Egy cseh ikon, a sör – képeslap Prágából
Szalad az idő, már egy éve „sörben utazom”, azaz a Magyar Sörgyártók
Szövetségének elnökeként is tevékenykedek. Új világ, új szakma, új termékkör, és persze új emberek. Ezt jelenti a megbízatás, amely változás a korábbi projekteket tekintve.
Nemrégiben a cseh sörgyártók szerveztek régiós megbeszélést Prágában. A látogatás alatt sok új tapasztalatot szereztem, persze nemcsak sörszempontból.
Állandóság és újító szellem
A sör az élet egyik motorja Prágában.
Éttermi turizmus, sörtúrák rendezése, sörkozmetikumok – ezek mindegyike szerepel az étlapon. Hogyan tehetnek hitelessé egy sörös meetinget – hát a megbeszélés után egy kellemes, sörkóstolóval egybekötött ebéddel.
A cseh sörszövetség székhelye közel 60 éve ugyanazon a helyen van, bár területe kisebb, mint az alapításkor volt. Az épület érdekessége, hogy a földszinten egy kiváló, jellegzetesen cseh söröző van, így az ebédhez nem kellett sokat sétálnunk, csak lementünk a földszintre, ahol már tálalták is az elmaradhatatlan knédlit és savanyú káposztát.
A sörkóstolás minden vendégnek jár.
Apró, egydecis poharakban 6-8-félét kóstolhatunk. Különlegességekkel is szolgálnak, például banánízű sörrel, ami az ízhez illően zöld színű. A pálmát a klasszikus keserű, gazdagon keményhabos sörök viszik el.
A vacsorát egy külső kerület autentikus sörözőjében költöttük el. A tulajdonos sörspecialista, aki személyesen csapolja a sört, és ajánlja a hozzávaló ételeket.
Bőrre is, hajra is
Másnap a megbeszélés után, amelyen megismerhettük, mit is tesz a szövetség a sörkultúra fejlesztéséért (többek között orvosi tudományos kutatásokat, elemzéseket jelentetnek meg a sör kedvező élettani hatásairól), következhetett az ebéd.
A várban egy éttermi lánchoz tartozó egységben ebédeltünk, ahol a sörlap 3-féle söröskorsót ajánl a külföldiek számára is érthető módon – az egyik képen egy olyan korsó látható, amelyben csak hab van, a másodikon félig van hab a korsóban, míg a harmadik a klasszikus sörital + habos variációt kínálja.
A teljesen habosat tejnek hívják és nagyot derültek, amikor valóban azt hittem, tej van benne.
Ebéd után indulás a reptérre. A reptéri várakozás is különlegességet tartogatott. Bámészkodás közben tértem be egy kézműves kozmetikumokat árusító üzletbe, melynek egyik kínálóállványa a sör alapú kozmetikumok széles választékát hirdette – a szappantól a samponon át a tusfürdőig. A sör alapú sampon sokak számára ismert termék, már gyerekkoromban is ajánlották a sörös hajöblítést, de ilyen sokféle sör alapú kozmetikumot csak Prágában láttam.
A csehek valóban a sört helyezték középpontba nemcsak a turisták, hanem a hazai polgárok számára is. Jól csinálják, a sör hozzátartozik mindennapjaikhoz, ami a magyar söripar célkitűzése is.
Sokszor halljuk ezt a szót: kultúra. De mit is takar valójában? Minden olyan szempontot, ismérvet, mely nem elsősorban a mennyiséget, hanem a minőséget helyezi előtérbe.
A sörkultúra fejlődése azt jelenti, hogy a mennyiségi fogyasztás, az olcsó sörök helyett az igényes, kiváló minőségű sörök ismerete és fogyasztása kerül előtérbe. Ezen dolgozunk, és bizony ezen a téren sok fejlesztenivalónk van. A Magyar Sörgyártók Szövetsége sokat tanul
a környező országok tapasztalatából, így a cseh sör példájából is.
A csehek tudják, hogy a sör nélkül szegényebbek lennének. Ezt bizonyítja, hogy a magyar egy főre jutó sörfogyasztás nagyjából fele a csehekének. Remélhetőleg ez a lemaradás csökkeni fog a jövőben.
Dr. Csík Klára
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >