Egy csapatként nyerünk!
Egy cég életében a legnagyobb kihívás a bizonytalanság, amiből idén bőven jutott a kereskedelem minden szereplőjének. Mostanra a kialakult járványhelyzet mindennapjaink része lett, amihez ki jobban, ki nehezebben tudott alkalmazkodni. Az év végéhez közeledve Bálint Gergellyel, a Nestlé Hungária kereskedelmi vezetőjével beszélgettünk.
Mit lát a 2020-as év legnagyobb kihívásának a Nestlé életében?
– Természetesen a vírus okozta bizonytalanságot. A Nestlénél a biztonságos munkakörülmények megteremtését az első pillanattól kezdve prioritásként kezeltük, nagyon sok mindent rendeltünk alá ennek. Másrészről a Nestlé szerves része a fogyasztók mindennapjainak, s komoly kihívás volt az első hullám alatt biztosítani a jelentősen megnövekedett fogyasztói igényeket, mind gyártókapacitás, mind disztribúció tekintetében, ám kereskedelmi partnereinkkel együttműködve sikerült ebből a maximumot kihoznunk. A megfelelő üzleti stratégia kialakítása egy ilyen helyzetben kulcskérdés, melyben a befektetéseink megtérülése nem a „szokásos” séma alapján történik – ennek módosítása szintén nagy kihívást jelentett.
Mennyire változtatta meg a járvány a fogyasztói szokásokat?
– Ez egy összetett kérdés, melyet két részre bontanék. Az első a portfólió, amiben fontos szerepe van a vállalat profiljának, azaz mennyire in- vagy out of home profilú. A Nestlé egy komplex cég, kilenc üzletággal vagyunk jelen a magyar piacon, termékeink túlnyomó többsége az otthoni fogyasztásra fókuszál. A járvány a különböző termékcsoportok fogyasztását eltérően befolyásolja, s nagy mértékben érzékelhető az otthoni fogyasztás emelkedése. Ami a vásárlói szokásokat illeti, ott a legfontosabb változást a frekvencia jelentős csökkenése, illetve a kosárérték dinamikus emelkedése okozza. Ez egyrészt negatívan hat minden impulse-jellegű fogyasztásra, másrészt hatással van a fogyasztók kereskedelmi formátum (üzlet) preferenciájára. Ehhez próbáljuk igazítani mi is az üzletmenetünket.
Hogyan hatott a pandémia a kereskedelemre?
– Jelentősen, hiszen ugyanazért a célért kellett dolgoznunk olyan körülmények közt, amiben senkinek nem volt tapasztalata, sem szállítói, sem vevői oldalon. Házon belül közel száz kereskedelemhez köthető kolléga munkamenetét kellett megváltoztatnunk. Ez megterhelő, de egyben lehetőséget is biztosít új módszerek kipróbálására, ami mindig előre mozdít egy szervezetet. Az üzletben a személyes kapcsolatok, a személyes jelenlét, a közös gondolkodás nagyon fontos, amit a digitális megoldások hosszú távon nem tudnak pótolni. Reméljük, hogy életünk e része belátható időn belül visszarendeződik.
Hogy áll a Nestlé fenntarthatóság terén?
– A Nestlé Csomagolástechnikai Intézeténél, az élelmiszeripar első ilyen jellegű vállalkozásánál 50 kutató dolgozik nap mint nap új, környezetbarátabb csomagolóanyagok fejlesztésén. Az intézetben folyó munka kezdi meghozni gyümölcsét, hisz mára már több termékünket is újrahasznosítható papírcsomagolásban hozzuk forgalomba – ilyen például a Szerencsen gyártott NESQUIK All Natural papírtasakos kakaóitalpor. Globális viszonylatban jelenleg csomagolóanyagaink közel 87%-a újrahasznosítható vagy újrafelhasználható. 2025-re ezt a számot fogjuk 100%-ra emelni.
Miben látja a következő évek legnagyobb kihívását a kereskedelemben?
– Egy üzletben a legnagyobb kihívás a bizonytalanság. A mai modern vállalatok igyekeznek minden eszközzel tökéletesíteni tervezési folyamataikat, a lehető legpontosabban esztimálni trendeket, ebből gyártást, invesztíciót, stratégiát tervezni. A kiszámíthatatlanság bizonyos mértékig mindig része az életünknek, de a jelenlegi helyzetben ez a rizikófaktor nagyon magasra ugrott, és nem lehet pusztán kutatásokra, trendekre támaszkodni. Ilyenkor kiemelten fontos a „józan ész”, az intuíció, és talán a legfontosabb, hogy meg kell próbálni lehetőségként tekinteni olyan szituációkra, amelyek első látásra üzletileg ijesztőnek tűnnek. Ezt tesszük mi is, és hiszünk benne, hogy kereskedelmi partnereinkkel közösen továbbra is sikeresen tudunk majd megfelelni a fogyasztói elvárásoknak. (x)
Kapcsolódó cikkeink
A magyarok többsége 50 ezer forint alatt költ karácsonyi ajándékokra, a fenntarthatóság fontos szempont, de nem elsődleges
Az ajándékozás az ünnepek elmaradhatatlan hagyománya, de mi az, ami…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >További cikkeink
A kártyás fizetés ma már alapelvárás a kereskedőktől
„A kártyaelfogadás ma már olyan, mint egy közműszolgáltatás: alapelvárás. Aki…
Tovább olvasom >Hordható és okosotthon eszközökkel kér még nagyobb teret a Cellect Hungary
A magyar mobiltechnológia piac egyik meghatározó disztribútora, a Cellect Hungary,…
Tovább olvasom >„Csak úgy!” – Egy különleges kampány a Moments ostyával
A Moments ostya idei őszi kampánya nem csupán egy új…
Tovább olvasom >