Egy év alatt tíz százalék plusz
A vásárlói elégedettség vizsgálatára legeredményesebb módszer a Mystery Shopping: nálunk három éve mutatkozik fokozott érdeklődés iránta. Nyugat-Európában régen meghonosodott a vevőközpontú, anonim tesztvásárlás. Igazi hasznát a vizsgálati eredmények értékelése adja. Két, azonos profilú üzletben végeztünk tesztvásárlást. Az első bolt két eladója rá se hederített a belépő vásárlóra. Egymással beszélgettek. Negyed óra elteltével egyiküket a vevő szólította meg. A keresett terméket a megszólított eladó odaadta, majd szó nélkül visszafordult beszélgetőpartneréhez.
A másodikban a belépő vásárlót egy eladó hangosan köszöntötte. Megkérdezte, miben segíthet. Kísérte a polcok és termékek között, kiegészítő termékeket is ajánlott, majd a pénztárnál megköszönte a vásárlást. Ez az üzlet egy éve alkalmazza a Mystery Shoppingot.
Az első üzletbe a vevők többsége soha nem tér vissza, a másodikban egy részük törzsvásárló lesz.
Való világ a boltban
A vizsgálat nem csak az udvarias kiszolgálást teszteli. Kiterjed minden olyan mozzanatra, amely hat a vásárló jó közérzetére, elégedettségére vagy elégedetlenségére. Az eredmény választ ad a legfontosabb kérdésre: az üzlet, a vásárlás felkelti-e a vevő igényét a visszatérésre, vagy úgy dönt, hogy „soha többet be nem lépek ide”.
Elsősorban emberi, emocionális, a vevőkezelésben megnyilvánuló hatásokra fokuszál a Mystery Shopping. De kiterjed az áruválasztékra és a termékek minőségére is, ami szintén befolyásolja a vevő elégedettségét.
Magyarországon több, kisebb-nagyobb cég foglalkozik a vevői elégedettség vizsgálatával. Többségük egyszerű kérdőíves módszert alkalmaz, vagy telefonos tesztelést végez. Ezek a módszerek azonban közel sem nyújtják azt a valóságos képet, amely az üzlet vevőbarát oldalának fejlesztéséhez szükséges.
Vezetők, vevők, bolti dolgozók
A Mystery Shopping hazai terjedését igazolja, hogy kimondottan ilyen vizsgálatokra szakosodott cégeket egyre több megbízó keresi fel. A konkurenciaharc és a piaci értékítélet fontosságának felismerése, a javulás igénye vezeti a cégeket, az üzletek vezetőit, tulajdonosait a Mystery Shopping megrendeléséhez.
A kutatási módszer alkalmazása több szempontból fontos:
– Az üzletvezetésnek segítséget nyújt ahhoz, hogy anonim tesztelők közreműködésével, a vásárlók szemszögéből ismerje meg saját üzlete erős és gyenge pontjait: intézkedni tudjanak a hibák kijavítására, hiányosságok megszüntetésére, hogy ezáltal is növeljék forgalmukat.
– A vásárlók szempontjából lényeges, hogy szívesen térnek vissza oda, sőt törzsvevőkké válnak, ha úgy érzik, az üzletben minden és mindenki a vevőkért van.
– A bolti dolgozóknak ahhoz, hogy munkájukban fejlődni tudjanak, szembesülniük kell erősségeikkel és gyengeségeikkel, segítséget kell kapniuk a hiányosságok megszüntetéséhez.
Változott a kihelyezés, többet adtak el
Egy tesztvásárló tizenöt deka felvágott, egy csomag vaj és fél kiló kenyér vásárlására érkezett az üzletbe. Belépéskor egy eladó kedvesen köszönt, a kért és kiválasztott árut zacskóba helyezte. Közben frissen érkezett, gusztusosan tálalt termékekre hívta fel a vevő figyelmét. Ennek hatására még kétféle felvágottat és sajtot is kért. Lényegesen többet vásárolt, mint eredetileg tervezte. Így az üzlet magasabb bevételre tett szert, a vevővel foglalkozó dolgozónak sikerélményben volt része, ami nagyon fontos motiváció.
Az üzlet már két éve részt vesz a Mystery Shopping projektben. Az eladók rendszeresen, tréningek keretében szembesülnek hiányosságaikkal, és tesznek erőfeszítéseket azok kijavítására.
A vizsgálat eredményeit elemezve megállapítható volt az is, hogy egy-egy termék forgalma rövid időn belül megsokszorozódott csak azáltal, hogy egyes termékek kihelyezését megváltoztatták.
Tapasztalataink szerint a teljes körű, folyamatosan végzett vevőelégedettség-vizsgálat és kapcsolódó tréningek révén egy éven belül a forgalom 10-15 százalékkal növekszik, és bővül a törzsvásárlók köre.
A módszer nem lehet hatékony egyszeri alkalmazással, és a dolgozói tréningek visszacsatoló hatása nélkül. Csak a rendszeres, visszatérő ellenőrzés mellett biztosítható a vevőelégedettséggel egyidejűleg megvalósuló forgalom növelő hatása.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >