Magazin: Ecommerce Summit 2019: „az online vásárlásoké a jövő”
Tizenhatodik alkalommal tartotta meg június elején az Ecommerce Hungary az e-kereskedelem jelenéről és jövőjéről, lehetőségeiről és kihívásairól szóló kétnapos konferenciáját Visegrádon. A Hungarian Ecommerce Summit, amely idén az Önkép alcímet viselte, az év egyik legnagyobb szakmai rendezvénye, amely több mint negyven előadáson keresztül mutatta be az e-commerce jelenlegi helyzetét itthon és Európában, olyan témákat érintve, mint a munkaerőpiac, a fogyasztóvédelem, a marketing, a befektetések vagy a logisztika.
Az idei találkozót több változás is jellemezte: egyrészt maga a konferencia neve, amely idén váltott Elektronikus Kereskedelem Konferenciáról Ecommerce Summitra, másrészt a külföldi szakemberek meghívása, akik a nemzetközi piacokon megszerzett tapasztalatokat oszthatták meg a hazai kollégákkal. A külhoni előadók számos új szemponttal, szemléletmóddal, véleménnyel és adattal szélesítették a magyarok látókörét, és a networking-időszakok legalább olyan fontos részét képezték a konferenciának, mint maguk a tematikus prezentációk.
A konferenciát Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary elnöke nyitotta meg. Kiemelte, hogy az e-commerce immár nem megkerülhető része a hazai gazdaságnak, és mára egyetlen vállalat sem tud anélkül létezni, hogy ne használná az online felületeket. Hangsúlyozta, hogy a szektor gyorsabban nő, mint ahogy a cégek követni tudnák, s éppen ezért kapta a konferencia az Önkép alcímet, hogy a cégvezetők számadást végezzenek önmagukkal, és feltegyék a kérdést: meddig jutottak el, mennyit ér a cégük, milyen képet mutatnak a piac felé, és hogyan tudnak továbbfejlődni.
Növekvő bizalom
A megnyitó után elsőként Kis Gergely, az eNet Internetkutató és Tanácsadó Kft. partnere tartott előadást CommerceWood 2018 címmel.
– Hétezer webáruház adatait összesítve 2018-ban 669 milliárd forint volt a magyar online kiskereskedelem nettó forgalma. Ehhez jön hozzá az a 400-420 milliárd forint, amit a magyar vásárlók külföldi oldalakon költenek el. Tehát több mint 1000 milliárd forintot kell elhozni a fogyasztóktól – hangsúlyozta Kis Gergely.
A nettó forgalom várható növekedése optimista becslések szerint 2023-ra 2,7-szeresére is nőhet. Eközben a kosárérték is rendkívül dinamikusan nő: 2018-ban ez 15 400 Ft volt, ami azt jelenti, hogy egy évben egy internetes vásárló átlagosan 124 ezer forintot költ el. A teljes hazai lakosságnak több mint a fele vásárolt online 2018-ban. A legnépszerűbb termékek a számítástechnikai eszközök, a szórakoztató elektronika és a ruhák, ezeket követi a lakásfelszerelés, a játékok és a fehéráru. Ami a külföldi vásárlásokat illeti, 3,1 millió hazai vásárló van, aki rendszeresen és tudatosan vásárol külföldi webáruházakból.
Dr. Jesse Weltevreden, a Digital Commerce professzora az e-commerce európai helyzetét vázolta fel. Rámutatott, hogy jelenleg Észak-Európának, ezen belül Izlandnak van a legnagyobb arányú internetelérése, míg Magyarország a sor közepén helyezkedik el. Online vásárlások tekintetében Svájc vezet, hazánknak igen sok behoznivalója van e téren.
– Az európai B2C e-commerce 2019-ben várhatóan eléri a 623 milliárd eurót. A legtöbb B2C e-commerce Nyugat-Európára koncentrálódik, s jelenleg itt a legmagasabb az egy e-vásárlóra jutó költés: ez az összeg 2018-ban 1346 euró volt – foglalta össze Weltevreden. A külföldi oldalt látogatók aránya Luxemburgban a legmagasabb, míg hazánkban kevesebb mint 10 százalék. A professzor szerint a legfontosabb motivációk arra, hogy az online kereskedők növeljék eladásaikat külföldi országokban, az a növekedési lehetőség és a külföldi vásárlói igények kielégítése. A legjelentősebb akadályai a külföldre történő online terjeszkedésnek, a logisztikai korlátok, a limitált erőforrások, a jogi és adózási feltételek és a hamisítás kockázata.
Dupla biztonsággal a vásárlókért
Minden e-kereskedő tudja, hogy szeptember 14-étől óriási változásokra lehet számítani, hiszen ettől a naptól lép érvénybe az Európai Unió 2. pénzforgalmi irányelve (PSD2), ezzel párhuzamosan pedig kötelezővé válik az SCA, azaz az erős ügyfél-hitelesítés gyakorlata, ami azt jelenti, hogy minden e-kétoldali fizetésnél egy, a jelenleginél jóval magasabb szintű, kétlépcsős azonosításra lesz szükség.
Nemes Máté, a MasterCard biztonsági termékekkel foglalkozó szakembere hangsúlyozta: a bankok folyamatosan készülnek rá, hogy banki alkalmazáson keresztül bevezessék az FCA-t, ugyanakkor a kereskedőknek is mindent meg kell tenniük, hogy vásárlóikat folyamatos informálással és a megfelelő technológiával segítsék annak érdekében, hogy az átállás minél zökkenőmentesebben történhessen meg. A német e-commerce piacról tartott előadásában Florian Seikel, a Händlerbund nevű német e-commerce szövetség igazgatója elmondta: az Egyesült Királyság mellett Németország és Franciaország rendelkeznek a legnagyobb e-commerce piaccal Európában. A német internethasználók aránya 91%, az online vásárlók aránya pedig 2018-ban elérte a 79%-ot.
– Németország Európa kapuja. A logisztikai cégek gyors szállítást és pontos nyomon követést garantálnak. A németek egyre többször vásárolnak online külföldről, aminek a legfőbb oka, hogy jóval olcsóbban tudják megvásárolni a termékeket. A legnépszerűbb külföldi szolgáltatók az Egyesült Királyság, az USA és Kína – emelte ki Seikel.
Csehül állunk?
Petr Sochora, a Packeta Group ügyvezetője a cseh és a magyar piacot hasonlította össze az e-commerce szempontjából. Mint kiderült, van mit tanulnunk a csehektől, hiszen, míg náluk több mint 41 ezer webshop működik, addig nálunk ez a szám mindössze 5 ezer. Ennek megfelelően a forgalmuk is sokkal nagyobb: a csehek ötmilliárd euró felett költenek, míg a magyaroknál ez mindössze 1,6 milliárd euró. Ugyanakkor meglepő módon a növekedés aránya mindkét országban 18%, miközben az összes vásárlásra vetítve az e-vásárlások aránya a cseheknél 10,2%, nálunk pedig 3%. Sochora több területet is kiemelt, amelyekkel növelhető az e-vásárlók aránya és hosszú távú megtartása. Ezek közé tartozik többek között a vásárlók lenyűgözése: a vásárlói hűségért tett lépések, például a kuponok, az ingyenes meghosszabbított garancia, az ingyenes szállítás vagy a könnyű visszáruzás.
Oleg Roibu, a Román Ecommerce Szövetség alelnöke az egységes európai piac digitális ágáról (DSM) beszélt előadásában. A DSM-stratégia 2015-ben született meg a célból, hogy Európa-szerte biztosítsa a könnyebb hozzáférést az online termékekhez és szolgáltatásokhoz, megfelelő körülményeket teremtsen a digitális hálózatok számára, és maximalizálja az Európai Digitális Gazdaság növekedését. Roibu rámutatott: folyamatos fejlődés látható egész Európában, ám továbbra is fontos, hogy megteremtődjenek azok a nemzetközi e-commerce szabályok, amelyekben mind a vásárlók, mind a cégek megbízhatnak, megfizethető, magas minőségű, határokon átnyúló csomagkiszállítási feltételek jöjjenek létre, megakadályozható legyen a jogtalan geoblocking, jobb legyen a hozzáférés a digitális tartalmakhoz, és az áfával kapcsolatos akadályok is csökkenjenek a határok átlépésekor.
Személyre szabottsággal az ügyfélélményért
Mit mutatnak az adatok a magyar e-piac helyzetéről Közép- és Kelet-Európában? – tette fel a kérdést Honza Mayer, a Dataweps ügyvezető igazgatója, aki előadásában áttekintést nyújtott az eltérő értékesítési stratégiákról, valamint a kereskedői attitűdökről a régióban. Magyarország kapcsán elsősorban a növekedést, a versenyt, valamint a hatékonyságot és az automatizációt emelte ki.
