Ébresztőt jeleznek az időskorúak igényei
Gondoljon a boltok felszereltségére és szolgáltatásaira abból a szempontból, hogy azok megfelelnek-e az időskorú vásárlók igényeinek. Ezt a kérdést tették fel a Nielsen munkatársai fogyasztóknak hatvan országban, köztük Magyarországon, tizenöt tényezővel kapcsolatban.
Nálunk legtöbben a világítást ítélik meg pozitívan. Aztán a bolti dolgozók képzettsége és udvariassága következik, majd az, hogy a hirdetések nagy betűi jól olvashatók. Sorrendben a többé-kevésbé elégedettek részaránya 75, 72 és 69 százalék.
Minden negyedik magyar fogyasztó…
Ha a harmincegy vizsgált európai ország átlagát nézzük, akkor az első két helyezett ugyanaz, mint nálunk. Földrészünk átlagában viszont harmadik az online rendelés és vele a házhozszállítás lehetősége.
Általában az európai átlaghoz képest a magyar válaszadók elégedettebbek azzal, ahogyan a boltok megkönnyítik az időseknek a vásárlást.
Statisztikai szempontból a hatvanéves és a feletti embereket tekintik időskorúaknak. Számuk hazánkban húsz év alatt 400 ezer fővel nőtt; jelenleg kerekítve 2 300 ezerre. Arányát tekintve 19 százalékról 23-ra.
Ha folytatódik a trend, akkor néhány év múlva minden negyedik magyar fogyasztó 60 éves vagy idősebb lesz.
Figyelemre méltó, hogy az idősek aránya az ország északkeleti és délnyugati térségeiben, valamint a Budapestet körülölelő agglomerációban a legalacsonyabb.
Legyen elég pénzük
Mitől tartanak nagyon a magyar fogyasztók megöregedésükkel kapcsolatban? Legtöbben fizikai mozgékonyságuk elvesztését nevezték meg, valamint azt, hogy nem lesznek képesek önmaguk ellátására, mint például étkezés, tisztálkodás, öltözködés. Ebben megegyeznek az európai átlaggal.
Nálunk a legtöbben (56 százalék) harmadikként amiatt aggódnak, hogy legyen elég pénzük a kényelmes élethez. Ez a tényező földrészünk átlagában az aggodalmak sorrendjében csak hatodik.
Díjazzák a kisebb kiszereléseket
A felmérés egyik további kérdése így szólt: „Ha az időskorú fogyasztók termékeket és szolgáltatásokat illető igényeire gondol, akkor azokat egy üzletben mennyire könnyen vagy bonyolultan lehet megtalálni?” Tizenhárom tényezőt neveztek meg a kérdezők.
A magyar válaszadók jelentős arányban (41 százalék) találják meg könnyen csomagolásnál a kisebb kiszerelési egységeket. Viszont 45 százalékuk nehezen. A többiek nem tudják.
Könnyen nyitható csomagolásra 30 százalék talál egyszerűen és gyorsan, de 54 nehezen.
A könnyen olvasható terméknévnél 28 százalék a pozitív, 61 pedig a negatív választ adók aránya.
Egy termék összetételének érthető címkéjére a válaszadók 23 százaléka talál könnyen, míg 64 százaléka nehezen.
Globálisan, a felmért hatvan ország átlagát tekintve sem jobb a helyzet. Todd Hale, a Nielsen fogyasztói és vásárlói ismeretekért felelős szenior elnökhelyettese így fogalmaz:
„Felmérésünk eredményei ébresztőt jeleznek gyártóknak, kiskereskedőknek és más piaci szereplőknek, hogy növeljék erőfeszítéseiket az öregedő népesség jobb elérése és ellátása érdekében. A 65 éves és idősebb emberek száma sok fejlett országban – mint például Japán, Németország és Olaszország – már nagyobb, mint a tizennégy éven aluli gyerekeké.”
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >