályafutása elején Christopher Wynne Oroszországról szerzett ismereteit az amerikai kormány szolgálatába állította, és fegyverkezési kérdésekkel foglalkozott. Jelenleg másfajta geopolitikához kötődik: amerikai gyorséttermeket telepít a feltörekvő orosz középosztály számára.
Wynne a Papa John's Pizza láncolat vezérképviselője Oroszországban. Versenytársai közé tartozik a Sbarro és a Domino amerikai lánc, illetve a Pizza Fabrika nevű orosz cég. Hiába tűnik úgy, hogy sokszereplős verseny bontakozott ki, Wynne szerint az orosz piacon továbbra is nagy a kereslet. „Annyi itt a lehetőség, hogy alva is sikeres lehetnék” – magyarázta a The New York Timesnak Wynne, aki nemrég nyitotta meg a Papa John's huszonötödik üzletét.
Az amerikai gyorséttermek évekkel ezelőtt globális jelenséggé váltak. Kína és India továbbra is gyorsan fejlődő piac, de az üzletág az utóbbi időben Oroszországban is növekvő keresletet talál, és nem csupán a pizza iránt. Népszerű a Burger King Whoppere, a Cinnabon Classic Rollja és a Subway roston sült sertéshússal készült szendvicse is. „Ahogy fogyasztók több pénzhez jutnak, gyorsételekre költik” – közölte Jack Russo, az Edward Jones befektetési tanácsadó cég elemzője, aki a fél évszázaddal ezelőtti Egyesült Államokhoz hasonlította az oroszországi piacot.
Évekig az első éttermét 1990-ben a moszkvai Puskin téren megnyitó McDonald's volt az egyetlen amerikai gyorséttermi lánc Oroszországban. A McDonald'snak jelenleg 279 étterme van országszerte.
Aztán más láncok is megjelentek. A Burger King 22 üzletet nyitott két év alatt, főleg bevásárlóközpontokban. A Carl's Jr.-nek 17 étterme van Szentpéterváron és Novoszibirszkben. A Wendy's két éttermet nyitott, az egyiket a híres moszkvai Arbatszkaja utcán, és azt tervezi, hogy a számukat 2020-ra 180-ra növeli.
A szendviccsel kereskedő Subway lánc – franchise-rendszerben – mintegy 200 üzletet nyitott. A KFC, a Pizza Hut és a Taco Bell tulajdonosa, a Yum Brands egy Rostik's-KFC nevű vegyes tulajdonú csirkeétterem-láncot üzemeltet, és azon kívül mintegy 350 étterme van.
A gyorséttermek elterjedését az tette lehetővé, hogy az orosz városokban gyors fejlődésnek indult az általuk igényelt modern infrastruktúra – sok bevásárlóközpont és autópálya-pihenő épült, és van elegendő, fagyasztott élelmiszert és csomagolást biztosító beszállító.
Az orosz fogyasztók is egyre nagyobb vásárlóerővel rendelkeznek, hála az ország jól menő olajexportjából származó jövedelemnek. Bár az átlagos háztartás jövedelme (7276 dollár) még mindig nagyon elmarad az amerikai átlagháztartásétól (43 539 dollár), az oroszoknak egyre több a szabadon elkölthető pénzük. Nem terhelik őket az amerikaiak vásárlóerejét jelentősen gúzsba kötő áruhitelek, nem kell borsos orvosi számlákat fizetniük, mivel az egészségügyi ellátás alapvetően ingyenes. A jövedelemadó egységesen 13 százalék. A lakásoknak az 1990-es években végbement tömeges privatizálása eredményeként az oroszok többségének tehermentes az ingatlana.
Mindezek eredményeként a gyorséttermek magasabb árakkal kalkulálhatnak Oroszországban, mint az Egyesült Államokban. A Wendy's felmérése szerint az átlagos gyorséttermi számla Oroszországban 8,92 dollárról szól, míg az Egyesült Államokban csak 6,50 dollárról. A Papa John's nagy pizzája a cég központjában, a kentuckyi Louisville-ben 14 dollárba kerül, míg Moszkvában 21,62 dollárba.
Christopher Wynne lánca, a Papa John's 19 moszkvai üzletével – más városokban is van neki hat – a harmadik legnagyobb, pizzát házhoz szállító cég az orosz fővárosban. Csak a New York-i székhelyű Sbarro és a Pizza Fabrika nagyobb nála.
Wynne egy reménybeli befektetőknek szervezett programon kifejtette, hogy az egy évnél régebben megnyitott üzletek bevétele évente 21 százalékkal nő. Az eladások egy étteremre jutó átlagát a vállalat ugyan nem közölte, de annyit nyilvánosságra hozott, hogy a 35 ország közül, ahol a Papa John's működik, Oroszországban a legnagyobb.
Az oroszul folyékonyan beszélő, 34 éves Wynne a George Washington Egyetemen szerzett mester fokozatot nemzetközi ügyekből. Korábban az amerikai Országos Nukleáris Biztonsági Hatóságnál dolgozott, de 2007-ben szakmát váltott, és 51 százalékos részesedést szerzett a Papa John's oroszországi üzletágában.
Kalkulációja szerint 400 ezer dollárba kerül egy üzlet létrehozása Moszkvában, és a bolt három hónappal megnyitása után már nyereséget termel. A vállalkozás finanszírozás megoldott: az amerikai export ösztönzésére létrehozott Overseas Private Investment Corp. 10 millió dollár kölcsönt adott neki 7 százalékos kamatra.
A 13 milliós Moszkvában ma még csak mintegy 300 pizzaétterem van, míg az 1,6 millió lakosú Manhattanben 4000. A piaci lehetőségek tehát nagyok, és a Papa John's most éppen a 25 és 35 év közötti férfiakat megcélozva igyekszik növelni eladásait. Mivel a pizzát sörrel együtt vihetik házhoz, a promócióban néha egy-egy üveg ingyen sör is szerepel.
Nem minden ment azonban könnyen Wynne-nek. A silányan működő orosz bíróságok és a szellemi tulajdon gyönge oroszországi védelme gondokat okozott minden amerikai láncnak. A Papa John's például bíróságon kívül állapodott meg egy magát szintén Papa John's-nak nevező moszkvai étteremmel, hogy változtassa meg a nevét Papa's Place-re – közli az MTI.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >