Egyenletesen alakult a sampon átlagára

Szerző: trademagazin Dátum: 2010. 02. 14. 08:00

A Nielsen által mért 60 háztartási vegyi áru és kozmetikum kiskereskedelmi forgalom szerinti rangsorában a sampon kilencedik. Mintegy 11 milliárd forint az éves piac mérete. Ezzel megelőzi többek között a papír zsebkendőt, toalett-tisztítót, kéz- és testápoló krémet. Értékben a sampon bolti eladása 2 százalékkal emelkedett 2009. január–októberben, az előző év első tíz hónapjához képest. Mennyiségben mínusz 7 százalékot regisztráltunk.
Figyelemre méltó a kereskedelmi márkák viszonylag magas aránya. Rájuk jutott a mennyiségben mért bolti eladás 24 százaléka szeptember–októberben, míg egy évvel korábban még csak 22 százalék.
Az átlagárak viszonylag stabilan alakultak, a júliusi áfaemelés ellenére. Január–februártól a kéthónapos periódusokban a mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagár literenként 1 526 és 1 549 forint között mozgott.
A teljes kiskereskedelmi forgalomból, a típusok közül mind mennyiségben, mind értékben a zsíros hajra való sampon piaci részesedése a legnagyobb. Értékben 19 százalékot regisztrált a Nielsen múlt év első tíz hónapjában ebből a típusból. Utána a sorrend: száraz/töredezett/igénybe vett; festett/dauerolt; minden hajra; normál hajra; vékony hajra.
A teljes samponpiacon a kettő az egyben változat részaránya értékben 15-ről 14 százalékra csökkent, egyik évről a másikra.
A koncentráció folytatódását jelzi, hogy a sampon mennyiségi eladásából a hipermarket piaci részesedése a tavalyelőtt január–októberi 37 százalékról múlt évben 41-re emelkedett.
Ezt a 4 százalékpontot egyrészt a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401–2 500 négyzetméteres csatornától vette el. Mutatója ugyanis 19-ről 17 százalékra csökkent. Másrészt az 50 négyzetméteres és kisebb üzletek részaránya 8-ról 6 százalékra változott.
Mile Gabriella

Kapcsolódó cikkeink