Egy éve nem látott mértékben csökkent a GKI konjunktúraindex
Februárban a januári magas szinthez képest egy éve nem látott mértékben csökkent a GKI konjunktúraindex szezonális hatásoktól megtisztított értéke, minden ágazatban és a fogyasztók körében is romlottak a várakozások, de így is meglehetősen optimista hangulatot tükröznek – derül ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. felméréséből, amelyet az Európai Unió támogatásával készít.
A konjunktúraindex a januári 1,0 pontról mínusz 1,8 pontra romlott, az üzleti bizalmi index 7,2 pontról 4,7 pontra, a fogyasztói bizalmi index pedig mínusz 16,6 pontról mínusz 20,2 pontra csökkent februárban.
Az üzleti bizalmi index minden ágazatban esett, de a kereskedelemben csak egészen minimálisan. Az ipari bizalmi index februári csökkenése sem nagy, de az elmúlt hónapok hullámzásai következtében értéke a tavaly tavaszi szintre került. Februárban januárhoz képest nem változott a termelési helyzet megítélése, s kissé javultak a termelési várakozások, romlott viszont a rendelésállományokról – ezen belül az exportrendelésekről – és a készletekről alkotott vélemény.
Az építőipari bizalmi index 2015 eleje óta egy szűk sávban ingadozik, a mostani csökkenés a nyári mélypont megközelítését jelenti. Februárban az előző háromhavi termelés megítélése és a rendelésállomány értékelése is számottevően romlott.
A kereskedelmi bizalmi index hibahatáron belül csökkent, így továbbra is az elmúlt, immár több mint két évet jellemző, viszonylag keskeny sáv közepén maradt. Az eladási pozíció megítélése csökkenőnek érzett készletszint mellett rosszabb lett, míg a rendelések várható alakulását a januárihoz hasonlóan minősítették a válaszadók – közölték.
A szolgáltatói bizalmi index a januári megugrás után februárban annál kevésbé, de érezhetően csökkent. Kedvezőtlenebbé vált az üzletmenet, az elmúlt időszaki és a várható forgalom megítélése is.
Az elemzés szerint a foglalkoztatási hajlandóság az építőipar kivételével – ahol nem változott – minden ágazatban gyengült, és kissé erősödött a lakosság munkanélküliségtől való félelme is. Az áremelési szándék az iparban kissé gyengült, a többi ágazatban viszont erősödött, miként a fogyasztók inflációs várakozása is. Az építőiparban az áremelésre törekvő cégek aránya februárban hosszú idő után érdemben meghaladta az árcsökkenést valószínűsítőkét, de a többség továbbra is változatlan értékesítési árakkal kalkulál. A magyar gazdaság kilátásait minden ágazat a januárinál érezhetően kedvezőtlenebbnek látta, s kissé pesszimistább lett a lakosság is.
A GKI fogyasztói bizalmi index februárban háromhavi emelkedést követően őszi szintjére csökkent. A fogyasztók következő egy évben várható pénzügyi helyzetüket és megtakarítási képességüket sokkal kedvezőtlenebbnek ítélték, mint januárban. A lakosság a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek jelenre vonatkozó vásárlási lehetőségét javulónak, a következő egy évre vonatkozót viszont kissé romlónak érzékelte – áll az elemzésben. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Új gazdasági „akcióterv”: Reális-e a háztartási hitelállomány további növelése?
A hazai lakhatási válság sajnálatos velejárója, hogy a többség nem…
Tovább olvasom >Digitális vállalatok Magyarországon
Az elmúlt évtizedek alapján világosan látszik, hogy azok a cégek…
Tovább olvasom >GKI: Versenyképességi reformok szükségessége az EU-ban és Magyarország szerepe a változásokban
Az Európai Uniónak jelentős reformokra van szüksége a Draghi jelentés…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >