Egymásnak ugorhatnak a vendéglátósok és a kereskedők
Ha a választások után is maradnak az élelmiszer-utalványokat terhelő adók, úgy éles lobbicsata várható a kereskedők és a vendéglátósok között.
Jócskán megcsappant az áruházakban az étkezési utalványok forgalma. A kereskedők szerint a probléma az, hogy az SZJA-változások mellett a törvényhozók változatlanul hagyták a hideg- és melegétel-utalványok elfogadására vonatkozó szabályokat. Melegétel-utalványt csak akkor fogadhatnak el a kereskedők, ha az üzlethelyiségben meleg készételt forgalmazó egység – büfé, látványpékség, grillsütöde – található, és csak az onnan kikerülő áruért lehet ezzel fizetni.
Az új adótörvények alapján a munkáltató kevésbé érdekelt abban, hogy hidegétel-utalványokat adjon dolgozóinak természetbeni juttatásként. Így az adóváltozás gyakorlatilag nettó forgalomcsökkenésként fog jelentkezni a kereskedőknél, méghozzá vélhetőleg nem is kicsivel: az adóváltozás előtt, 2009-ben az áruházláncok összforgalmának 5–10 százalékát tették ki a – főképpen – hidegétel-utalványok.
A boltokban azonban még nem mindenhol tapasztalnak drámai mértékű visszaesést. Ennek oka lehet, hogy hírek szerint a januári adómérték-változás előtt számos cég előbbre hozta a hidegétel-utalvány kiadását.
Úgy hallani, a kereskedői lobbi már készül az új törvényhozási időszakra, s olyan javaslatot tesznek le az asztalra a következő parlamenti ülésszakon, amelyben az szja-törvény átírásával lehetővé tennék, hogy a melegétel-utalványokat áruházakban is fel lehessen használni. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) korábbi nyilatkozatában azzal érvel: a jelenlegi rendszer a dolgozókat is hátrányosan érinti, mivel azok nem mindenütt tudják a munkahelyhez közel beváltani a melegétel-utalványaikat, vagy éppen nincsen elég idejük munka közben vendéglátóhelyre menni.
Természetesen szögesen ellentétesen látják ezt a vendéglátósok, akiket a válság okozta recesszió a kereskedőknél is jóval súlyosabban érintett. Háber Tamás, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének (MVI) elnöke szerint elszomorító, hogy a kereskedők nem a hidegétel-utalványok támogatásának visszaállításáért lobbiznak, hanem a vendéglátásban forgó melegétel-utalványokat próbálják megszerezni – írja a Népszabadság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >