Drágább lehet a baromfihús
Drágulást indokol a termelési költségek emelkedése a baromfipiacon – idézi a Baromfi Terméktanácsot a Magyaridok.hu. A szakma szerint kérdéses, hogy az áruházláncok és a fogyasztók mekkora áremelkedést fogadnának el, az azonban bizonyos, hogy a vállalkozások megnövekedett inputanyag- és bérköltségeit érvényesíteni kellene az átadási árakban.
Drágábban kerülhet az áruházak polcaira a baromfihús, az áremelést elsősorban a termelői költségek növekedése indokolná. Csorbai Attila, a Baromfi Terméktanács elnöke lapunknak elmondta: az év eleje óta a vállalkozásoknak többet kell fizetniük az inputanyagokért és a szolgáltatásokért, ráadásul a növekvő munkabérek is komoly többletköltséget okoznak.
A szakember jelezte: a vitaminok áremelkedése például több tízszeres volt az elmúlt időszakban. – Nem gondoltuk volna, hogy a takarmány A-vitamin-tartalma valaha is költségbefolyásoló tényező lehet, ám a múlt évben rá kellett döbbennünk, hogy önmagában ez is befolyásolhatja az árszínvonalat s ebből adódóan a termelési önköltséget is – emelte ki.
Az áremelés az összes baromfihústermék esetében indokolt lenne, a szakember szerint egyetlen fajta egyetlen részét sem lehet kiemelni, így a csirkemell esetében éppúgy szükség van a magasabb árakra, mint a kacsacombnál.
Csorbai Attila szerint mivel nagyon szerteágazó termékkörről van szó, ezért nem lehet egyetlen arányszámmal érzékeltetni, hogy mekkora emelésre lenne szükség, annyit azonban elárult, hogy a termelők által indokoltnak tartott drágulás nem haladja meg a tíz százalékot. Kérdéses ugyanakkor – jegyezte meg –, hogy ebből mit fogadnak el az áruházláncok s mit hajlandók megfizetni a vevők.
A baromfihús ára egyébként a tavalyi áfacsökkentésnek köszönhetően a környező országokhoz viszonyítva még így is itthon a legalacsonyabb. Az a tény pedig, hogy 27-ről öt százalékra mérséklődött a termékekre rakódó adóteher, egyes vállalkozások tapasztalatai alapján önmagában két számjegyű keresletnövekedést generált tavaly a hazai piacon.
Csorbai Attila szerint a 10-15 százalékosra tehető forgalomélénkülés idén is folytatódhat, a hazai piacon évről évre több baromfihús fogy, hiszen a modern táplálkozás részeként a legelérhetőbb árú napi fogyasztási cikkek közé tartozik a termék. Ez a kereslet pedig lehetőséget teremt arra, hogy az áruházláncok emeljék a beszállítói és a fogyasztói árakat is.
Csirkéből, víziszárnyasokból és pulykából is nagy mennyiséget szállítanak a külpiacokra a vállalkozások. Csorbai Attila szerint az említett áremelést a hazai mellett az exportpiacokon is érvényesíteni kellene. Úgy tűnik, erre egyébként idén lesz is lehetőségük a termelőknek és feldolgozóknak.
Bizonyos csirketermékekből például kereslet alakult ki a régióban, amit a brazil húsbotrány is tovább növelt, a korábban beszállított jelentős mennyiség kiesése nagyon hiányzik a piacról. Ennek köszönhetően a termelők vélhetően könnyebben érvényesíthetik a megnövekedett termelési költségeket az átadási árakban. (magyaridok.hu, Köpöncei Csilla)
Kapcsolódó cikkeink
Madárinfluenza árnyékában: korlátozások és kihívások között a magyar baromfiágazat
A 2020-ban Magyarországon felbukkant madárinfluenza járvány máig jelentős hatással van…
Tovább olvasom >A csontos csirkemell és a csirkemellfilé ára is számottevően csökkent
A KSH adatai alapján Magyarország baromfihúsexportja 2,4 százalékkal 142 ezer…
Tovább olvasom >Bukarest engedélyhez köti a tojás és baromfihús importját Ukrajnából
Románia a tojást és baromfihúst is felveszi azon élelmiszeripari termékek…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új energiaszeletet vezet be a Mondelēz az USA-ban
A Mondelēz International BelVita Energy Snack Bites néven új terméket…
Tovább olvasom >Stagnált az eurózóna gazdasága a negyedik negyedévben
Az elemzői várakozásokkal szemben stagnált az eurózóna gazdasága 2024 negyedik…
Tovább olvasom >Nagy Márton: itt a fordulat, a magyar gazdaság 2025-ben nagyobb növekedési pályára vált
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2024 utolsó negyedévében az…
Tovább olvasom >