Egy kitörési pont: kóser élelmiszerek
Kis ország vagyunk, így az élelmiszer-termelés terén is elsősorban a piaci rések, speciális részpiacok jelentenek lehetőséget a világpiacon. Egyik ilyen ígéretes piac a kóser termékeké, amely folyamatosan bővül, és lehetőséget ad a biztonságos, magas minőségű élelmiszerek jó áron történő értékesítésére.Most, hogy Magyarország ismét külkereskedelme fellendítésén fáradozik, számos akadályba ütközik a nyugati piacokon korábban élvezett helye visszahódítása során: ilyenek az Európai Unió szabta kvóták, a szállítási költségek, a megfelelő termékek kiválasztása. Ezért vissza kell térni a kiinduló ponthoz és ismét fel kell tenni a legalapvetőbb kérdéseket. Hogyan lehet bejutni a világpiacra? Merre célszerű az erőfeszítéseket összpontosítani?
Kóserség, mint a minőség szinonimája
A célpiacokra egyik példaként a kóser termékek hozhatók fel. Csak az Egyesült Államokban 35 milliárd USD-t költenek kóser termékek vásárlására; a kóserpiac hatalmas, az egész világra kiterjed, és folyamatosan bővül.
Az utóbbi tíz esztendő során a kóser élelmiszerek ipara hatalmas növekedésen ment keresztül. A kóserpiac látványos fejlődése több, külön-külön is fontos tényező együttes hatásának tulajdonítható.
A legfontosabb célcsoportok vizsgálata azt mutatta, hogy a vevők (zsidó és nem zsidó származásúak együttesen) 20-25-ször gyakrabban fogyasztanak kóser termékeket, mint a kóserszabályoknak meg nem felelőket.
A kóser termékek népszerűsége a nem kóser jellegűekkel szemben egészségügyi előnyökre vezethető vissza.
Az alacsony kalóriaértékű diétát folytató fogyasztók igénye a sertészsír felváltása növényi olajokkal. Mivel egyes élelmiszer-feldolgozó cégek megkísérlik a magas koleszterintartalmú összetevőket egészségesebb alapanyagokkal kiváltani, egyre közelebb kerülnek a kóser termékek összetételéhez. Ez egyszerűbbé teszi a hivatalos kóser minősítés elnyerését.
A „kóser” kifejezés bevonult a napi beszédfordulatokba és a kiváló minőségű termékek szinonimájává vált. Mivel a kóserszabályok felügyelete alá tartozó élelmiszer-feldolgozó üzemek nemcsak termékeik egészséges beltartalmáról, hanem a feldolgozási folyamatok biztonságáról és tisztaságáról is híresek, a fogyasztók véleménye szerint a kóser termékek a legjobb minőségűek.
Mindegy, hogy ideológiai vagy egészségügyi okokból, mindenesetre a vegetáriánusok közössége világszerte komoly piaci részarányt jelent. Ez az irányzat addig ment, hogy az Egyesült Királyságban egyes termékek címkéjén már külön fel van tüntetve, hogy vegetáriánus fogyasztásra alkalmas. A vegetáriánusok egyben a kóser termékek fogyasztói is. A kóser minősítést jelző címke biztosítja a vegetáriánus fogyasztót a termék kiváló minőségéről.
Ezen túlmenően, az egyes termékeken feltüntetett „non-dairy” (nem tejüzemi), vagy „parve” jelzést (a kifejezés azt jelenti, hogy a termék nemcsak hogy nem tartalmaz sem húst, sem tejterméket, de előállítására nem használtak fel olyan berendezést vagy gépet, amelyen egyébként hús-, vagy tejterméket is előállítanak) nagyra értékelik a tejterméket fogyasztani nem tudók és azok, akik saját elhatározásból nem kívánnak tejterméket fogyasztani.
Mozduló nagyok
A kóser élelmiszereket előállítani nem tudó nagyvállalatok is elismerik a kóserpiac pénzügyi jelentőségét, és stratégiai beruházókként jelennek meg az e célra alkalmas cégek felvásárlásakor. 1993-ban például a hatalmas chicagói fogyasztásicikk-gyártó, a Sara Lee Corp. felvásárolt egy viszonylag kisméretű társaságot, a Bessin Corporationt, amely a Best Kosher és a Sinai Kosher márkájú hústermékeket állította elő (ez a két márka vezető helyen állt a kóser termékek piacán).
Gail Farrell, a Cowboy Caviar Inc. elnöke egy ízben bejelentette, hogy a kóser minősítés megszerzésének évétől számítva a zöldséges makaróni és a makaróniszósz termékeik árbevétele 15 százalékkal növekedett.
A kilencvenes évek elején az USA-ban forgalmazott Danone Plain Yogurt megkapta a kóser minősítést. Az első kilenc hónapban a bevétel 2 millió dollárral növekedett, miközben az új marketingkampányra, újfajta csomagolásra és a rabbi által végzett felügyeletre a cég kevesebb, mint 125 000 USD-t fordított.
Sz. K.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >