Egymást keresztezik a tisztítószerek
Amelyik márka hamarabb kezdi a tavaszi nagy tisztítószer-akcióját, nagy eséllyel „viszi a bankot”, mondják maguk a forgalmazók. De az árakciókon kívül számos más marketingaktivitás is szívesen alkalmazott eszköz. A piac mérete, összetettsége ugyanis tág teret enged a marketingesek kreativitásának.Mint oly sok minden mást, a tisztítószerek kategóriáját is a specializálódás jellemzi. Néhány éve az antibakteriális jellemző volt az, ami innovációnak számított a piacon, ma inkább a hatékonyság, az extra erő, a kényes felületek – így a rozsdamentes edények – tisztítására alkalmas, és a plusz zsíroldó erővel rendelkező termékek viszik a prímet. Ez a kategória leginkább a nagy alapterületű kiskereskedelmi egységekben keresett.
– A háztartási vegyiáruk eladáshelyi aktivitásánál különleges szerepet játszanak a hipermarketek. A termékcsoport értékben mért kiskereskedelmi értékesítéséből ugyanis a legnagyobb alapterületű csatornatípus 39 százalékkal részesedett 2006. május–2007. áprilisban. S ez a magas arány még növekedett az előző hasonló időszakhoz képest, 1 százalékponttal – mondja Melisek Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője.
Keresztbe-kasul
Az áruházláncok időről időre gondoskodnak a megfelelő alkalmakról, amikor a szállítók a főutcán nagy tömegben, polcokon és szigeteken kihelyezhessék portékájukat, amelyet természetesen újságos kommunikációval is támogatnak. Ezt szolgálják a tisztasághetek. A megkérdezett gyártók elmondása szerint például a tavaszi nagytakarítási szezont mindig az viszi el, aki elsőként kezd árakcióba, hiszen a vevők akkor azzal a márkával töltik fel készleteiket. Egy-egy főutcás megjelenés esetében előnyt élveznek azok a márkák, amelyek a márkatulajdonos cég portfóliójából következően keresztpromóciókat tudnak szervezni az egyes márkák között, megosztva ezáltal a költségeket. Így például egy hoszteszakcióban rendszeresen együtt ajánlják a mosogatógépbe való szereket és a felülettisztítókat.
A 2006. szeptemberi költségvetési intézkedések negatív hatásaira számítva az Unilever Magyarország Kft. nagyszabású, multibrand promócióba kezdett „Gazdálkodj okosan” címmel, felhasználva a régi játék vizuális elemeit.
– Az év elején várt látványos megtorpanás helyett több kategóriában is olykor dinamikus növekedést tapasztaltunk. Ezekben a szegmensekben az Unilever, mint kulcsszereplő, nagy szerepet vállalt a növekedésben – mondja Balázs Péter, az Unilever Magyarország Kft. munkatársa.
Az Unilever bevezetéseit tekintve igen mozgalmasnak bizonyult 2007 első féléve a tisztítószer-kategóriákban.
– Tavaly a Domestos 5X újra növekedésbe hozta a folyékony WC-tisztítók piacát. Idén májusban kiteljesedett a prémium WC-tisztítók választéka a Domestos ZÉRÓ WC vízkőoldókkal. A termékbevezetést nagyszabású tévés és online támogatás követte, amelyet a disztribúció gyors felépülésével bolti szintre terjesztettünk ki. A kis felületi tisztítószerek idei nagy újdonsága a Cif Inox Spray és Gél volt, amely a rozsdamentes acélfelületek tisztítására szolgál – mutatja be új bevezetéseiket a szakember.
A konyhában használható tisztítószerek jó együttműködési lehetőséget kínálnak a tisztítószermárkák forgalmazói és a konyhai eszközöket, edényeket gyártók között. Erre úgy is volt példa, hogy a két márkát együtt vásárló az adott lánc vásárlási utalványát kapta ajándékba a pénztárnál.
A leginkább használt értékesítésösztönzési forma mégis inkább az akciós újságban meghirdetett árakció vagy összecsomagolás.
– A tisztítószereknél jól működik az 1+1-es promóciózás. Aki az akciózott termékből egyet vásárol, kettőt kap. A gyártók egyrészt új termék bevezetésénél használják szívesen a módszert. Másrészt pedig elővásárlásra ösztönzik vele a fogyasztókat – mondja Juhász Kinga, a Nielsen ügyfélszolgálati menedzsere.
Aki már végzett nagytakarítást, pontosan tudja, hogy a „harc a szennyeződések ellen” nem csak puszta szlogen. Amikor az EVM ZRt. megújította Ultra tisztítószercsaládját, akkor ezt a motívumot lovagolta meg, és az Ultranőt küldte csatába a piszok ellen és a fogyasztók kegyeiért. Az Ultra a sötétkék színt szándékozta kisajátítani a fogyasztók koponyájában, így a kartondisplay és a hoszteszek ruhája is élénk kék színű volt. A hoszteszek a trendi és „dögös” Ultranő alakját idézték a vevők elé, miközben természetesen beavatták az érdeklődőket az Ultra-aktivitás részleteibe is. Innovatív módon az EVM létrehozott egy olyan weboldalt is, ahol egy játékban a lakás különböző helyiségeiben kellett szórófejes tisztítószerrel „lőni” a megjelenő foltokra.
A jó emlékezettel bíró boltlátogató talán könnyen maga elé tudja idézni az egy évtizeddel ezelőtti tisztítószerpolcokat: fehér termékek, rajtuk ferde szögben írott piros színű márkanév. Az első színes-szagos általános lemosószer aztán jelentős piacrészt tudott szakítani magának. Mára a legszembetűnőbb a színkavalkád, amely rendkívül bonyolulttá teszi a trade marketinges feladatát, amikor a polcról kiugró wobblert vagy más figyelemfelkeltő anyagot próbál terveztetni. Megoldás lehet a polcsínbe illeszthető LCD-kijelző, amely akár a reklámfilmek lejátszására is alkalmas.
Ujvári Mária
Tisztítószerek fogyasztói átlagára az utóbbi években. Forint/kiszerelési
egység (flakon, doboz, csomag)
Szegmens 2005. 2006. 2006. 2007. Változás
V.-VI. V.-VI. IX.-X. V.-VI. százalékban
2007 MJ/2006 MJ
Mosószer 433 391 494 508 +30
Ablaktisztító 311 306 299 315 +3
folyékony
Ablaktisztító 356 349 337 348 0
szórófejes
Toalett-tisztító 331 350 343 343 –2
WC-be helyezhető
Toalett-tisztító 296 298 323 336 +13
folyékony
Konyhai és fürdő- 560 568 573 604 +6
szobai tisztító
szórófejes
Padlótisztító 521 555 557 569 +2
Súrolószer por 246 245 250 251 +2
Súrolószer krém 309 312 326 344 +10
Általános tisztító- 636 580 542 569 –2
kendő
Forrás: Nielsen
Mosogatószerek fogyasztói átlagára az utóbbi években. Forint/liter
Szegmens 2005. 2006. 2006. 2007. Növekedés
V.-VI. V.-VI. IX.-X. V.-VI. százalékban
2007 MJ/2006 MJ
Folyékony 307 289 296 305 +6
Tabletta 1523 1211 1394 1356 +12
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >