Egy szinttel feljebb
Létezik egy 21. századi üzleti trend, aminek egyelőre még magyar elnevezése sincs (angolul: premiumization). A hagyományos termékek és szolgáltatások magasabb szintre emeléséről, no meg eladásáról szól. Elsősorban az évi sok tíz-ezer új márkát produkáló élelmiszeriparra jellemző az új irányzat. Ennek a tendenciának a szülöttei például a hatszor lepárolt vodkák, az extrém forrásokból származó ásványvizek és hasonlók, de a gazdaság sok más területén is találkozhatunk az új üzleti attitűd „eredményeivel”. Azt nyilván mondanunk sem kell: a trend térnyerése a gazdagabb országok telített kínálatú piacain figyelhető meg főként.
A „luxusodással”, úgy tűnik, mára a gyorséttermi kultúrának is (vagy nevezzük előkelőbben snackkultúrának) találkoznia kellett: a McDonald’s néhány szofisztikált enteriőrű éttermet rendezett be Londonban. Hinné ön, hogy a képeinken látható kagylófotelek és a művészi értékű dekoráció a falon egy McDonald’s gyorsétterem berendezéséhez tartoznak?
Ezek az üzletek lehettek akár egy nagyszabású projekt kísérleti elemei is, ugyanis a sikeres főpróba után a McDonald’s a hírek szerint közel 1300 nyugat-európai éttermében cseréli le a jól ismert sárga-fehér műanyag bútorait lime-zöld színű dizájner székekre és sötét bőrborítású elemekre. Az év végére tervezett átalakítás költségei meghaladják a 600 millió eurót (150 milliárd forint). Van is miért Európa kedvében járni: a cég az óceánon innen működő 6500 üzlete kétszer akkora forgalmat bonyolít, mint a 14 000 „hazai”.