Drágult a hatékonyabb kompakt mosópor

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 03. 28. 08:00

A mosószer a Nielsen által mért 60 vegyiáru-kategória közül a legnagyobb forgalmat éri el. Kiskereskedelmi forgalma értékben 10 százalékkal emelkedett tavaly, az előző évhez képest, így a forgalom meghaladja a 37 milliárd forintot. Mennyiségben 2 százalék csökkenést regisztrált a Nielsen egyik évről a másikra.A kompakt termékek térnyerése jelentősen befolyásolta a piaci trendeket. Például a hatékonyabb, prémium mosóporok fogyasztói ára ugrásszerűen emelkedett. Tavalyelőtt november–decemberben egy kilogramm mosópor átlagosan 394 forintba került, múlt évben viszont már 505 forintba. A teljes kategória drágulásának mértéke 28 százalék, azonban a négy mosószer szegmens egyenkénti átlagára lényegében változatlan maradt.
Ugyanakkor a kategória mennyiségben mért forgalmán belül 4 százalékponttal 76 százalékra csökkent a por állagú mosószer kiskereskedelmi eladása tavaly, az előző évhez képest. Így mind a folyékony, mind a zselé 10-ről 12 százalékra bővítette piaci részesedését.
A kereskedelmi márkák részaránya a tavalyi két hónapos periódusokban 14–16 százalék között mozgott. Egy évvel korábban 10–15 százalékos mutatókat találunk.
Ha a forgalom bolttípusok szerinti megoszlását nézzük, akkor a mosópornál erős koncentrációval találkozunk. A kategória zömét nagy eladóterű üzletekben adják el. A hipermarket mennyiségben mért piaci részesedése 46, a 401–2500 négyzetméteres csatornáé pedig 27 százalék a múlt évi adatok szerint. Az előző mutató 2, utóbbi 1 százalékponttal haladja meg a tavalyelőttit. Alacsony, de stabil az 50 négyzetméteres és kisebb, valamint a vegyiáru-szaküzletek részaránya.

Mosószer átlagos fogyasztói ára, forint/kilogramm
Kategória 2005. november– 2006. november– 2007. november–
vagy szegmens december december december
Összes mosószer 404 507 509
Mosópor 367 394 505
Folyékony 555 579 608
Zselé 401 412 437
Forrás: Nielsen


Kapcsolódó cikkeink