Egy tanulmány szerint a fenntarthatósági címkék hatással vannak a vöröshús-fogyasztásra

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2023. 02. 08. 09:39

Egy a Journal of the American Medical Association (JAMA) folyóiratban nemrégiben közzétett tanulmány szerint a fogyasztók hajlamosabbak elkerülni a vörös húst, ha az éghajlatra gyakorolt hatást jelző címkéket mutatnak nekik.

Az 5049 amerikai fogyasztó megkérdezésével készült tanulmányban a résztvevőknek egy gyorsétterem étlapját mutatták be, amelyen 14 tétel szerepelt, köztük hús, csirke, növényi alapú főételek és saláták. A résztvevőket arra kérték, hogy válasszanak egyet az ételek közül. Az étlapokon háromféle címkézési lehetőség szerepelt.

Az eredmények azt mutatták, hogy azon fogyasztók közel 25%-a, akiknek a „jelentősen befolyásolja a klímát” címkét mutatták, nagyobb valószínűséggel választottak fenntartható menüpontot, mint a kontrollcsoport. Azok, akiknek a „mérsékelten befolyásolja a klímát” címkét mutatták, 10%-kal nagyobb valószínűséggel választanak fenntartható menüpontot, mint azok a fogyasztók, akiknek az  „azonnali beavatkozást igényel” kóddal ellátott címkét adták.

„Ezek az eredmények azt sugallják, hogy az éghajlatra gyakorolt hatást mutató menücímkék hatékony stratégiát jelenthetnek a fenntarthatóbb éttermi ételválasztás népszerűsítésére, és hogy az éghajlatra nagy hatást gyakorló tételeket kiemelő címkék lehetnek a leghatékonyabbak” – írták a tanulmány szerzői.

A szerzők megjegyezték, hogy az eddig bevezetett önkéntes iparági címkék elsősorban az alacsony üvegházgáz-kibocsátást vagy a fenntartható tételeket jelző pozitív címkék voltak, mint például a Panera étterem által bevezetett Cool Food Meals. Ez a teljes digitális étlapon azonosítja az alacsonyabb éghajlati lábnyomú ételeket, a jelvény pedig megjelenik a weboldalon és a mobilalkalmazásban is. Amikor a Panera 2020-ban elindította a programot, az előételek 55%-a kapott Cool Food Meals minősítést .

A tanulmány szerint a negatívan megfogalmazott címkék hatékonyabbak lehetnek, mint a pozitívan megfogalmazott címkék.

„Nem valószínű, hogy az ipar önként alkalmazna negatívan keretezett címkéket” – írták a tanulmány szerzői. „Lehet, hogy egy ilyen megközelítést jogszabály vagy szabályozás útján kell kötelezővé tenni vagy ösztönözni.”

Food Business News

Kapcsolódó cikkeink