Bármely webshop látogatóinak szokásai feltérképezhetőek, összehasonlíthatóak, sőt, megjósolhatóak – mondta Surány Ferenc, az M. I. Solution ügyvezető igazgatója. A webáruházra köthető mesterséges intelligencia-szoftvert kifejlesztő M. I. vezetője szerint, amikor valaki ellátogat egy webáruházba, a kattintások alapján még azt is meg lehet mondani, hogy vásárolni készül, vagy csak érdeklődik, s ez alapján azt is be lehet állítani, hogy milyen tartalmú e-mailt kapjon.
– A perszonalizáció nagyon erős fegyver. Ma már azt is tudjuk, a nap mely szakában fog valaki e-mailt olvasni, s a szoftverünk segítségével be lehet állítani, hogy mikor és milyen tartalmú levelet kapjon a látogató – hívta fel a figyelmet a személyre szabottság fontosságára.
CEE: Magyarország a lehető legjobb helyzetben van
A délutáni befektetői blokk egyik legérdekesebb előadása Horgos Lénárdé volt. Az Absolvo Consulting alapítója a cégeladásokról és felvásárlásokról beszélt, s röviden áttekintette, mennyire kedvező a jelenlegi hazai helyzet az M&A (egyesülések és felvásárlások) tranzakciókhoz, s mennyire vonzó ez az e-commerce tranzakciók szempontjából. Horgos Lénárd rámutatott: Európán belül a CEE-régióban várható a legnagyobb fejlődés befektetések tekintetében, Magyarország pedig a CEE-n belül a lehető legjobb pozícióban van ehhez.
A délutáni Fókuszban a vásárlóblokk kiemelkedő prezentációja az e-kereskedelem új fogyasztóvédelmi irányairól szóló előadás volt, amelyet Keszthelyi Nikoletta, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára tartott. A prezentációban a „New Deal for Consumers” (NDC) javaslatcsomagról, és annak az e-kereskedelemmel kapcsolatos fogyasztóvédelmi kapcsolódásairól, hatásairól esett szó.
– Az NDC javaslatcsomag online kereskedelemre vonatkozó szabályozását 2021-ig kell bevezetni a magyar jogrendbe. Ennek lényege az online piacterek átláthatóságának fokozása, hiszen jóval több információ áll majd ezáltal a fogyasztók rendelkezésére az eladóról – mutatott rá Keszthelyi Nikoletta. A helyettes államtitkár azt is elmondta, hogy 2020. január 17-étől az uniós kiterjedésű jogsértés fogalma is bekerül jogrendünkbe. Ez azt jelenti, hogy ha például egy webes vásárlással kapcsolatos jogsértés az EU lakosságának és a tagállamoknak a kétharmadát érinti, akkor bármely uniós fogyasztóvédelmi hatóságnak joga van eljárni az ügyben, s akár az adott honlap blokkolása is elrendelhető lesz. Ugyancsak 2021-től lép érvénybe az ún. Goods Package, amelynek célja a piacfelügyeleti hatóságok együttműködésének erősítése.
Az Ecommerce Summit második napjának kiemelkedő eseménye az Év Internetes Kereskedője-díj átadása volt (ld. keretes anyagunkat).
Logisztika: van hová fejlődni
A díjátadót követte a nap fő témája, a logisztika. Madar Norbert, a GKI Digital tanácsadója a logisztikai szolgáltatókat és a vásárlói elégedettségi szintet mutatta be hazai és nemzetközi viszonylatban. Rámutatott: a digitális vásárlói élmény egyre inkább felértékelődik, miközben a kiszállítással kapcsolatos vásárlói elvárások évről évre magasabbak. A logisztika eközben munkaerőhiánnyal küzd, és próbálja a fejlesztésekkel tartani a piaci igényeknek megfelelő színvonalat.
– Globálisan idén 10 százalék volt a növekedés az e-kereskedelemben, s ez az arány exponenciálisan nő. A szektor folyamatosan innovál, és igyekszik lépést tartani az új trendekkel. Egyre többen használják a mobiltelefonjukat vásárlásra, s mind többféle módon vehetjük át csomagjainkat, hiszen egyre elterjedtebbek a click and collect, a grab and go-lehetőségek, a pick-up pontok és a csomagautomaták – sorolta Madar Norbert.
– Magyarországon átlagon felül növekszik az e-kereskedelem, ám forgalomban csupán hátulról a negyedikek vagyunk az európai országok listáján. A logisztikai kihívások között olyan tényezők szerepelnek, mint a fejnehéz portfólió, a szezonalitás, az erős földrajzi különbségek és a magas utánvétarány – emelte ki a nehézségeket a GKI Digital szakembere. Az előadás végén Madar Norbert a 2019-es logisztikai rangsort mutatta be, amelyből kiderült, hogy B2C online csomagszám szerinti házhozszállításban a GLS a legjobb, s őt követi az MPL és a DPD. Külső átadók tekintetében a PostaPontok vezetnek, majd a Pick Pack Pontok és a GLS átvevőpontjai következnek. Házhozszállításban egyértelműen a GLS vitte el a pálmát, külső átadópontban pedig a FOXPost bizonyult a legjobbnak.
Hogy mennyire kalandos egy csomag élete, amíg a feladótól eljut a címzettig, azt Farkas Gergely, a GLS ügyvezetője mutatta be. A GLS-nek 55 depója van, naponta több mint százezer címre, valamint 770 csomagpontra és 20 csomagautomatába szállít küldeményeket. A házhozszállítások 95%-át teszik ki az összes szállításnak, s a sikertelen kiszállítási arány 7,36%. Utóbbi eseteknek a fele azért hiúsul meg, mert a címzett nincs otthon, máshová kéri a csomagot, megtagadja az átvételt, rossz a címzés, vagy a GLS követ el valamilyen hibát.
– A visszáruzás rengeteg pénzébe kerül a futárcégeknek. Más országokban jellemző az a szokás, hogy a vevők több helyről rendelik meg ugyanazt a terméket, és amelyik a leghamarabb odaér, azt elfogadják, a többit pedig visszaküldik. A legrosszabb visszáruarány számos országban a csomagautomatáknál tapasztalható. Nagyon fontos lenne, hogy a vásárló minél többfajta csomagátvételi lehetőség közül tudjon választani, azaz a megrendelést követően tudjon rendelkezni a csomagjáról, mivel ez jelentősen növelné a rugalmasságot és az átvétel sikerességét – emelte ki Farkas Gergely.
Bengyel Ádám, a Foxpost alapítója és vezérigazgatója a csomaglogisztika jellemzőiről beszélt előadásában. Rámutatott, hogy egyetlen futárnak akár napi 100-120 címre is el kell jutnia, miközben a futárcégek hatalmas munkaerő-hiánnyal küszködnek. A jövő mindenképpen az automatizálásé, hiszen már most is jól látszik, hogy mivel a csomagpontokon való átvétel egyre olcsóbb, a házhozszállítás egyre drágább lesz.
– Eltűnőben van az ingyenes kiszállítás, folyamatos a költségemelkedés, amitől az átvevőpontok sem menekülnek meg. Sajnos ott tartunk, hogy a csomagátvevő pontok legnagyobb ellensége a csomag, mert például egy benzinkutas ahelyett, hogy az ügyfeleket szolgálná ki, csomagokat keresgél. Éppen ezért az egyetlen járható út a csomagautomaták számának drasztikus növelése – mondta Bengyel Ádám.
A konferencia záróeseménye egy kerekasztal-beszélgetés volt, amelyen a hazai vezető csomagküldő szolgálatok – az MPL, a GLS, a Foxpost, a Csomagküldő.hu és a Sprinter – képviselői egyetértettek abban, hogy olyan csomagpontokra van szükség, ahol nem kell várni, illetve minél jobban növelni kell a csomagautomaták számát. Ezzel kapcsolatban az egyik legfontosabb szempont az ügyfél-elégedettség mellett az volt, hogy a futárokat nagyon meg kell fizetni, miközben a cégek hatalmas munkaerő-hiánnyal küzdenek, így mindenki jobban jár, ha minél előbb megtörténik az átállás az automaták irányába.
Gyarmati Orsolya
Kapcsolódó cikkeink
40 magyar város 73 SPAR üzletének több mint 8000 termékét viszi házhoz a Wolt: Már a heti nagybevásárlást is online intézik a magyarok
Bolti árakon intézi helyettünk a nagybevásárlást a SPAR 73 magyarországi…
Tovább olvasom >Használtbútor-piacteret indít az IKEA Európa-szerte
Sikeres oslói és madridi teszteket követően az IKEA Európa-szerte be…
Tovább olvasom >Közel 6 milliárd euró bírság a GDPR óta
2024-ben az uniós adatvédelmi hatóságok összesen 1,2 milliárd euró bírságot…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: januárban 5,5 százalékkal haladták meg átlagosan a fogyasztói árak az előző év azonos hónapi értékeket
2024. januárhoz viszonyítva az élelmiszerek ára 6,0 százalékkal nőtt, ezen…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A januári magasabb fogyasztói árszint átmeneti jelenség
Nagy Márton szerint elfogadhatatlan a magas élelmiszerinfláció, a kormány minden…
Tovább olvasom >NGM-szóvivő: január utolsó napjaiban már korrigáltak az árak
A KSH közlése szerint 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan…
Tovább olvasom >