Egyre drágább az extraszűz olívaolaj – ezek az okok
Az olívaolaj piacán drámai változások zajlanak. Termékhiány és árak megduplázódása jellemzi a jelenlegi helyzetet. A globális termelés „csak” 10%-kal esett vissza az előző évhez képest, de a kereslet és kínálat eltérése sokkal markánsabb áremelkedést eredményezett.
A legfrissebb adatok alapján a 2021-2022-es termés után világszerte 3,27 millió tonna olívaolajat állítottak elő, de a 2022-2023-as időszakban csak 2,89 millió tonna. Ennek hátterében az áll, hogy az olajbogyót az északi féltekén októbertől februárig szüretelik és dolgozzák fel, míg a jó minőségű olajhoz azonnal szükség van. A déli termelés (május-augusztus) is fontos, de sokkal kisebb mennyiséget jelent – mutat rá friss cikkében a Telex.
Spanyolország a legnagyobb termelő, 40%-os világpiaci részesedéssel. Azonban Törökország, Olaszország, Görögország, Tunézia és Marokkó is jelentős szereplők. A dél-európai aszály és az idei meleg időjárás súlyosan érintette a termést. A legnagyobb termelő, Spanyolországban alig esett eső, aminek következtében a virágzás idején sok oliva kiszáradt.
Ezen helyzet miatt az idei termés még rosszabb lehet, akár negyedével is csökkenhet a szokásoshoz képest. A magasabb termelési költségek mellett a vevői kereslet csökkenése is kihívás a szakmában. A globális olívaolaj piac évente 10-15 milliárd dolláros értéket képvisel. Az árak több mint megduplázódtak egy év alatt, 4000 dollárról 8500 dollárra. Az olaj minőségén kívül a címkézés, palackozás, szállítás és marketing is hatással van az árakra.
Az Európai Unió szerepe kulcsfontosságú az olívaolaj piacán. Az EU az olívaolaj vezető termelője, fogyasztója és exportőre. Ugyanakkor az import is szükséges, különösen Kínából és más régiókból. Az olívaolajnak számos kategóriája van, és az egészségügyi előnyei miatt a kereslet nő.
Összességében a piac rendkívül dinamikus és változékony, ami hatással van az árakra és a termelésre. Az olívaolaj iránti kereslet globálisan nő, de a termelési nehézségek és a természeti körülmények jelentős hatást gyakorolnak a piacra.
Kapcsolódó cikkeink
Átfogó átalakításokkal próbálja újraéleszteni a Starbucksot Brian Niccol vezérigazgató
A Starbucks új vezérigazgatója, Brian Niccol, átfogó reformokat tervez bevezetni…
Tovább olvasom >Megnőhet jövőre az olívaolaj-kínálat Európában
Jelentősen megnőhet az olívaolaj-kínálat Európában a következő évben, miután a…
Tovább olvasom >Végre csökken az olívaolaj ára
Az olívaolaj árának jelentős csökkenése várható az év végére, köszönhetően…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >