Egy év alatt meghétszereződött a tengeri szállítmányozás ára
Egy év alatt hétszeresére emelkedtek a tengeri szállítási díjak, tavaly nyáron átlagosan 1650 dollárba került egy 40 láb méretű tengerikonténer szállítása Sanghajból Rotterdamba, manapság ugyanekkora áru továbbítása 11 196 dollár – hívta fel a figyelmet a határokon átívelő pénzügyi megoldásokat nyújtó iBanFirst nemzetközi pénzforgalmi intézmény kedden az MTI-nek küldött közleményében.
A közleményben kiemelték, a tengeri szállítmányozás díjának extrém emelkedéséhez hozzájárul az is, hogy a konténerek ára a 2020. nyári 3000 dollárról mostanra 20 000 dollár körüli szintre emelkedett.
A fuvardíj-emelkedés először a kicsi árréssel dolgozó, alacsony hozzáadott értékű árukra – például hűtőgépekre – gyakorolt kedvezőtlen hatást, azonban manapság már erősen érinti a jelentős hozzáadott értékű áruk szállítását is.
Henrik Gergely, az iBanFirst számlamenedzsere a közleményben rámutatott arra, a tengeri áruszállítás helyzetét rontották a kikötőkben kialakult, korábban nem tapasztalt torlódások, illetve az olyan akut közlekedési problémák, mint a 2021. március végén történt eset, amikor a Szuezi-csatorna bedugult, és sok konténer nem tudott eljutni a rendeltetési helyére.
A közlemény szerint a szakértők egyetértenek abban, hogy még korántsem értek véget a világ ellátási láncaival kapcsolatos feszültségek, és nem zárható ki, hogy a pandémia a jövőben további fennakadásokat okoz.
Példaként említették Kínát, ahol 2021 júniusában úgy döntöttek, hogy a Covid-megbetegedések miatt ideiglenesen bezárják a világ harmadik legnagyobb konténertermináljaként számon tartott sencseni bázist, ez pedig több hetes késéshez vezetett a szállítmányozásban, így tovább emelkedtek az Európába és az Amerikai Egyesült Államokba történő szállítás költségei.
Az iBanFirst speciális online platformot biztosít a különböző deviza tranzakciók lebonyolításához. Magyarországon több száz vállalati ügyfél használja a rendszert. A belga székhelyű iBanFirst-öt Franciaországban alapították 2013-ban. A cég 2021 márciusában másodszor is felkerült a Financial Times leggyorsabban növekvő európai vállalatok ezres listájára, ahol a 258. helyen szerepel. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
iBanFirst elemzés: Mekkora a dollár leértékelődésének kockázata és annak hatása a nemzetközi kereskedelemben érdekelt magyar vállalatokra
Donald Trump, J.D. Vance alelnökjelöltjével együtt, ismételten kifejezte ellenállását az…
Tovább olvasom >Csökkenti a Syngenta a tengerhajózás karbonlábnyomát
Véglegesíti megállapodását a Syngenta a Maerskkel arról, hogy az Európa…
Tovább olvasom >Devizapiaci kilátások 2024-re: Mire számíthatnak a magyar kkv-k?
A héten közzétett 2024-es devizapiaci kitekintésében az iBanFirst globális deviza- és nemzetközi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >