Egy vezérigazgató elvárásai az ellátási lánctól
– Az ellátási lánc működtetői leginkább komplexitásra törekednek, és egyensúlyra a költségek, a szolgáltatások színvonala és fenntarthatósága között – így foglalta össze a CIES The Food Business Forum bécsi konferenciájának témáit Ian Mumby, a világ legnagyobb élelmiszergyártóit és -kereskedőit tömörítő szervezet ellátási lánc munkabizottságának elnöke, a Marks & Spencers operációs igazgatója.Most is sok kereskedelmi vállalat vezetője vett részt a konferencián, ahogyan azt a CIES rendezvényein már megszoktuk. A 33 országból érkezett 215 résztvevő 47 százalékát tették ki a kereskedők. A szakma csúcstalálkozóját a bécsi Stadtparknál lévő Hotel Intercontinentalban tartották, október elején.
Sokféle funkció – fókusz a fogyasztón
Az aktuális trendeket és törekvéseket egy vállalat példáján ismerhettük meg. „Egy CEO elvárásai az ellátási lánccal kapcsolatban” című nyitó előadásában Michel Eeckhout, a Delhaize belga vállalatának vezérigazgatója, egyben a Delhaize-csoport alelnöke megállapította:
– Ma az ellátási lánc sokféle funkciót és tevékenységet jelent. Napjaink kihívása, hogy a fogyasztókra fokuszáló integrált kapcsolatrendszer alakuljon ki az ellátási láncban.
Rámutatott, hogy az integrált ellátási lánc a fogyasztók felé orientálódik. Áttekinti a folyamatot gyártótól a fogyasztóig, és onnan vissza.
A Delhaize vezérigazgatója mul-tifunkcionálisan nézi az ellátási lánc folyamatát, ami magában foglalja a merc-handising, raktározás, logisztika, szállítás, kiskereskedelmi tevékenység és számlázás mellett az informatikát is. Optimalizálja a termékek fizikai mozgását, egyszerűsíti az üzleti partnerek közötti külső, illetve belső információáramlást és kommunikációt.
„Vállalatunk víziója”
Az integrált ellátási lánc előnyei között a tekintélyes belga szakember első helyen említi a támogatást ahhoz, hogy egy vállalat beillessze tevékenységébe a fogyasztókra fokuszáló stratégiát. Azonkívül növeli a forgalmat és a profitot azáltal, hogy az üzletekben optimalizálja a termékek elérhetőségét, és javítja minőségüket.
Az integráció támogatja a vállalat törekvését arra, hogy kiváló színvonalon járuljon hozzá az ellátási lánchoz, illetve javítsa ez irányú tevékenységét. Továbbá fejleszti a funkcionális területek közötti kommunikációt és a tervezést.
Mindezt a Delhaize-nél így szándékoznak átültetni saját gyakorlatukba:
– Vállalatunk víziója, hogy a kereslet kielégítésére fokuszáljon az ellátási lánc, és a folyamat bármikor átlátható legyen. Továbbá optimalizáljuk a tevékenységeket, partnereinkkel hatékonyan működünk együtt, és mindezt a feladattal azonosuló, megfelelő hatáskörrel bíró, képzett munkatársak hajtsák végre.
Naponta 600 teherautó
Elmondta, hogy Belgiumban 2008 augusztusban öt különböző csatorna 760 üzletébe kellett időben eljuttatniuk az árut. Naponta 280 teherautó vitt zöldséget, gyümölcsöt, halat, húst és tejterméket. Csomagolt élelmiszert 170 teherautójuk szállított, italt pedig 150.
Komplex logisztikájuk kiválóan teljesített. Erőssége a koncentráció és a hetenkénti gyakori szállítás az üzletekbe. A reggel rendelt friss áru 80 százalékát másnap reggel kivitték. A többi élelmiszernél az esti rendelések 80 százaléka pedig már másnap a boltokba került.
A rendszer további erőssége, hogy a friss áru göngyölegének 60-70 százalékát újra lehet hasznosítani. Ugyanakkor kényelmi üzleteik számára létrehozták a friss áru speciális logisztikáját.
A további fejlődés iránya, hogy a kisebb alapterületű üzletekbe egyszerre kevesebb árut szállítsanak. Ehhez kisebb szállítási egységeket kell összeállítani. Törekednek arra, hogy az üzletek széles választékot kínáljanak, de egy-egy termékből kisebb készlettel.
Tekintetbe veszik, hogy a növekvő autóforgalom miatt nehezebb a közlekedés, a belgiumi városokban pedig mind kevésbé engedélyezik az éjszakai áruszállítást.
A rövid szavatossági idejű termékeknél külön szervezik a kisebb mennyiségek szállítását, lehetőleg napi gyakorisággal.
A Delhaize cégnél feladatuknak tekintik a környezetbarát raktározást, és mérsékelik a csomagolóanyagok veszteségeit. A szállításoknál növelik a kapacitások kihasználtságát; a kevesebb forduló érdekében egyszerre több üzletbe, többféle árut visznek. Így kevésbé szennyezik a levegőt, s csökkentik a költségeket.
Automatizálják a komissiózást
Az áru mozgását több módszerrel optimalizálják. A szállításkor nagyobb hűtést igénylő zöldségnél és gyümölcsnél jövő év szeptemberétől automatizálják a komissiózást. Ezzel növelik a termelékenységet, csökkentik a szállítás költségeit, és javítják az üzletek kiszolgálását.
Új plasztikládákat vezetnek be, s ezáltal kevesebb kartont és egyéb csomagolóanyagot használnak fel. Így kevesebb hiba csúszik be, és az árut az üzletben könnyebben tudják kihelyezni.
Szintén hűtést igénylő, nagyobb súlyú zöldségnél és gyümölcsnél, mint például burgonya, hagyma vagy citrus, szintén automatizálják a komissiózást.
Az egalizált gyűjtőcsomagolások bevezetését ugyancsak jövő évre tervezik.
Egységes raklapokat alakítanak ki, és központi diszpécserszolgálat fogja koordinálni a szállításokat, hogy kihasználják a járművek kapacitását, tervbe vették a kétszintű szállító járművek használatát.
A raklapok és ládák azonosításához bevezetik a rádiófrekvenciás azonosítást (RFID).
Javítják a bolti készletek nyilvántartását, és az informatikai rendszert jobban alkalmassá teszik majd a rendelések támogatására. Szoftvereket használnak ahhoz, hogy a szállítók is lássák a polcon lévő készletet, az áru elérhetőségét. Boltspecifikus planogramokat használnak, és növelik a polcra kész csomagolással forgalmazandó áruk arányát. A polcra kész csomagolást jelenleg 1000 cikkelemnél tesztelik, és kedvező eredmények esetén 2009-ben be is vezetik. Mindezt kiegészítik a fogyasztók szegmenseire vonatkozó adatokkal.
Megszüntethető a készlethiány
Mindennek mi a haszna? Michel Eeckhout első helyen említi, hogy a rendeléseket 50 százalékkal gyorsabban akarják kielégíteni. Céljuk, hogy csökkentsék a téves rendelések arányát. Ugyanígy a készlethiányt. Szintén el akarják érni, hogy kevesebb áru tűnjön el az ellátási láncban.
A boltspecifikus planogrammal jobban elérhető, hogy a megfelelő termék a megfelelő helyen legyen, a megfelelő időben és mennyiségben. A készlethiány megszüntethető vagy legalábbis minimalizálható. Ugyanakkor a lassabban forgó termékeknél mérsékelhető a túlkészletezés. Összességében növelhető a forgalom, kisebbek lesznek a költségek, nagyobb lesz a profit.
A fogyasztók szegmenseit tartalmazó adatok segítségével megállapítható, hogy egy termék milyen sikeresen szerepel. Megismerhető adott termék vásárlóinak köre. Azon kívül az újravásárlók száma is feltárható. Szintén tájékoztatnak az adatok arról, hogy adott kosárban mely árucikkeket vásárolják együtt. Ezeket figyelembe lehet venni a planogramnál, és lehetővé válik a választék optimalizálása.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >Vállalkozásra szabott csarnokok segítik a KKV-k fejlődését és növekedését
A RaktárAD belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező logisztikai fejlesztő új fejezetet…
Tovább olvasom >