Drágább Barbie, soványabb Heinz – Trump vámjai átrajzolják a globális fogyasztói piacot
Donald Trump vámpolitikájának hatása egyre több iparágat érint: játékgyártók, autóipari óriások és FMCG-vállalatok is kénytelenek árakat emelni, termelést átszervezni vagy eredményvárakozásaikat csökkenteni – miközben a fogyasztás is visszaesőben van.
Megdrágul a játék: Barbie is áldozatul esik
A Mattel, a világ egyik legismertebb játékgyártója bejelentette, hogy emelni kénytelen egyes termékeinek árát az Egyesült Államokban, válaszul Donald Trump elnök új vámtarifáira. A vállalat a költségnövekedésre hivatkozva közölte: csökkenti a Kínában gyártott, amerikai piacra szánt játékok arányát. Míg korábban az amerikai értékesítésre kerülő termékek 20%-a készült Kínában, jövőre ez 15% alá csökkenhet.
A Mattel alternatív gyártóbázisokat keres Délkelet-Ázsiában, például Indonéziában és Malajziában, azonban ezekre az országokra szintén magas vámkulcsok vonatkoznának – amelyeket most 90 napra felfüggesztettek. Trump egy nyilatkozatában a témát a „babakérdésként” említette, hozzátéve: „az amerikai gyerekeknek inkább két babájuk lesz harminc helyett” – de szerinte Kína ennél is többet veszíthet.
Az autóipar is bajban: milliárdos veszteségekről számoltak be
Nem csak a játékipart érinti a kereskedelmi feszültség: a Ford autógyártó közölte, hogy a vámok körülbelül 1,5 milliárd dolláros többletköltséget jelentettek az idei évben. Az összesített költségnövekedés a vállalat szerint elérheti a 2,5 milliárd dollárt, főként a mexikói és kínai beszállítói lánc drágulása miatt. A Ford gyártásátszervezéssel, új kereskedelmi útvonalak kiépítésével próbálja mérsékelni a hatást – várakozásuk szerint akár egymilliárd dollárnyi terhet is lefaraghatnak.
Visszafogott várakozások, csökkenő fogyasztás
A hatások messze túlmutatnak az iparon: az inflációs nyomás és a megdrágult import miatt a lakossági fogyasztás is csökkenő pályára állt. A Kraft Heinz vezérigazgatója, Carlos Abrams-Rivera szerint az amerikai háztartások egyre óvatosabban költenek, miután a Trump-féle vámintézkedések megemelték az inflációs szintet és visszafogták a növekedést. A cég emiatt lefelé módosította éves eredményvárakozásait.
A gyorsjelentési szezonban több amerikai nagyvállalat is jelezte: az új gazdasági környezet hatására termékáremeléseket fontolgatnak, hogy kompenzálják a Kínából és más ázsiai országokból érkező alapanyagok és termékek többletköltségeit. Az Intel, az Adidas, a Skechers és a Procter & Gamble is a vámok negatív következményeire hivatkozott.
Európában sem rózsás a helyzet
A kereskedelmi háború hatásai nem állnak meg az amerikai partoknál: Európában is komoly veszteségekről számolnak be a nagyobb gyártók. A Mercedes elmaradó első negyedéves eredményekről, a Volkswagen pedig jelentősen csökkenő profitabilitásról számolt be – részben a bizonytalan kereskedelmi környezetre és a beszállítói láncokra nehezedő nyomás miatt.
Kapcsolódó cikkeink
Só- és cukormentes ketchupot dobott piacra a Heinz UK
Hozzáadott cukor és só nélkül készült ketchupot dobott piacra a…
Tovább olvasom >Trump nekiment a Walmartnak: fellángolt a vita az amerikai vámokról és inflációról
Az elnök a Truth Socialön bírálta a kiskereskedelmi óriást, amiért…
Tovább olvasom >Komoly tárgyalások zajlanak a vámháború lezárásáról
Csak őszinte szándékkal lehet tárgyalni – így reagált a kínai…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >Ismét itt a Baba Kuponhét a Rossmannál – 10% kedvezmény minden babatermékre Rossmann+ tagoknak
A Rossmann elkötelezetten támogatja a családokat és a kisgyermekes szülőket…
Tovább olvasom >