Magazin: E-kereskedelem: újrarajzolt vásárlói szcéna
A Nielsen „Digital Era” globális riportja a kereskedelmi trendeket vizsgálja meg a digitalizálódó környezetben.

Kurucz Péter
kereskedelmi kapcsolatok igazgató
Nielsen
Az első, amit érdemes megvizsgálni, az az, hogy az internetnek köszönhetően már maguk a vásárlási folyamataink is jelentősen átalakultak, komplexebbek lettek. Régen egyszerűbb volt: felmerült az igény, a hagyományos média tömegreklámjai alapján tájékozódtunk, elmentünk a boltba, vásároltunk, és boldogan távoztunk. Ma már sokkal összetettebb módon tekintünk a vásárlásra: felmerül az igény, szétnézünk a boltokban – mind offline, mind online –, szemezgetünk a hatalmas kínálat és a legjobb akciók között. Ezután döntünk csak amellett, hogy pontosan hol, mit és milyen áron vásárlunk.
Ha pedig már az online vásárlás mellett teszi le a voksát a fogyasztó, akkor rengeteg befolyásoló faktor mentén dönti el, hogy végül melyik e-kereskedőnél költi el a pénzét. A Nielsen által a riportban megkérdezettek 87%-a a bizalmat emelte ki, mint a legfőbb tényezőt az online vásárlófelület kiválasztásakor. Az ár-érték arány is egyre fontosabb, hiszen az online ár-összehasonlító keresőknek köszönhetően soha nem volt még ilyen könnyű transzparenciát elérni. A fogyasztók többek között ennek köszönhetően arra számítanak, hogy online jobb ajánlatokat tudnak kifogni.
Az online kereskedőknek arra is figyelni kell, hogy a felületeiken ugyanolyan vásárlási élményt nyújtsanak, mint egy hagyományos bolt esetében, valamint a kiszolgálás és szállítás gyorsaságának is kielégítőnek kell lennie. Nagy előnyük, hogy az online polcok végtelen választéka lehetővé teszi, hogy mindenki megtalálja az igényeinek megfelelő terméket, és természetesen a legnagyobb versenyelőnye az internetes vásárlásnak a kényelem és az egyszerűség. Az online kereskedők számára továbbá még ott van egy nagyon fontos „ütőkártya”: mindent tudnak a fogyasztókról. Néhány kattintás után látják, hogy a vásárlóik mit vesznek, mennyi időt töltenek az oldalon, hol időznek a legtöbbet, mit mivel párosítanak. Ezekben az információkban olyan potenciál rejlik, amelyet nagyon sok kereskedő még nem ismert fel, és nem is tudja ezeket optimálisan felhasználni.
Pedig a vásárlói szokások megértésének kiemelkedő jelentősége van.
– A leghatékonyabb stratégiák mindig ott kezdődnek, hogy megértjük, milyen szempontok alapján hozzák a fogyasztók a döntéseiket a vásárlás folyamata során – mind online, mind offline – mondja Kristen Cocco, a Nielsen e-kereskedelmi mérések globális alelnöke. – Ezután pedig olyan ajánlatokat teszünk számukra, amelyek számukra relevánsak és személyre szabottak.
Változó vásárlási folyamatok
Mit hoz a jövő?
Bár már most is dinamikusan fejlődik az online kereskedelem, a jövőben még több lehetőség és potenciál nyílik a kereskedők számára. A Nielsen becslései alapján 2020-ra 1,2 milliárddal több ember lesz „online”, főleg a fejlődő országokból, és főképp az okostelefonoknak köszönhetően. Növekedni fog a népesség vásárlóereje is, hiszen míg 2009-ben a világ középosztálya mintegy 1,8 milliárd fő volt, addig ez a réteg 2030-ig elérheti a 4,8 milliárd főt. Az urbanizáció is egy fontos mérőszáma a változásoknak: 2000-ben még a népesség 47%-a élt csak városokban és vonzáskörzetükben – ma ez a szám már 54%, 2050-re pedig akár a népesség kétharmada, 66%-a élhet urbanizált területeken.
A kiskereskedelemben is jelentős változásokra számíthatunk. 2025-re az online eladások részesedése elérheti a 20%-át a teljes kiskereskedelem forgalmának – ez évi 100 milliárd dolláros vásárlóerőt jelent, és 3900 élelmiszerbolt éves forgalmának felel meg. Az online vásárlások és házhozszállítások 20%-a pedig ajánlott vagy hirdetett árucikkekből fog állni. //
Kapcsolódó cikkeink
Prés alatt a gyümölcslépiac
A gyümölcslépiac dinamikusan változó szegmense az FMCG szektornak, ahol a…
Tovább olvasom >Elindul a TikTok Shop Németországban, Franciaországban és Olaszországban
Tovább bővíti európai e-kereskedelmi tevékenységét a TikTok: mostantól a német,…
Tovább olvasom >A retail média felrobbanthatja a hirdetői piacot
A hazai e-kereskedőknek mindössze 13,5%-a kínál retail média szolgáltatásokat beszállítóinak,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Országos Kereskedelmi Szövetség: az árrés nem profit!
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) nemzetközi élelmiszer-kereskedő tagvállalatai az elmúlt…
Tovább olvasom >Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >