„Egyetlen fix dolog van az életben: a változás”
Több mint három évtizede a magyar édesipar meghatározó szereplője a Mese keksz, a Terefere vagy a Magyarországon évtizedek óta minden konyhában megtalálható háztartási keksz készítője. Hazánk legnagyobb, magyar tulajdonban lévő kekszgyártójaként évente több mint tízezer tonna terméket juttat a hazai háztartások millióiba. A Detki Keksz múltjáról, jelenéről és terveiről beszélgettünk Koósa Péterrel, a cég ügyvezető igazgatójával.
Hogyan indult a Detki Keksz története?
– A nyolcvanas évek elején egy borozás közben született az ötlet. A három alapító cég közül a Magyar Édesipari Vállalat adott két régi kemencét, a Halmajugrán működő Detki Termelőszövetkezet a területet, a Heves Megyei Sütőipari Vállalat pedig a munkaerőt. Megépült a Detki telephelye. Eredetileg csupán négy-öt évre tervezték a vállalatot, amely a kezdetekben évi 500 tonna kekszet gyártott. Az első igazgató az édesapám, Koósa Kálmán volt, aki mindenhez értő jolly jokerként futtatta fel a termelést a nyolcvanas években.
Ehhez képest a cég ma is nagy sikerrel működik, s a hazai édesipar meghatározó szereplőjévé vált az évek során.
– Akkoriban senki nem mert hosszabb távra tervezni, ám jött a privatizáció, és a gazdasági társulást 1992-ben kft.-vé kellett alakítani. Nem sokkal ezután a Detki Keksz három család egyenlő arányú tulajdonába került, ami egyedülálló Magyarországon. Édesanyám, Pavlova Olga 1991-től vezette a céget, a vállalat élén eltöltött 28 év alatt végig élvezte a tulajdonostársak támogatását. A következő mérföldkő az volt, amikor a Detki megvette első új kemencéjét, s ekkor indult el a saját márkás termékek, köztük a mai napig nagyon népszerű háztartási keksz gyártása felé. Az új kemence nagyobb kapacitást, ezáltal több értékesítést is jelentett. Portfóliónk egyre bővült, és a 2000-es évek végén felvetődött az igény arra, hogy bevezessünk egy vállalatirányítási rendszert. Ekkor kerültem a céghez projektmenedzserként, és egyre inkább kiderült számomra, hogy ebben a vállalatban óriási potenciál van.
Min változtattak a korábbiakhoz képest?
– Belekezdtünk egy, mára több mint 4 milliárd forintra rúgó beruházási folyamatba. Eleinte más telephelyben gondolkodtunk, de végül maradtunk Halmajugrán, és inkább technológiába fektettünk, emellett 3500 négyzetméterrel bővítettük a telephelyet, amivel megdupláztuk a területünket, és saját raktárat is építettünk. A célunk az volt, hogy kiegyenlítsük a termelési láncot. 2012-ben vettünk egy újabb kemencét, aztán mártógépet vásároltunk, ezután pedig a kiszolgáló csomagológépek kapacitását növeltük. Létrehoztunk egy sós gyártóüzemet is, vettünk hozzá fűszerezőgépet, majd, ahogy egyre több megrendelésünk lett, megint bővítettük a csomagolóüzemet. 2015-ben gyerekeknek készült krékerekkel jöttünk ki, majd megszületett egyik nagy innovációnk, a burgonya-kekszchips, amelyet gluténmentes termékként értékesítünk.
A bővítések több alkalmazottat is igényelnek. Hogyan küzdöttek meg a közben egyre erősödő munkaerőhiánnyal?
– A térségünkben több száz ember hiányzott, nemcsak nálunk, hanem a körülöttünk egyre szaporodó üzemekből is. Úgy gondoltuk, a helyzet egyre rosszabb lesz, ezért elkezdtük automatizálni a másodlagos csomagolást. Ma már robotok csomagolnak nálunk, s ezzel a termelési volumen 70 százalékát fedtük le. Eközben törekszünk a meglévő munkaerő megtartására, hiszen egy nagyon lojális maggal dolgozunk.
Hogy áll össze a Detki Keksz portfóliója?
– Ma rendkívül divatosak az úgynevezett mentes termékek, így mi is elkezdtük fejleszteni glutén- és cukormentes kínálatunkat: bevezettünk például egy cookies-jellegű terméket. Cégünk legrégebbi és legnagyobb innovációja a darált keksz, amelyet annak idején sajnos nem védettünk le, így a Detki legnagyobb konkurense lemásolta azt. Márka- és piackövető vállalatként ebben mi voltunk az úttörők. A piackutatások azt mutatják, hogy a top10 legnagyobb volumenben értékesített keksz között mindig ott vagyunk termékeinkkel. Nemrég telepítettük a harmadik kemencénket, s ez már egy valóban modern berendezés, nagyon komoly hatásfokkal. Jelenleg 160 alkalmazottunk van, s a teljes édeskeksz-piac 25 ezer tonnájából tízezret mi gyártunk, amelynek 95 százalékát a hazai piacon értékesítjük.
Megkerülhetetlen kérdés a csomagolás és a fenntarthatóság. Erre mi a válasza a Detkinek?
– A fenntarthatóságot a Detkinél is különösen fontosnak tartjuk. Környezetterhelésünket folyamatosan csökkentjük, egyre energiahatékonyabb berendezéseket, és például egyre vékonyabb fóliákat használunk, és elkezdtünk beszélgetni egy, Magyarországon nemrég megjelent biofóliagyártó céggel. Ezenkívül, amikor automatizáltuk a csomagolást, úgynevezett wrap around-technológiát kezdtünk alkalmazni, ami azt jelenti, hogy a kész doboz alapja egy sík kartonlap, nincs szükség átlapolt fülekre. Ennek két előnye van: egyrészt sokkal kevesebb papírra van így szükség, tehát csökken a környezetterhelés, másrészt egy rakaton sokkal nagyobb mennyiséget tudunk leszállítani. Emellett dolgozunk azon is, hogy visszanyerjük a kemencékhez használt gáznál keletkező hőt, s mivel a technológiák folyamatosan egyre modernebbé válnak, úgy gondoljuk, erre hamarosan lesz lehetőségünk. A pálmaolaj- és zsír felhasználását egyelőre nem tudjuk kiváltani, de hozzáteszem, hogy ennek az anyagnak az európai felhasználása a világ felhasználásának mindössze 10-12 százalékát teszi ki.
Szinte kizárólag itthon értékesítenek. Tervezik a nyitást külföldi piacok felé?
– Igen, nagyon szeretnénk más országokban is megjelenni termékeinkkel. Gyakran veszünk részt nemzetközi kiállításokon, folyamatosan szerződünk új partnerekkel, de a tudatos márkaépítést még nem kezdtük el. Keressük a lehetőségeket a környező országokban is, ám ezekben nagyon erős a verseny, ugyanakkor a magyarlakta területeken már jelen vagyunk, és néhány országban a Lidl-láncon keresztül is exportálunk. Egy-két termékcsaládnál már elkészítettük a nemzetközi csomagolást, néhány évig pedig szállítottunk Kínába is, ezt az irányt is szeretnénk folytatni.
A Detki Keksz Kft. megalakulása óta három
magyar család tulajdonában áll, az elsőgenerációs
tulajdonosok, Pavlova Olga, Katona György és
Nagy Lajos között mindig teljes volt az egyetértés
abban, hogy a folyamatos innováció a Detki Keksz
sikerének egyik kulcsa
Hogyan látja a Detki jövőjét?
– A három tulajdonos család abszolút egyetért abban, hogy hosszú távon kell gondolkodnunk, s ezt a tudást és a céget előbb-utóbb átadjuk majd gyerekeinknek. Úgy gondolom, az életben egyetlen fix dolog van – a változás, éppen ezért mindig megpróbáljuk felvenni a változó piaci trendeknek megfelelő stratégiát. A magyar édesipar nem sokszereplős, és csak kevés hazai vállalat van 100 százalékig magyar tulajdonban. Egyszerű kis manufaktúrából lettünk ipari feldolgozóüzem, amely jelenleg több mint 165 cikkelemmel és éves szinten 42 ezer palettányi áruval dolgozik, hiszen Magyarországon majdnem minden kiskereskedelmi üzletláncban megtalálhatók a Detki-termékek. A világ nagyon gyorsan változik körülöttünk, és az elmúlt pár év sok olyan fordulatot hozott, amin mi is meglepődtünk. Ami kedvező, hogy egyre több helyen meg tudtunk jelenni. Sok fogyasztó nem ismeri a Detkit, s azt hiszik róla, hogy egy kis magyar gyár, ám amikor megmutatjuk az üzemünket, mindig meglepődnek, milyen komoly technológiával dolgozunk. A háztartási keksz mindig nagy volumen, de idén már érzékeltük, hogyan nő a kereslet a drágább termékek iránt. Ha nem vettük volna meg az új kemencét, miközben a mártott termékek fogyasztása jelentősen megnövekedett, nehezen tudtuk volna kiszolgálni az igényeket, vagyis a legjobbkor állítottuk üzembe az új kemencesort.
Hogyan próbálják követni az egyre egészségesebb termékeket preferáló fogyasztói igényeket?
– A nemrég installált új kemencének köszönhetően olyan termékek felé tudunk majd bővíteni, amelyek eddig nem szerepeltek a palettánkon. Sok olyan újdonsággal jövünk ki jövőre, amelyek magasabb hozzáadott értéket tartalmaznak majd. Létrehozunk egy új termékcsaládot is. A mottónk a változás, s mindenképpen elindulunk az egészségesebb, cukormentes vagy nádcukorral édesített, teljes kiőrlésű lisztből készült kekszek felé. Mindehhez nagy segítséget fog nyújtani a pályázat útján jövőre megvásárlandó gyúrógép, valamint a sütőüzem bővítése is.
Mennyire optimista?
– Abszolút az vagyok, ezért döntöttünk úgy, hogy folyamatosan beruházunk. Bízunk a hosszú távú jövőben, hiszen mostanra nagyon komoly gyártói bázisunk alakult ki, és jól ismernek bennünket, ráadásul minden hazai üzletlánc, köztük a diszkontok is egyre fontosabbnak tartják, hogy polcaikon ott legyenek a magyar gyártók termékei. Alapító tulajdonosai vagyunk a Magyar Termék Nonprofit Kft.-nek, s úgy véljük, a jövőben továbbra is szükség lesz Magyarországon magyar tulajdonú és az országban működő kekszgyárra, hiszen ez a fogyasztók számára is egyre fontosabb szempont. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >Ma kezdődik a World Science Forum Budapesten
Ma kezdődik Budapesten a World Science Forum (WSF – Tudomány…
Tovább olvasom >DRS-rendszer Magyarországon: tanácsok a sikeres visszaváltáshoz
2024. január 1-jén indult el Magyarországon a DRS (Deposit Return…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >