Egy tanulmány szerint a fenntarthatósági címkék hatással vannak a vöröshús-fogyasztásra
Egy a Journal of the American Medical Association (JAMA) folyóiratban nemrégiben közzétett tanulmány szerint a fogyasztók hajlamosabbak elkerülni a vörös húst, ha az éghajlatra gyakorolt hatást jelző címkéket mutatnak nekik.
Az 5049 amerikai fogyasztó megkérdezésével készült tanulmányban a résztvevőknek egy gyorsétterem étlapját mutatták be, amelyen 14 tétel szerepelt, köztük hús, csirke, növényi alapú főételek és saláták. A résztvevőket arra kérték, hogy válasszanak egyet az ételek közül. Az étlapokon háromféle címkézési lehetőség szerepelt.
Az eredmények azt mutatták, hogy azon fogyasztók közel 25%-a, akiknek a „jelentősen befolyásolja a klímát” címkét mutatták, nagyobb valószínűséggel választottak fenntartható menüpontot, mint a kontrollcsoport. Azok, akiknek a „mérsékelten befolyásolja a klímát” címkét mutatták, 10%-kal nagyobb valószínűséggel választanak fenntartható menüpontot, mint azok a fogyasztók, akiknek az „azonnali beavatkozást igényel” kóddal ellátott címkét adták.
„Ezek az eredmények azt sugallják, hogy az éghajlatra gyakorolt hatást mutató menücímkék hatékony stratégiát jelenthetnek a fenntarthatóbb éttermi ételválasztás népszerűsítésére, és hogy az éghajlatra nagy hatást gyakorló tételeket kiemelő címkék lehetnek a leghatékonyabbak” – írták a tanulmány szerzői.
A szerzők megjegyezték, hogy az eddig bevezetett önkéntes iparági címkék elsősorban az alacsony üvegházgáz-kibocsátást vagy a fenntartható tételeket jelző pozitív címkék voltak, mint például a Panera étterem által bevezetett Cool Food Meals. Ez a teljes digitális étlapon azonosítja az alacsonyabb éghajlati lábnyomú ételeket, a jelvény pedig megjelenik a weboldalon és a mobilalkalmazásban is. Amikor a Panera 2020-ban elindította a programot, az előételek 55%-a kapott Cool Food Meals minősítést .
A tanulmány szerint a negatívan megfogalmazott címkék hatékonyabbak lehetnek, mint a pozitívan megfogalmazott címkék.
„Nem valószínű, hogy az ipar önként alkalmazna negatívan keretezett címkéket” – írták a tanulmány szerzői. „Lehet, hogy egy ilyen megközelítést jogszabály vagy szabályozás útján kell kötelezővé tenni vagy ösztönözni.”
Kapcsolódó cikkeink
A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >