Egyre kevesebb magyar cég sikeres az e-kereskedelemben, de vajon miért?

Szerző: Trademagazin Dátum: 2023. 11. 10. 12:20

A magyar cégek nehezen boldogulnak az online kereskedelemben, és a nemzetközi értékesítés felé történő törekvéseikben fejlesztésekre van szükségük a regionális versenytársakhoz való felzárkózáshoz – állítják a szakértők.

Erősebbek a regionális versenytársak

A magyar e-kereskedelem látványosan elmarad a helyi vállalatok számára kedvezőtlen export-import aránytól. A hazai top e-kereskedők között mindössze három magyar cég található, miközben az import közel 15-szöröse az exportnak, jelezve a helyi szereplők lemaradását a régiós konkurenseikhez képest.

Az adatok azt mutatják, hogy 2014-ben hat hazai cég szerepelt a GKI Digital legnagyobb magyarországi e-kereskedők listáján, míg 2022-ben csupán három. Ez az alacsony szám részben azzal magyarázható, hogy a vállalkozások többsége belpiaci fókusszal működik, és korlátozott árréstömeggel rendelkezik. Emellett a szolgáltatásaik fejlesztése is elmaradt.

„A ma nyereséges kereskedelmi vállalatok annak köszönhetően maradnak talpon, vagy válnak nélkülözhetetlenné a vásárlók számára, hogy olyan szolgáltatásokat alakítanak ki, amelyek a vevők szükségleteinek egy szélesebb körét elégíti ki”

– idézi Radó Mátyást, az Oander Development egyik tulajdonosát a VG.

A nemzetközi színtérre való terjeszkedés hiánya további korlátot jelent. Az offline és az omnichannel kereskedelmet is a szofisztikált nemzetközi szereplők uralják, ami a hazai cégek versenyképességének elvesztéséhez vezet az online térben.

Az OTP Bank tervez egy webáruház indítását a fizz.hu néven, amely egy piactér-modellre épülő webáruház lesz, hasonlóan az eMAG-hoz és a Pepitához. Az OTP a fizetési szolgáltatásaikon keresztül már jelen van a hazai e-kereskedelemben, és a fizz.hu-val tervezi erősíteni pozícióját.

Az online térben való erősödés és versenyképesség növelése érdekében a magyar cégeknek az ügyfél-orientált szolgáltatások fejlesztésére és a nemzetközi piacok felé történő nyitásra kell összpontosítaniuk.

Kapcsolódó cikkeink