Egy év alatt Európában 8-10 szeresére nőtt a hulladékpapír ára
Európa-szerte tapasztalható a hullámkarton csomagolók alapanyagának drasztikus áremelkedése – áll a MAHUSZ (Magyar Hullámtermékgyártók Szövetsége Egyesülés) közleményében.
Az európai hullámkarton-piacon komoly, negatív hatású változás történt az elmúlt időszakban. A hazai alappapírok gyártóit a hulladékpapír hiánya és annak drasztikusan növekvő ára, a magas termelési költségek, az európai szinthez képest legmagasabb energiaköltségek sújtják. Ennek következtében egyes termékeknél már 80%-os mértékben is megemelkedett az alappapírok ára, amely közvetlen befolyással van a termékek csomagolásához használt hullámdobozok árának alakulására. Ez a változás a hazai piacot szinte teljes egészében érinti, miután hullámkarton csomagolóanyagokat többek között az élelmiszeripar, a háztartás-vegyipar az elektronikai-, a bútor gyártók és még sok egyéb szektor is használ. A hazai hullámtermék gyártók kényszerű áremelést hajtanak végre, ami vélhetően végső soron a termékek árában, így fogyasztóknál csapódik majd le.
A hazai viszonyokat vizsgálva az említett tényezők mellett az is kiderül, hogy a gyártási költségek Magyarországon gyorsabban emelkedtek, mint más európai országokban, a villamos energia ára hazánkban a legmagasabb. Ez egyértelműen gátolja a hazai gyárak versenyképességét. Eközben a késztermékek ára nem emelkedett olyan mértékben, mint az előállítási költségek. Magyarország legnagyobb hulladékpapír felhasználója, a Prinzhorn Csoport a Dunaújvárosban működtetett két papírgépe közül a régebbin áprilisban egy hétre időlegesen szüneteltette a termelést.
Az árak változásával szertefoszlott minden olyan elképzelés, ami az árak idei stabilizációját vetítette előre. A hullámtermék-gyártók számára az alapanyag költségek olyan jelentős mértékben növekedtek, melyet kénytelenek továbbhárítani. Tekintettel arra, hogy a hullámtermékek előállítási költségeinek átlagosan 60 százalékát teszik ki a papírköltségek, a Magyarországi Hullámtermékgyártók Szövetsége Egyesülés (MAHUSZ) tagjai a korábban bejelentett áremelés folytatására kényszerülnek.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >