Egy tanulmány szerint a fenntarthatósági címkék hatással vannak a vöröshús-fogyasztásra
Egy a Journal of the American Medical Association (JAMA) folyóiratban nemrégiben közzétett tanulmány szerint a fogyasztók hajlamosabbak elkerülni a vörös húst, ha az éghajlatra gyakorolt hatást jelző címkéket mutatnak nekik.
Az 5049 amerikai fogyasztó megkérdezésével készült tanulmányban a résztvevőknek egy gyorsétterem étlapját mutatták be, amelyen 14 tétel szerepelt, köztük hús, csirke, növényi alapú főételek és saláták. A résztvevőket arra kérték, hogy válasszanak egyet az ételek közül. Az étlapokon háromféle címkézési lehetőség szerepelt.
Az eredmények azt mutatták, hogy azon fogyasztók közel 25%-a, akiknek a „jelentősen befolyásolja a klímát” címkét mutatták, nagyobb valószínűséggel választottak fenntartható menüpontot, mint a kontrollcsoport. Azok, akiknek a „mérsékelten befolyásolja a klímát” címkét mutatták, 10%-kal nagyobb valószínűséggel választanak fenntartható menüpontot, mint azok a fogyasztók, akiknek az „azonnali beavatkozást igényel” kóddal ellátott címkét adták.
„Ezek az eredmények azt sugallják, hogy az éghajlatra gyakorolt hatást mutató menücímkék hatékony stratégiát jelenthetnek a fenntarthatóbb éttermi ételválasztás népszerűsítésére, és hogy az éghajlatra nagy hatást gyakorló tételeket kiemelő címkék lehetnek a leghatékonyabbak” – írták a tanulmány szerzői.
A szerzők megjegyezték, hogy az eddig bevezetett önkéntes iparági címkék elsősorban az alacsony üvegházgáz-kibocsátást vagy a fenntartható tételeket jelző pozitív címkék voltak, mint például a Panera étterem által bevezetett Cool Food Meals. Ez a teljes digitális étlapon azonosítja az alacsonyabb éghajlati lábnyomú ételeket, a jelvény pedig megjelenik a weboldalon és a mobilalkalmazásban is. Amikor a Panera 2020-ban elindította a programot, az előételek 55%-a kapott Cool Food Meals minősítést .
A tanulmány szerint a negatívan megfogalmazott címkék hatékonyabbak lehetnek, mint a pozitívan megfogalmazott címkék.
„Nem valószínű, hogy az ipar önként alkalmazna negatívan keretezett címkéket” – írták a tanulmány szerzői. „Lehet, hogy egy ilyen megközelítést jogszabály vagy szabályozás útján kell kötelezővé tenni vagy ösztönözni.”
Kapcsolódó cikkeink
Zöld minimum javaslatcsomagot dolgozott ki az ÉVOSZ
Az ÉVOSZ Fenntarthatósági Tagozata „Zöld minimum” néven jegyzett javaslatcsomagot dolgozott…
Tovább olvasom >A Ferrero alapanyagainak már 90%-a visszakövethető
Jelentős előrelépésről számolt be a Ferrero Csoport 16. Fenntarthatósági jelentésében…
Tovább olvasom >A magyar fogyasztók továbbra is árérzékenyek, de egyre fontosabb a környezetvédelem
A PENNY évek óta következetesen vezet be olyan fenntartható megoldásokat,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Globális élelmiszer-drágulást hozhat a pálmaolaj-krízis
A világ legnagyobb pálmaolaj-exportőrei, Indonézia és Malajzia a következő években…
Tovább olvasom >Véget ért a vámmentes Kánaán: Trump globális korlátozása felforgatja az e-kereskedelmet
Donald Trump felfüggesztette a 800 dollár alatti értékű nemzetközi csomagok…
Tovább olvasom >Új irányt vesz az Auchan: kisebb boltokkal lépne szintet a hipermarketlánc
Az Auchan Magyarország új stratégiát hirdetett: a következő években kisebb…
Tovább olvasom >