Egy tanulmány szerint a fenntarthatósági címkék hatással vannak a vöröshús-fogyasztásra
Egy a Journal of the American Medical Association (JAMA) folyóiratban nemrégiben közzétett tanulmány szerint a fogyasztók hajlamosabbak elkerülni a vörös húst, ha az éghajlatra gyakorolt hatást jelző címkéket mutatnak nekik.
Az 5049 amerikai fogyasztó megkérdezésével készült tanulmányban a résztvevőknek egy gyorsétterem étlapját mutatták be, amelyen 14 tétel szerepelt, köztük hús, csirke, növényi alapú főételek és saláták. A résztvevőket arra kérték, hogy válasszanak egyet az ételek közül. Az étlapokon háromféle címkézési lehetőség szerepelt.
Az eredmények azt mutatták, hogy azon fogyasztók közel 25%-a, akiknek a „jelentősen befolyásolja a klímát” címkét mutatták, nagyobb valószínűséggel választottak fenntartható menüpontot, mint a kontrollcsoport. Azok, akiknek a „mérsékelten befolyásolja a klímát” címkét mutatták, 10%-kal nagyobb valószínűséggel választanak fenntartható menüpontot, mint azok a fogyasztók, akiknek az „azonnali beavatkozást igényel” kóddal ellátott címkét adták.
„Ezek az eredmények azt sugallják, hogy az éghajlatra gyakorolt hatást mutató menücímkék hatékony stratégiát jelenthetnek a fenntarthatóbb éttermi ételválasztás népszerűsítésére, és hogy az éghajlatra nagy hatást gyakorló tételeket kiemelő címkék lehetnek a leghatékonyabbak” – írták a tanulmány szerzői.
A szerzők megjegyezték, hogy az eddig bevezetett önkéntes iparági címkék elsősorban az alacsony üvegházgáz-kibocsátást vagy a fenntartható tételeket jelző pozitív címkék voltak, mint például a Panera étterem által bevezetett Cool Food Meals. Ez a teljes digitális étlapon azonosítja az alacsonyabb éghajlati lábnyomú ételeket, a jelvény pedig megjelenik a weboldalon és a mobilalkalmazásban is. Amikor a Panera 2020-ban elindította a programot, az előételek 55%-a kapott Cool Food Meals minősítést .
A tanulmány szerint a negatívan megfogalmazott címkék hatékonyabbak lehetnek, mint a pozitívan megfogalmazott címkék.
„Nem valószínű, hogy az ipar önként alkalmazna negatívan keretezett címkéket” – írták a tanulmány szerzői. „Lehet, hogy egy ilyen megközelítést jogszabály vagy szabályozás útján kell kötelezővé tenni vagy ösztönözni.”
Kapcsolódó cikkeink
Mindent a házi kedvencnek! – Euromonitor International 2025
A globális kisállatgondozási piac 2025-ben várhatóan eléri a 215 milliárd…
Tovább olvasom >Költségtudatosság és tech-nyitottság – így utaznak külföldre a magyarok idén a Visa felmérése szerin
A magyarok 36%-a tervez külföldi nyaralást a közelgő szabadsága alatt,…
Tovább olvasom >Corvinus-kutatás: Nők vezetik a fenntarthatóbb gazdaságokat
Jobban optimalizálják az erőforrásokat, ökohatékonyabbak a nők által vezetett mezőgazdasági…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor: az árréscsökkentést új termékekre is be fogjuk vezetni, ha szükséges
Az árrésszabályozást fenn kell tartani, mert az indokolatlan áremelésekkel szemben…
Tovább olvasom >Kik nyertek és kik buktak 2024-ben? – Látványos eredménykülönbségek az élelmiszer-kiskereskedelemben
A 2024-es üzleti év mérlege az élelmiszer-kiskereskedelmi szektorban látványosan kettévált:…
Tovább olvasom >Felfutóban a hazai ginpiac – A SPAR szerint a vásárlók egyre tudatosabbak, és nyitottak a magyar márkákra
A gin értékesítése az elmúlt években látványosan erősödött a magyar…
Tovább olvasom >