Édes keserűink
Lassan, de folyamatosan növekszik a keserűlikőrök piaca, fogyasztóik túlnyomóan íz- és márkahűek. Sötét változataik nehezen „termékfejleszthetők”, és próbára teszik a kreatív mixereket is – ezek azok a megállapítások, amelyekben a piac legfontosabb szereplői egyetértenek. A többi kiderül érvelésükből!

Nagy László
vezérigazgató
Kunság-Szesz
A Nielsen 2017-es felmérése szerint évi 80 milliárd forintot költ a magyar lakosság égetett szeszre – osztotta meg olvasóinkkal a lényeges adatokat Nagy László, a Kunság-Szesz vezérigazgatója. – Ebből 26%-ot tesznek ki a gyomorkeserűk megelőzve a vodka 25% és a pálinka 17%-át. 2016–2017 folyamán összesen 44 ezer hektoliter fogyott a keserűkből, amihez persze hozzájárult a NETA bevezetése előtti betárolás is. A GfK 2018 szeptemberében publikált elemzése szerint a keserűk piaca Magyarországon 13%-os növekedést ért el. Úgy látom, hogy a keserűiparág folyamatosan fejlődik, egyfajta húzóágazat a gyártóknál. A kategóriába sorolható italok között a keserű ízen kívül nem sok közös van. A fejlődés trendjét követve született meg prémium keserű termékünk is a magyar keserűk bővülő piacán: a Mátyás Keserű Likőr.

Palcsó Sára
marketingigazgató
Zwack
Mi elsősorban ár alapján kategorizálunk – mutat rá Palcsó Sára a Zwack marketingigazgatója –, a legnagyobb részesedésű prémium bitterek (Unicum, Jägermeister), VFM szegmens (Hubertus) és a kommersz kategória (saját márkás bitterek). Közel 3 millió literes kategóriáról beszélhetünk, amely az utóbbi években minimálisan ugyan, de növekszik. Nem sokszereplős a piac, ám telítettnek mondható, hiszen nagy, országos ismertséggel bíró márkák vannak jelen, így egy új magyar terméknek nagyon nehéz jelentős piacrészesedést szerezni velük szemben. Legfrissebb kutatásunk szerint a fogyasztók az ízvilág, az italra szánt keret és a fogyasztási alkalom alapján döntenek. Számít, hogy ajándéknak vásárolják-e, és kik lesznek többségben a társaságban nemek és kor alapján. A fogyasztók alapvetően márkahűek, ragaszkodnak a prémium és piacvezető márkákhoz, míg a kommersz márkákkal szemben bizalmatlanok.
Árak és preferenciák
A piacot egyértelműen befolyásolja az árazás – állítja Becs József, a Roust Senior brand managere. – Az ár az utóbbi pár évben sajnos meredeken ívelt felfelé a NETA bevezetésének és változtatásainak köszönhetően, de ennek ellenére a teljes gyógynövénylikőr-piac az elmúlt években folyamatosan bővült. Bár sok termék van jelen a piacon, a két nagy szereplő dominál, így az új belépőknek nincs könnyű dolga. A Jägermeister az elmúlt években két irányba is elindult az innováció terén, melynek eredményeként két termékünk is született. A Manifest a szuperprémium vonalat képviseli, több gyógynövénnyel készül, kisméretű tölgyfahordós érleléssel. A Scharf az izgalmas, új ízeket keresőket, elsősorban a fiatalokat célozza meg: az eredeti, de arányaiban megváltozott receptúrával: az ital fűszeres, pikáns, gyömbéres karaktere kerül előtérbe. Az egészségtrendek, illetve az alacsony alkoholtartalmú italok trendje itthon egyelőre nem érte el a kategóriát , de egyre tudatosabbak a fogyasztók, például egyre több olyan kérdés érkezik, hogy a Jägermeister vegán vagy gluténmentes-e – mindkét kérdésre igen a válasz.
A Becherovka speciális karaktere és a jóval nagyobb konkurencia miatt nem vesztünk piackutatási adatokat – mondja Mosonyi Csaba, a Pernod Ricard marketingigazgatója –, csak saját magunkra kell figyelnünk. A piaci tendenciák a NETA-változások miatt nehezen követhetők. A keserűfogyasztók márka-, illetve ízhűek, ragaszkodnak a megszokott ízvilágukhoz, és mivel a többi márka nagyban különbözik ettől, nem váltanak. Az új márkáknak van esélye limitált volumen elérésére, de a nagyokat nem tudják megszorítani. A kategóriában kevés az újdonság, és nem is sikeresek; a megszokott ízektől nem térnek el a fogyasztók.

Szanyó Bence
junior brand manager
Heinemann
A keserűk kategóriája széles, és az egyes márkák célcsoportja, fogyasztási szokásai teljesen eltérőek lehetnek – elemez Szanyó Bence, a Heinemann junior brand managere. – Ugyan az elmúlt években egyre több hazai gyártású termék jelent meg a piacon, azonban a fogyasztók inkább a minőség, mintsem a származási ország alapján döntenek. Portfóliónk csak egy kis részét alkotják a gyomorkeserűk: a német Underberg és az olasz Fernet márkákat forgalmazzuk – ezek csak egy apró szeletet tudnak kiszorítani maguknak a magyar piacból, miközben a nyugati országokban a piacvezető termékek közé tartoznak. A magyar vásárlók fogyasztási szokásaira nagy hatással van a piaci szereplők marketingkommunikációs és értékesítési aktivitása és a márkahűség – nagyon nehéz meggyőzni fogyasztóikat, hogy próbáljanak ki más alapanyagokból készült termékeket. Kulcsfontosságú, hogyan tudjuk az olyan elemeket, mint például a természetes összetevők, jótékony hatás, egyedülálló csomagolás, beleépíteni az aktuális trendekbe. A mindennapi trendek inkább a marketingkommunikációra és értékesítési technikákra vannak nagy hatással.

Vajda Márton
prémium alkohol portfólió
vezető
Coca-Cola HBC Magyarország
A portfóliónkban megtalálható Campari és Aperol márkák a bitter aperitif (keserűlikőr) kategóriába tartoznak – szögezi le Vajda Márton, a Coca-Cola HBC Magyarország prémium alkohol portfólió vezetője. – A Campari 1860 óta globálisan is ikonikus márkává vált, általában koktélösszetevőként használják. A márka annyira erős, hogy általános kategóriamegjelölés helyett konkrét márkanévvel szerepel a receptekben. Az Aperol több szempontból is különleges az aperitifek családjában. Leginkább Aperol Spritzként, azaz habzóbor és szóda hozzáadásával fogyasztják, jellemzően lassú tempójú társasági összejövetelek alkalmával.
Trendek és irányok
A ma oly divatos speciality kávézók sikere is mutatja, hogy a változó fogyasztói szokások egyre inkább a minőség felé tolódnak el – elemez Nagy László. – A keserű likőrök, a gyomorkeserűk eleve összekapcsolódnak a különleges íz élményével. Ma erős trend, divat az egészséges életmódra való törekvés, ebbe jól illeszkedik a gyomorkeserűk fogyasztása. A mai gyomorkeserűk a középkori orvosságok (medicinák) modernizált leszármazottjai, a Mátyás Keserű egyedi ízét is a páratlan gyógy- és fűszernövények adják.
A tradíciókra építő márkáknál sem kizárt a fejlesztés lehetősége, illetve a trendekhez való igazodás – véli Palcsó Sára. – Az egészségtrendek egyik meghatározó eleme a természetesség, a kizárólag természetes összetevők használata, ami az Unicum és a Hubertus esetében alaptulajdonság. A kávézási kultusz hatása a kategóriában itthon egyelőre nemigen figyelhető meg, de nemzetközi példákat látva vélhetően nálunk is egyre több ilyen termék kapható majd. A gyomorkeserűket jellemzően magában fogyasztják, így a long drink fogyasztás ebben a kategóriában kevésbé meghatározó, de ettől függetlenül Unicum és Unicum Szilvára is létezik koktélverzió például az Unicum Szilva Corretto, amely egy kávé alapú Unicum szilvával készített ital.
A két tradicionális nagy szereplő általában megtalálható a vendéglátásban is – hangsúlyozza Becs József –, ezeken kívül azonban egy átlagos egységben általában maximum 2-3 egyéb gyógynövénylikőrt tartanak. A mixerek, főleg a trendeket diktáló modern koktélbárokban, egyre bátrabban nyúlnak gyógynövénylikőrökhöz is, mert remek long drinkeket vagy koktélokat is lehet készíteni belőlük. Mi a vendéglátóhelyeket, illetve dolgozóikat egy külön program, a Jägermeister Liga keretén belül fogjuk össze, ahol a hangsúly az együttműködésen, a tudás és ötletek megosztásán és nem a versengésen van.
A sötét keserűk jellemzően nem keverhető italok, túl markáns az ízük – vallja Mosonyi Csaba. – Nyilván vannak próbálkozások, de a fogyasztás túlnyomó része tisztán történik. Viszont a Becherovka félkeserű, inkább fűszeres likőr, tonikkal, almalével jól keverhető long drinkként, de forró italként is fogyasztják.
Az utóbbi időben az éttermek mindinkább nyitnak a kategória felé – állítja Szanyó Bence –, a kínálat stílusától függően olyan ország gyógynövénylikőrjeit listázzák be, amelyek illeszkednek az ételekhez is. Italakciókkal, klasszikus POS-eszközkínálattal ma már nem lehet nagy áttörést elérni, de új koktélcsomagok kidolgozásával, egyedi felszolgálási eszközök és vendéglátóhelyekre szabott „brandingelések” megvalósításával könnyebb itallapra helyezni a terméket.
A Campari a hazai piacon szinte mindenhol megtalálható, az Aperol ugrásszerű növekedést mutat – mondja Vajda Márton. – A keserű italok éppen reneszánszukat élik, többek között a koktéltrendeknek köszönhetően, amelyek újra a térképre helyezték a kategóriát. Prémium alkohol csapatunk idén elindított programjának célja, hogy partnereinkkel megismertessük többek között a nemzetközi trendeket és a „dedikált” italok tökéletes elkészítésének módját. Márkáink sajátossága, hogy bár a keserűk közé kategorizáljuk őket, de a piac többi szereplőjével ellentétben nem röviditalként, hanem kevert italok kulcsösszetevőjeként kerülnek fogyasztásra.
Ipacs Tamás
Kapcsolódó cikkeink
Monster Rio Punch
Monster Rio Punch egy teljesen új ízszenzáció. Egzotikus gyümölcsízek keveréke…
Tovább olvasom >Szörpök az árviharban
A szörpök piaca dinamikus változásokon megy keresztül, amit a fogyasztói…
Tovább olvasom >Bemutatkozik a vásárlás jövője
Új üzletágat épít a Coca-Cola HBC Magyarország. A vezető hazai…
Tovább olvasom >További cikkeink
Tudatosabban vásárolunk? Töretlen a kereslet a hazai ízek iránt
Több száz magyar termelővel működik együtt a Kifli.hu, hogy minél…
Tovább olvasom >Kamatkedvezmény a zöldhitelre
Még kedvezőbb lesz a népszerű lakáscélú zöldhitel a K&H-nál. A legnépszerűbb…
Tovább olvasom >Friss felmérés: A visszautasítástól való félelem bénítja a vállalkozásokat
Egy friss felmérés szerint a vállalkozások 33 százaléka a visszautasítástól…
Tovább olvasom >