Egy kitörési pont: kóser élelmiszerek
Kis ország vagyunk, így az élelmiszer-termelés terén is elsősorban a piaci rések, speciális részpiacok jelentenek lehetőséget a világpiacon. Egyik ilyen ígéretes piac a kóser termékeké, amely folyamatosan bővül, és lehetőséget ad a biztonságos, magas minőségű élelmiszerek jó áron történő értékesítésére.Most, hogy Magyarország ismét külkereskedelme fellendítésén fáradozik, számos akadályba ütközik a nyugati piacokon korábban élvezett helye visszahódítása során: ilyenek az Európai Unió szabta kvóták, a szállítási költségek, a megfelelő termékek kiválasztása. Ezért vissza kell térni a kiinduló ponthoz és ismét fel kell tenni a legalapvetőbb kérdéseket. Hogyan lehet bejutni a világpiacra? Merre célszerű az erőfeszítéseket összpontosítani?
Kóserség, mint a minőség szinonimája
A célpiacokra egyik példaként a kóser termékek hozhatók fel. Csak az Egyesült Államokban 35 milliárd USD-t költenek kóser termékek vásárlására; a kóserpiac hatalmas, az egész világra kiterjed, és folyamatosan bővül.
Az utóbbi tíz esztendő során a kóser élelmiszerek ipara hatalmas növekedésen ment keresztül. A kóserpiac látványos fejlődése több, külön-külön is fontos tényező együttes hatásának tulajdonítható.
A legfontosabb célcsoportok vizsgálata azt mutatta, hogy a vevők (zsidó és nem zsidó származásúak együttesen) 20-25-ször gyakrabban fogyasztanak kóser termékeket, mint a kóserszabályoknak meg nem felelőket.
A kóser termékek népszerűsége a nem kóser jellegűekkel szemben egészségügyi előnyökre vezethető vissza.
Az alacsony kalóriaértékű diétát folytató fogyasztók igénye a sertészsír felváltása növényi olajokkal. Mivel egyes élelmiszer-feldolgozó cégek megkísérlik a magas koleszterintartalmú összetevőket egészségesebb alapanyagokkal kiváltani, egyre közelebb kerülnek a kóser termékek összetételéhez. Ez egyszerűbbé teszi a hivatalos kóser minősítés elnyerését.
A „kóser” kifejezés bevonult a napi beszédfordulatokba és a kiváló minőségű termékek szinonimájává vált. Mivel a kóserszabályok felügyelete alá tartozó élelmiszer-feldolgozó üzemek nemcsak termékeik egészséges beltartalmáról, hanem a feldolgozási folyamatok biztonságáról és tisztaságáról is híresek, a fogyasztók véleménye szerint a kóser termékek a legjobb minőségűek.
Mindegy, hogy ideológiai vagy egészségügyi okokból, mindenesetre a vegetáriánusok közössége világszerte komoly piaci részarányt jelent. Ez az irányzat addig ment, hogy az Egyesült Királyságban egyes termékek címkéjén már külön fel van tüntetve, hogy vegetáriánus fogyasztásra alkalmas. A vegetáriánusok egyben a kóser termékek fogyasztói is. A kóser minősítést jelző címke biztosítja a vegetáriánus fogyasztót a termék kiváló minőségéről.
Ezen túlmenően, az egyes termékeken feltüntetett „non-dairy” (nem tejüzemi), vagy „parve” jelzést (a kifejezés azt jelenti, hogy a termék nemcsak hogy nem tartalmaz sem húst, sem tejterméket, de előállítására nem használtak fel olyan berendezést vagy gépet, amelyen egyébként hús-, vagy tejterméket is előállítanak) nagyra értékelik a tejterméket fogyasztani nem tudók és azok, akik saját elhatározásból nem kívánnak tejterméket fogyasztani.
Mozduló nagyok
A kóser élelmiszereket előállítani nem tudó nagyvállalatok is elismerik a kóserpiac pénzügyi jelentőségét, és stratégiai beruházókként jelennek meg az e célra alkalmas cégek felvásárlásakor. 1993-ban például a hatalmas chicagói fogyasztásicikk-gyártó, a Sara Lee Corp. felvásárolt egy viszonylag kisméretű társaságot, a Bessin Corporationt, amely a Best Kosher és a Sinai Kosher márkájú hústermékeket állította elő (ez a két márka vezető helyen állt a kóser termékek piacán).
Gail Farrell, a Cowboy Caviar Inc. elnöke egy ízben bejelentette, hogy a kóser minősítés megszerzésének évétől számítva a zöldséges makaróni és a makaróniszósz termékeik árbevétele 15 százalékkal növekedett.
A kilencvenes évek elején az USA-ban forgalmazott Danone Plain Yogurt megkapta a kóser minősítést. Az első kilenc hónapban a bevétel 2 millió dollárral növekedett, miközben az új marketingkampányra, újfajta csomagolásra és a rabbi által végzett felügyeletre a cég kevesebb, mint 125 000 USD-t fordított.
Sz. K.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >