Egy kicsi torma mindenkinek kell

Szerző: Szalai László Dátum: 2025. 02. 20. 16:55

A húsvéti asztalról, a sonka és a tojás mellől nem hiányozhat a torma, a majonéz, a mustár sem. A szószok, dresszingek forgalmazói különösen erősen készülnek az idei szezonra. Egyfelől a csillapuló infláció erősödő vásárlási kedvhez vezethet, másfelől a kései húsvét (jó idő esetén) a kezdődő grillszezonnal ér össze, így a célzott marketing-erőfeszítések dupla haszonnal kecsegtetnek.

A cikk a Trade magazin 2025/2-3. lapszámában olvasható.

Továbbra is gyomrával ünnepel a magyar, ezért aztán a nedves ételízesítők, szószok eladásainak két legerősebb szezonja változatlanul a karácsony és a húsvét. A tavalyi évet Szűcs-Bundik Tímea, az Unilever Hungary Kft. dressing brand managere így értékeli:

– A dresszingpiac, az elmúlt évek mintáját követve, továbbra is inkább értékben tud növekedni, ám a kategóriára jellemző volumen-visszaesés immáron mérséklődni látszik. A 2024-es év második felére jellemző, javuló infláció a keresletben is megmutatkozott: a piac promóciós árszínvonala kedvezőbb ajánlatokat kínált, aminek köszönhetően nőtt a fogyasztói hajlandóság.

Optimizmus fenntartásokkal

Bazsó Rita
marketingigazgató
Univer Product

A tavaly húsvéti szezon megfelelt az előzetes elvárásoknak, jelzi Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. marketingigazgatója:

– Az időszak a nedves ételízesítők, szószok és tormák piacán mérsékelt növekedést hozott. A kulcsfontosságú termékek esetében kiemelten figyelünk a megfelelő árstratégia és akciós politika alkalmazására. A tavalyi évhez képest az infláció enyhülése várhatóan kedvező hatással lesz a vásárlóerőre, ami fokozza optimizmusunkat a 2025-ös évkezdés és a közelgő húsvéti szezon kapcsán. Nehézséget jelent azonban, hogy a torma nyersanyag­ára jelentős mértékben növekedett, ami az idei húsvétra már magasabb késztermékárat fog eredményezni.

Mika Gábor
értékesítési vezető
KOCH’s Torma

– A 2024-es húsvét a prémium termékek iránti kereslet növekedését hozta – mondja Mika Gábor, a KOCH’s Torma Kft. értékesítési vezetője. – 2025-ben a derűlátó prognózisok ellenére az infláció okozta kereslet-visszaeséssel nagy kihívások elé néz a teljes iparág az egyébként is árérzékeny magyar vásárlói piacon.

Az infláció mérséklődése ugyan biztató, de a fogyasztók vásárlóereje még nem tért vissza teljesen a korábbi szintre – erre figyelmeztet Siróné Váradi Júlia, a Tormaricum Kft. üzletfejlesztési igazgatója is. Így az olyan trendek, mint például az egészségtudatosság, ugyan folyamatosan jelen vannak a fejlett országokban, mégis hazánkban viszonylag szűk az a vásárlói réteg, amely folyamatosan hajlandó akár magasabb árat is fizetni a magasabb minőségű termékekért; és még szűkebb a réteg, amely a helyi termékeket részesíti előnyben, ha az import alternatíva szignifikánsan olcsóbb. Ezért igyekeznek a termékeiket olyan árszintben tartani, hogy a hazai torma­krém választása ne terhelje meg a vásárlók pénztárcáját.

Siróné Váradi Júlia
üzletfejlesztési igazgató
Tormaricum

– A 2024-es év egyik legjelentősebb piaci tanulsága az volt, hogy éppen ebben a kiemelt időszakban a nagy- és kiskereskedelmi szereplők olyan árképzési stratégiát alkalmaztak saját márkás termékeik esetében, amely jelentős piaci torzulásokat eredményezett az alacsony árkategóriák irányába – állapítja meg Siróné Váradi Júlia. – Ez a helyzet nemcsak a prémium minőséget képviselő termékek pozícióját gyengítette, hanem hosszabb távon a kategória értékének csökkenéséhez is vezethet.

Czugéber Nóra-Lacikonyha

Czugéber Nóra
brand manager
Lacikonyha Magyarország

– A 2025-ös év is kihívásokkal lesz teli, de optimistán tekintünk az előttünk álló húsvéti szezonra – jelzi Czugéber Nóra, a Lacikonyha Magyarország Kft. senior brand managere. – Továbbra is azt látjuk, hogy a vásárlók számára a kedvező ár mellett a minőség és a remek ár-érték arány kiemelt fontosságú. Az emberek továbbra is hangsúlyt fektetnek a minőségi, ízletes kiegészítőkre az ünnepi asztalon, és a mi célunk, hogy még több választási lehetőséget kínáljunk a vásárlóinknak, bármilyen ízlésvilágot is keressenek.

 

 

Húsvét és kerti parti kéz a kézben

Az Unilevernél úgy tapasztalják, hogy a dresszing pozíciója – már csak az otthonfőzés COVID óta tapasztalható reneszánsza miatt is – stabil, sőt, a fogyasztók érzékelhetően visszatérnek a márkázott termékekhez.

Szűcs-Bundik Tímea
dressing brand manager
Unilever Hungary

– A vásárlási döntés fő mozgatórugója az árkedvezmény, de még mindig motiváló erejük van a nagyobb értékű nyereményjátékoknak is. A fogyasztói kosár láthatóan a nagyobb, családi kiszerelések irányába mozdult az elmúlt időszakban a főbb szószok esetében, azonban az ízesített szószok vonatkozásában a fogyasztók szívesen választanak és tesznek a (grill)asztalra többféle, különleges ízvilágú termékeket, kisebb kiszerelésekben – foglalja össze a trendeket Szűcs-Bundik Tímea. – A megfontolt, takarékos vásárlások nagy része a diszkontok felé tereli az értékesítési csatornák súlyát, azonban kiemelendő, hogy 2024-ben jellemző volt a szupermarketek és kisebb trade üzletek piacrésznyerése, míg a hiperek veszítettek a fontosságukból.

Az idei év a szószpiac szereplőit izgalmas kihívás elé állítja: a kivételesen késői húsvét (április 20–21.) jószerivel egybeesik a grillszezon kezdetével. Így aztán portfólió és kihelyezések tekintetében az ünnep elengedhetetlen alapszószai és a kertipartik változatos grillszószai egyformán fontos szerepet kaphatnak.

– Ebben az időszakban a Globus az ismert és szeretett ketchup-mustár-majonéz portfóliójával az ünnepi ételeket teszi „mocskosul finommá”, míg a grillszezonra a Hellmann’s széles választéka biztosítja az ellenállhatatlanul jó ízű és krémes szószokat, illetve az idei újdonságot, mely az igazán csípős ízeket kedvelőknek készült – árulja el az Unilever Hungary Kft. dressing brand managere.

A tavalyi UEFA 2024 együttműködés fő üzenete az Unilever számára a szurkolás és a grillezés szoros kapcsolata, így idén ezen a vonalon tervezik folytatni a kampányaikat. A Globus esetében egy különleges márkanagyköveti együttműködéssel és ehhez széles körű megjelenési formákkal is készülnek, mind ATL- és BTL-fronton. A Hellmann’s esetében pedig a fókusz változatlanul az ízeken lesz.

A fogyasztók vásárlóereje még nem tért vissza teljesen a korábbi szintre, ezért a modern igényekre felelő termékek iránti kereslet egyelőre korlátozott

Csípős hangulatban

Az Univernél a 2024-es húsvéti szezonban is a hagyományos, illetve szezonális termékek – majonéz, ketchup, mustár, torma és majonézes torma – iránt mutatkozott a legnagyobb kereslet.

– A vásárlói visszajelzések alapján a csípős ízek/szószok továbbra is népszerűek, ezért idén is bővítjük „megPistázott” termékeink kínálatát – jelenti be Bazsó Rita. – Ezúttal a tormát fogjuk az Erős Pistával párosítani.

A marketingigazgató szerint idén az árérzékenység erősödése miatt az árakciók és promóciók kulcsszerepet játszanak az eladások ösztönzésében. A kisebb kiszerelések iránti kereslet stabil, miközben a praktikus és fenntartható csomagolási megoldások iránt is növekvő az érdeklődés. A vásárlók takarékosabb szemlélete leginkább az árkategóriák választásában és az akciók iránti keresletben érzékelhető.

– Napjainkban elengedhetetlen, hogy a marketingkommunikáció minden releváns csatornát lefedjen, ezért 2025-ben is komplex stratégiával készülünk – hangsúlyozza Bazsó Rita. – Online jelenlétünket tovább erősítjük a legnépszerűbb platformokon, így TikTokon, Instagramon és Facebookon is célzott kampányokkal érjük el a fogyasztókat. ATL-területen TV-spotokkal és rádiós együttműködésekkel tervezzük növelni a márkaismertséget, miközben az üzletek polcain folyamatos trade marketing aktivitásokkal ösztönözzük a vásárlást.

Jelszó a gazdaságosság

Torma kategóriában a klasszikus ízek mellett a pikáns és karakteresebb variánsok, például wasabis vagy chilis tormák, növekvő népszerűségnek örvendenek, tudjuk meg a KOCH’s Torma Kft. értékesítési vezetőjétől.

– Tormáink esetében a kisebb kiszerelések iránti kereslet nőtt – fűzi hozzá Mika Gábor –, míg szószok tekintetében továbbra is a nagyobb, gazdaságosabb csomagolásokat részesítik előnyben a magyar vásárlók. A takarékosság jelei az akciókra való fokozott figyelemben mutatkoznak meg.

2024-ben az Érték és Minőség Nagydíjas KOCH’s Asztali torma és Tejszínes tormakrém mellett a cég különleges ízesítésű variánsai teljesítettek jól. Nagyon pozitív fogadtatásban részesültek a megújult flakonos termékcsalád tagjai is (ketchup, mustár, majonéz, burger szósz). 2025-ben is újdonsággal készülnek, de ez egyelőre maradjon meglepetés, kéri Mika Gábor.

A cég 2025 februárjától új ügynökséggel dolgozik együtt, ami már húsvétra egy izgalmas, új izgalmas kampányban ölt testet, az eddig jól működő interaktív közösségimédia-aktivitások mellett.

A piac promóciós árszínvonala mostanra kedvezőbb lett, aminek köszönhetően nő a fogyasztói hajlandóság

Klasszikus és egyedi

A húsvét annyiban is különleges, hogy a klasszikus csípős torma mellett a fogyasztók szeretnek kipróbálni új ízeket és különlegesebb termékeket is. Ezért a Lacikonyha Magyarország Kft. által forgalmazott Ízmester márka kínálatában található például áfonyás torma egyedi ízvilággal, a csemege tormakrém pedig könnyed, ízletes karakterének köszönhetően volt népszerű tavaly.

– A tormák mellett a mustárkínálatunk is kedvelt választás volt: a csípős, mézes, csemege és pikánsabb variációink közül mindenki találhatott kedvére valót – mondja Czugéber Nóra. – A mustárok klasszikus felhasználásán kívül pedig azt látjuk, hogy a termékeinket a vásárlók egyéb módokon is felhasználják, aktívan használják a főzés során pácoláshoz, mártásokhoz, tésztaalapokhoz.

Tavaly két új Ízmester termékcsaládot vezettek be, amelyek választ adnak a fogyasztói trendekre, különösen arra, hogy a nagyobb kiszerelésű termékek iránti kereslet növekszik. Az egyik újdonság az ötféle ízben elérhető, nagyobb kiszerelésű, legalább 80 grammos szórófejes fűszerkeverékek, a másik pedig a háromféle, fagyasztva szárított zöldfűszer (kaporlevél, petrezselyem, metélőhagyma). Ezek az új termékek egyszerre felelnek meg a takarékos vásárlási szokásoknak és a praktikus felhasználási igényeknek.

– Az idei évben folytatjuk a márka megújítását: az Ízmester tasakos fűszereink és fűszerkeverékeink nemcsak új, modern dizájnt kapnak, hanem számos esetben új recepttel is találkozhatnak a vásárlók – informálja lapunkat a Lacikonyha Magyarország Kft. senior brand managere. – Átvizsgáljuk a teljes termékpalettát, hogy a változó fogyasztói ízlés és az új piaci igényekhez igazodva vezessünk be új recepteket, és közben általában is bővítjük a szortimentet: olyan termékeket tervezünk, amelyekkel még könnyebbé és élvezetesebbé tesszük a főzést, és amelyek a modern konyhák igényeire reflektálnak.

Marketingmunkájuk során céljuk, hogy a fiatalabb közönséget is megszólítsák és kísérletezésre buzdítsák, így építve tovább közösségi jelenlétüket. Ennek szellemében indították el a tavalyi év végén az Ízmester TikTok-csatornát, amely az eddigi organikus elérések és a követőszám növekedése alapján igazolta a várakozásaikat. Emellett egy kreatív online receptmagazinnal is együtt dolgoznak, hosszú távú partnerséget kialakítva.

– Az in-store kommunikáció továbbra is kiemelt szerepet kap a kommunikációs stratégiánkban. Célunk, hogy minden vásárlónk megtalálja a számára legkedvezőbb ajánlatokat, legyen szó húsvéti bevásárlásról vagy hétköznapi főzésről – zárja gondolatait Czugéber Nóra.

Mivel a torma nyersanyagára jelentős mértékben növekedett, az idei húsvétra magasabb késztermékár prognosztizálható

Torma új megvilágításban

A Tormaricum Kft. elsődleges tevékenysége a hajdúsági torma feldolgozása; hagyományos ecetes tormakrém előállítása, valamint egyéb zöldségekkel és fűszerekkel gazdagított tormakrémek gyártása – amelyek fogyasztási csúcspontja továbbra is a húsvéti ünnepi időszak.

– A magyar fogyasztók körében a zöldségkrémfogyasztás növekedést mutat; ezért tormakrémjeink – tervek szerint – széles repertoárjában a hagyományos ízek kedvelőitől a gourmet vonalat preferálókig is találhatnak majd megfelelő választást – állítja Siróné Váradi Júlia. – A webshopunkban kóstolócsomagjainkat kedvezőbb áron lehet majd vásárolni, így a vásárlók könnyebben eldönthetik, melyik az ízlésüknek megfelelő.

Az előző szezonban a cégnek még csupán három alaptormája került ki a polcokra. Az elmúlt hónapokban azon dolgoztak, hogy választékukat kibővítsék új, a piacon még kevéssé kipróbált ízesítésű tormakrémekkel. Ezeket az új receptúrákat igyekeztek úgy kialakítani, hogy azok szendvicskrémként is megállják a helyüket, és a húsvéti szezonon túl is jelen lehessenek a háztartásokban.

Szponzorált illusztráció

A Tormaricum Kft. továbbra is elkötelezett a minőség és a hagyományos értékek iránt. Abban hisznek, hogy a torma nem csupán tradíció, hanem innováció is lehet a modern magyar konyhában.

– Ennek jegyében olyan online és offline kampányokat tervezünk, amelyek célja a torma újrapozicionálása, kiemelve annak sokoldalúságát és gasztronómiai értékét – árulja el a cég üzletfejlesztési igazgatója. – Továbbra is nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a tormát a mindennapi étkezések szerves részévé tegyük, ezzel új megvilágításba helyezve az alapanyagot a hazai fogyasztók számára. Izgalmas tormás receptválogatásainkkal inspirálni szeretnénk az embereket, hogy bátran használják a tormát, klasszikus és modern fogásokhoz egyaránt.

Új piaci szereplőként egyik legfontosabb célkitűzésük a márkaismertség növelése, kiemelten fókuszálva az online marketingeszközökre. Ezt kiegészítve rendezvényeken való részvétellel és kóstoltatási kampányokkal igyekeznek személyes élményeket nyújtani. //

Kapcsolódó cikkeink