Egyre jobb húsban a vad
Két évvel ezelőtt, amikor a COVID kitörése után, a HoReCa-szektor összeomlásakor utoljára foglalkoztunk a vadhúskészítmények piacával, arra jutottunk, hogy a gyártók elemi érdeke a gasztrocentrikusság megszüntetése, a több lábon állás, a feldolgozott készítmények választékának szélesítése a kiskereskedelemben – erre az akkor kialakult helyzet jó alapot jelentett.
Az azóta eltelt idő igazolta ezt az állítást. A piaci szereplők irányt váltottak, és komoly eredményeket értek el a hazai piac építésében. Erre rásegített, hogy az elmúlt időszakban az üzemanyagárak emelkedése, a nemzetközi szállítási problémák miatt az Európán túli vadhúsok importja jóval drágább lett. Vákuum alakult ki, ami helyzetbe hozta a hazai alapanyagra támaszkodó piaci szereplőket.
Beépül a mindennapokba
– A takarmányok árának növekedése, ezzel a tenyésztett állatok húsának drasztikus emelkedése, a jövő élelmiszer-ellátottságának bizonytalanságérzete a vásárlókban ma azt eredményezte, hogy az utóbbi időszakban Magyarországon is nagy mennyiségben keresik és vásárolják a fogyasztók a vadhúst: beépítették a mindennapok étrendjébe – mondja dr. Lőrincz Attila, a VADEX Mezőföldi Zrt. vadfeldolgozási ágazati igazgatója. – Ráadásul a vadhús ára sok esetben alacsonyabb, de általánosságban sem lényegesen magasabb, mint a sertés- és a marhahúsé, a vad minősége pedig egyedülállóan magas. Azt látjuk, hogy a klasszikusan tőkehúsvásárló multikiskerek is elindultak például a közepes feldolgozottsági fokú (formázott darálthús stb.) vadhústermékek irányába.
Az elmúlt időszakban a marhahús drágult hatalmasat, felzárkózott a vad mellé, így, aki a vörös húsok közül szeretne választani, az áron kívül már egyéb preferenciákat is előtérbe tud helyezni, állapítja meg Pechtol Patrik, a Fiwi-Hűt Kft. ügyvezető igazgatója, aki azonban arra is felhívja a figyelmet, hogy a vadhúsok terjedését az elérhetőbbé válásukon kívül az is segítette, hogy a járvány ideje alatt több időt otthon töltő fogyasztók a konyhában is többet „kísérleteztek”:
– Sok újdonságot próbáltak ki (például a kovászkészítést), és ezek közé a vadhús felhasználása is beletartozott. A Vadkonyha termékcsaládunk a harmadik hullám alatt jelent meg a vezető diszkontlánc polcain állandó termékként, és azóta folyamatos növekedést mutatnak a rendelési számok. Ez a lendület még a mai napig kitart, ami meglátásom szerint a marketingkampányunknak is köszönhető. Igyekszünk tanácsokkal és elkészítési módokkal edukálni vásárlóinkat, hogy a vadhús fogyasztása élmény legyen.
A minőség megtartása és tovább emelése az egyetlen út, hangsúlyozza Ivánácz Gábor, a Venison Gusto Kft. ügyvezető igazgatója. Egyre nagyobb réteg keres ugyanis (nem elsősorban az árakra figyelve) a kizárólag bevizsgált alapanyagok felhasználásával, megalkuvást nem tűrő minőségi előírás szerint készült, felesleges adalékanyagoktól mentes szalámikat, kolbászokat és érlelt húsokat.
– Idehaza sajnos gyengíti a vadhúsfogyasztást, hogy az olcsó, silány minőségű vadhústermékeket kipróbálókban sokszor erősödik az a hamis kép, miszerint nem szeretik a vadhúst – állapítja meg szomorúan Ivánácz Gábor. – Holott a hiba nem a vadhúsban van, csak nyesedékekből, ipari hulladékból készült terméket kóstoltak. Kizárólag természetes környezetben élő állatok húsából, a legjobb alapanyagok felhasználásával, professzionális technológiával készíthető olyan termék, ami a „fine dining” alapjai szerint is értelmezhető.
Kézműves gondossággal
Dr. Lőrincz Attila szintén úgy gondolja, hogy mivel a vadhús nem tenyésztésből származik, ezért nincs két egyforma, minden termék különleges és megismételhetetlen.
– Mi a VADEX-nél minden vadat egyedileg, kézműves aprólékossággal és gondossággal dolgozunk fel – hangsúlyozza. – A vadgazdálkodás pedig azt jelenti, hogy a környezet eltartóképessége és a szaporulat szerinti vadhúsmennyiség csak egy része tud a piacra kerülni.
A cég fejlesztési irányai nem változtak: egységcsomagokat, kiváló minőséget, kényelmi kiszerelést, informatív csomagolást, valamint kiváló élvezeti értéket és rendkívül magas beltartalmi paramétereket igyekeznek nyújtani a fogyasztóknak.
– Az utóbbi három évben minden jelentős rendezvényen, fórumon jelen voltunk a Vadászati Világkiállítástól az OMÉK-on át a Nemzetközi Vadgasztronómiai Fesztiválig. Büszkék vagyunk rá, hogy volt olyan rendezvény, ahol Lázár Chef nagy sikert aratva mintegy 3 ezer adag vadhúsból készített kóstolót a látogatók részére. A Nemzetközi Vadgasztronómiai Fesztivált minden évben mi rendezzük a VADEX Mezőföldi Zrt. területén, amelyre 2022-ben több mint 6 ezer látogató jött el – sorolja a vadfeldolgozási ágazati igazgató. – Ezen túlmenően a Bocuse d’Or világdöntő alapanyagát is mi biztosítottuk. Folyamatos az együttműködésünk az AMC-vel és más szakmai szervezetekkel. Célunk továbbra is a hazai vadhúsfogyasztás ösztönzése, és ezzel a valódi hazai értékek terjesztése.
Kényelmi irányba
A Fiwi-Hűtnél az innovációk kulcsszempontjának a kényelmet tartják.
– A fogyasztók már nem szeretnének otthon különböző bonyolult húsfeldolgozói fogásokkal egy egész combot feldolgozni. Inkább gyorsan és praktikusan kivenni a csomagolásból, és már mehet is a sütőbe vagy serpenyőbe – ecseteli Pechtol Patrik. – Ezt bizonyítja, hogy a márkánk alatt forgalmazott vadhúsos készételek hatalmasat futottak az üzletekben. Ezek minőségi, adalékanyag-mentes, mikrózható készételek. Úgy érzem, hogy rengeteg potenciál rejlik a convenience termékekben, és ezekbe ugyanolyan könnyen lehet beépíteni a vadat, mint bármilyen más húsféleséget. Csak finomabb és egészségesebb.
A cégnél folyamatosan figyelik a hagyományos húskészítményeket, és igyekeznek megalkotni ezeknek a részpiacoknak a „vadhús-alternatíváját”. Így születtek a mikrózható készételek, és így lett az idei évre kerek grill termékcsaládjuk a fűszerezett szarvashúsokkal.
– Ezek az alternatívák a legjobb módjai annak, hogy a fogyasztó össze tudja hasonlítani őket a konvencionálissal, és utána egyéb terméktulajdonságai alapján eldönteni, melyiket helyezi a kosarába – mondja az ügyvezető igazgató. – Hosszú távon szeretnénk a korábbi évek mérhetetlen nagy vadhúsexportját visszaszorítani, és lehetőleg minél nagyobb mennyiséget értékesíteni a hazai piacon (mind a gasztronómiában, mind a kiskereskedelemben). Hatalmas kincs van kezünkben, amit eddig, mondhatni, elherdáltunk. Tőlünk nyugatabbra az egy főre eső vadhúsmennyiség jóval magasabb éves szinten. Az eladásainkon azonban látszik, hogy ez a szám nálunk is elindult felfelé.
A cég marketingmunkája során kizárólag az online térre koncentrál.
– Tapasztalataim azt mutatják, hogy a különböző kóstoltatások egy-egy olcsóbb termék esetében valós frekvencianövelő erővel bírnak, de a prémium termékeknél a hosszú távú, változatos háttértámogatás tud stabil vásárlóerőt nyerni – ad magyarázatot Pechtol Patrik. – Az edukációs tevékenységünk a legszimpatikusabb a fogyasztóknak: tippek, trükkök, receptek, bor- és fűszerajánlók.
Felfelé fejlesztenek
Folyamatosan dobja piacra újdonságait a Venison Gusto is.
– Ma már közel 50 termékkel vagyunk jelen a piacon, szalámikra, kolbászokra és érlelt sonkákra specializálódva, de megemlíteném a mindenmentes vízibivaly- és szürkemarhamájasunkat, hatalmas sikere van – jelzi Ivánácz Gábor. – Bár a kereskedelem részéről egyre erősebb igényt érzékelünk alacsony árú termékcsaládokra, mi inkább felfelé fejlesztünk. Az utóbbi hónapokban heti szinten értünk el értékesítési csúcsokat prémium termékeinkből, a 9–12 hónapig érlelt szarvas és vaddisznó egész sonkákból. A nemrég bevezetett Special Edition Őz szalámiknak is osztatlan a sikere, pedig a legdrágább szalámijaink.
Az ügyvezető igazgató szerint a vadhús népszerűsítésének kulcsa az oktatásban rejlik. Szerinte, ha már általános iskolában tanítanák, mi az egészséges minőségi hús, hal, zöldség, gyümölcs, akkor nem lenne kérdés, mit választ a fogyasztó.
– Készítettünk egy 8 részből álló oktató animációs filmsorozatot viszonteladói partnereink és kiskereskedelmi vásárlóink részére, amelyekkel szemléltetni szeretnénk, mekkora beltartalmi és minőségbeli különbség van termék és termék között – beszél saját edukációs tevékenységükről Ivánácz Gábor. – Olyan kérdésekre adjuk meg a választ, mint „mi határozza meg egy termék minőségét?”, „mi határozza meg egy termék árát?” vagy „miért fontos, hogy hol élnek az állatok?”
//
Ez a cikk a Trade magazin 2022/11. számában olvasható
Kapcsolódó cikkeink
Történelmi győzelem az ifjúsági szakács VB-n
A Bocuse d’Or előszobájaként is emlegetett Chaine Ifjúsági Szakács Világbajnokság…
Tovább olvasom >Bocuse-bajnokok, ha találkoznak
A skandináv gasztronómia csillaga, a norvég Christian André Pettersen szeptemberben…
Tovább olvasom >Elindult a #vadateszem kampány
Új lendületet jelent a vadhús népszerűsítésében a #vadateszem kampány elindítása,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >