Csokoládéfogyasztásra évente több mint 40 milliárd dollárt költ a világ – ennek bő harmadát az USA-ban. Az egészségtrendek térhódítása ellenére sem zavarja a többséget a népi bölcsesség igazsága: három másodpercig a szádban, három hétig a derekadon!A bor és a csokoládé világában egy dolog biztosan közös: rendkívül széles skálán mozog a fellelhető termékek minősége. De míg egyik bort a másiktól egyre többen tanulják (és tudják) szakszerűen megkülönböztetni, a csokoládé igazi felfedezése még előttünk áll.
Ma a földgolyó legolcsóbb „luxuscikke” a tejcsokoládé. A piac tele van olyan, jóformán csak gyűjtőnéven csokoládénak hívott édességekkel, amelyeknek
kakaóbab-tartalmát a tejtermékek, a cukor, az emulgeálószerek, a gyümölcsök, és ki tudja még, mi minden helyettesíti. És a helyzet a kakaó világpiaci árának folyamatos növekedésével egyre rosszabb lesz.
Ugyanakkor jó ideje rájöttek, hogy a 70 százaléknál magasabb kakaótartalmú fekete csokoládé milyen fantasztikus hatással van az egészségre, néhány kutató szerint például helyettesítheti akár a vérnyomáscsökkentő szereket is. Az igazi ínyencek pedig lassan már útlevelet kérnek a fekete csokoládéhoz, hiszen az más ízeket nyújt, ha venezuelai, elefántcsontparti, trinidadi vagy éppen ecuadori kakaóbabból készül. A rend kedvéért annyit azért hozzátennénk a tejcsokoládé híveinek megnyugtatásául, hogy kedvencükkel kapcsolatban még nincs minden veszve: a profi csokoládémanufaktúrákban már készítik az „ellenszert”: a kakaótartalom növelésével, az édes íz enyhítésével együtt óvatosan finomítják is a tejcsokoládét, hogy az fekete rokonának bársonyosságát visszaadja.
Magyarországon mind divatosabb a drága feketecsokoládé-fogyasztás, és a nnéhány budapesti „első fecske” csokoládézó (majd mostanra mind több követőjük) megálmodóinak és működtetőinek köszönhetően honfitársaink is megismerkedhettek a csokoládé nyújtotta igazán különleges élményekkel.
Sőt – és ez igazán jó hír – az utóbbi években cukrászaink újra felfedezték a bonbonokat, szakmai versenyeken való készítésük pedig már itthon is a sztenderd feladatok közé tartozik. Szerencsére Magyarországon a legjobb minőségű csokoládékat is be lehet már szerezni. Bár az igazi luxustermékeket és a belőlük készült édességkölteményeket nyilván egy rendkívül szűk kör tudná megengedni magának, hiszen ezek közül a legdrágábbak ára nem áll messze a kilónkénti 100 000 forintos összegtől.
Akárhogy is: a hazai cukrászoknak az alapanyag elvben a rendelkezésére áll, ami a különleges ízek miatt óriási lehetőséget kínál a magas szintű gasztronómiában. De térjünk vissza egy kicsit a csúcscsokoládék és a borok párhuzamára– ízviláguk komplexitását legkönnyebben így közelíthetjük meg. A kakaóbabsok tekintetben hasonlít a szőlőre; a talaj típusa, a klíma alapvetőenbefolyásolja a termés ízét, minőségét. A csokoládékészítés művészete is legalább olyan kifinomult eljárásokat vonultat fel, mint a borkészítésé. A borban és a csokiban egyaránt találhatóak olyan stimuláló anyagok, amelyek a stresszmentességet, a boldogságérzetet segítik elő.
Ezek után nem is csoda, hogy a vendéglátás világában megjelent sör- és ásványvíz-sommelier-k mellett – nem egy amerikai szállodában és étteremben – ott vannak már a csokoládésommelier-k is. Az ő foglalkozásuk persze még nem annyira formalizált, mint a borsommelier-é, de ismerniük kell mindenféle valódi kakaóból készült terméket, és mixer módjára kell otthon lenniük a csokoládé alapú kevert italok világában is. A csokoládésommelier-nek természetesen az is feladata, hogy az érdeklődőket a kakaóval kapcsolatos ismeretekkel ellássa. Aki pedig az önképzés híve, és szeretné tudni, hogyan kóstolnak a profik, az bármelyik valamirevaló csokoládés honlaptól segítséget kap.
A nüansznyi ízkülönbségeket nyilván nem mindenki képes érzékelni, ám az evés-ivás szofisztikált szerelmesei – nálunk is egyre szélesebb ez a réteg – tudják értékelni a különleges ízeket és azok kombinációit. (Ezért is készítenek a borvacsorákra borokhoz illő ételeket, vagy keresnek ételekhez illő borokat.)
És a párosítások mesterei a csokoládéhoz is eljutottak! Hogy a folyamat „evolúciós” volt, vagy belesegítettek a nagy nemzetközi édesipari cégek marketingesei is, az talán nem is lényeges, de ma az interneten lépten-nyomon találkozunk szakértők és ínyencek kóstolóinak beszámolóival, ajánlásaival a csokoládé és a bor, sőt a csokoládé és a sör párosítását illetően.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >